عضو  فراکسیون "وفاداری به مقاومت" : اتفاقات اخیر لبنان متاثر از سیاست‌های آمریکا است

تهران - ایرنا - عضو فراکسیون «وفاداری به مقاومت» در مجلس لبنان گفت: اتفاقات اخیر و آنچه در این کشور اتفاق می‌افتد، متاثر از سیاست‌های محاصره‌ای و اعمال تحریم های اقتصادی آمریکا علیه لبنان و مردم آن است.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، «حسن عزالدین»  امروز (دوشنبه) در نشستی در شهر "عیتیت" در جنوب این کشور افزود: آمریکا با تحمل چندین شکست نظامی و امنیتی در منطقه و یا شکست در برابر اعمال تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک علیه جمهوری اسلامی ایران، سوریه، ونزوئلا و جنبش‌های مقاومت لبنان و فلسطین، فکر می‌کند با محاصره اقتصادی می‌تواند به آنچه که در زمینه جنگ به نفع رژیم صهیونیستی نتوانسته به دست آورد، دست یابد. 

وی با بیان اینکه برای همه مشخص شده که برخی از بانک‌های لبنان قبل از ۱۷ اکتبر گذشته در قاچاق ارزهای سخت (معمولا در همه جا از آن‌ها استفاده می‌شود و ارزهای کشورهایی با اقتصاد قوی می‌باشند) به خارج از کشور تبانی کرده‌اند و این امر به سقوط پول لبنان کمک کرد، ادامه داد: براین اساس لازم است که دستگاه قضایی لبنان به طور جدی و مسئولیت پذیر به این موضوع ورود کند و با فراخواندن افراد درگیر در آن، آن‌ها را مورد پیگرد قانونی قرار دهد، زیرا این مساله‌ای است که همه شهروندان لبنان را نگران می‌کند و زندگی و آرامش آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در مجلس لبنان با محکوم کردن اقدامات خرابکارانه برخی افراد و حمله آنها به اموال عمومی و خصوصی در بیروت و مناطق دیگر و همچنین قطع جاده‌ها و سلب آزادی شهروندان این کشور اظهار داشت: این رفتارها مغایر با آزادی بیان، تظاهرات و مطالبات معیشتی است و با حمله به دیگران تغییری ایجاد نمی‌شود، بلکه باید برخورد با فاسدانی که پول‌های عمومی را غارت کرده و کشور را به اینجا کشاندند، مورد توجه قرار گیرد.  

وی با اشاره به اینکه این دولت "حسن دیاب" هنوز فرصتی برای نجات لبنان که در وضعیت سقوط کامل قرار دارد، به دست نیاورده، در عین حال اظهار داشت: این دولت نیز باید بیشتر و جدی‌تر و با مسئولیت پذیری بیشتری عمل کند و به خواسته‌های مردم پاسخ دهد و اقدامات لازم را برای اطمینان خاطر و برطرف کردن نگرانی‌های آن‌ها در مورد همه چیز به ویژه در سطح اقتصادی و مالی انجام دهد و اعتماد از دست رفته مردم به کشورشان را بازگرداند.  

عزالدین از دستگاه قضایی لبنان نیز خواست تا در جهت مقابله با کسانی که اتاق‌های سیاه را مدیریت می‌کنند و «حسان دیاب» نخست وزیر از آن‌ها سخن می‌گوید حرکت کنند به ویژه اینکه این اتاق‌ها سطوح و زمینه‌های مختلف لبنان را هدف قرار داده‌اند.  

در پی سقوط ارزش لیره مقابل دلار، لبنان در روزهای گذشته شاهد ناآرامی‌های خشونت آمیز به ویژه در بیروت و شهر طرابلس بود.   

 حسان دیاب نخست وزیر لبنان روز شنبه مخالفان دولت را به تلاش برای افزایش بحران ارزی و تحریک مردم به ناآرامی متهم کرد و اظهار داشت که تلاش برای براندازی دولت وی شکست خورده است.  

وی در نطقی اظهار داشت که مخالفان سیاسی به دنبال تضعیف تلاش دولت برای تحقیقات درباره پرونده‌های فساد هستند و آن‌ها نا آرامی‌های اخیر را ایجاد کرده‌اند.  

درگیری‌های روز جمعه میان معترضان و نیروهای امنیتی در بیروت پایتخت لبنان و شهر طرابلس در شمال این کشور که در پی اعتراض به کاهش شدید ارزش لیره لبنان در برابر دلار آمریکا و نیز وخامت اوضاع معیشتی در این کشور رخ داد،  ۴۲ زخمی به جا گذاشت و موجب خسارات به اموال عمومی و خصوصی این کشور شد.  

اعتراض‌ها به اوضاع اقتصادی نامناسب در لبنان و پیامدهای آن نظیر افزایش نرخ بیکاری، گرانی و کمبود ارزهای خارجی که در واکنش به فساد اقتصادی چند سال گذشته در این کشور به راه افتاده است، حدود هشت ماه پیش آغاز و اندکی بعد منجر به استعفای "سعدالدین حریری" نخست‌وزیر لبنان و تشکیل دولت وحدت ملی به ریاست «حسان دیاب» شد.  

دولت وحدت ملی و فن‌سالار لبنان که تمام تلاش خود را برای حل مشکل بدهی‌های خارجی و سامان دادن به اوضاع اقتصادی معطوف کرده، این روزها با موج جدیدی از تلاش مخالفان که با موج سواری بر تظاهرات خیابانی در پی اهداف سیاسی خود هستند، روبه رو شده است.  

دولت لبنان امروز با تزریق دلار به بازار موجب شد تا ارزش آن که از اواخر هفته گذشته به دلیل سفته بازی رشد بی سابقه ای کرده بود افت کرده و به نصف تقلیل یابد.

پایگاه اطلاع رسانی العهد لبنان امروز به نقل از انجمن صرافان این کشور، قیمت خرید دلار در بازارهای این کشور را ۳ هزار و ۸۶۰ لیره و قیمت فروش آن را سه هزار و ۹۱۰ لیره اعلام کرد.  

کاهش قیمت دلار مقابل لیره لبنان در حالی انجام شد که در اواخر هفته گذشته قیمت دلار در لبنان به حد افسار گسیخته‌ای به بیش از ۶ هزار لیره افزایش یافت و ارزش پول ملی لبنان به شدت سقوط کرد.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha