معاون وزیر کار: مسیر اشتغال از مهارت‌آموزی عبور می‌کند

تهران- ایرنا- معاون وزیر و رئیس سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور با بیان اینکه اشتغال درخواست اصلی و کنونی جامعه است، گفت: راه‌حل خروج از بیکاری موجود در جامعه از مسیر مهارت‌آموزی عبور می‌کند.

علی اوسط هاشمی روز یکشنبه در شورای مهارت‌آموزی استان تهران اضافه کرد: برای نهادینه‌سازی فرهنگ مهارت‌آموزی در جامعه، اگر قصد ایجاد تریبون در کشور داشته باشیم، اجرای برنامه‌ها در پایتخت بهترین الگو و بلندگو محسوب می‌شود.

وی یادآورشد: انقلاب صنعتی چهارم ویژگی های خود را دارد و جنس آن با سایر انقلاب ها متفاوت است.

هاشمی افزود: امروز حضور در شبکه های مجازی و بهره گیری از آن در همه زمینه ها یک واقعیت است و باید دید که چه میزان خود را با چنین فضایی هماهنگ کرده‌ایم.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: سه ویژگی انقلاب صنعتی چهارم سرعت، وسعت و اثرگذاری است و امروز به آسانی می توان تاثیر تکنولوژی را در همه مسائل مشاهده کرد.

وی اظهارداشت: در آینده قطعا ماشین و رایانه جانشین تفکر و نیروی کار خواهد شد و این به نفع کارفرما و فضای تولید و زیان کارگر است.

هاشمی خاطرنشان کرد: این فضا در یک صورت می تواند به زبان کارگر نباشد و آن اتکای نیروی کار به مهارت ها و توانمندی های روز و هدایت آنان برای بهره گیری از تکنولوژی‌های جدید است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید پذیرفت که حتی اگر نیاز به مهارت آموزی تمامی نیروهای انسانی در اسناد توسعه ای و قانون نیامده باشد هم، نیاز بازار کار امروز و آینده ای است که از قبل تصمیم گیری در زمان کنونی ساخته می شود.

وی ادامه داد: بیکاری عامل کسالت جامعه است و امروز می توان شاهد هدر رفت سرمایه انسانی بود.

هاشمی تاکید کرد: وقتی به اشتغال و جامعه توانمند می خواهیم بیاندیشیم باید به خاطر داشته باشیم که راهکار آن در بهره گیری از نیروی انسانی توانمند و ماهر نهفته است.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه انسان توانمند یعنی جامعه توانمند، گفت: ما ضعیف شده ایم و آمار نیروهای متقاضی مهارت آموزی و کار آموزی دانشگاه ها موید این موضوع است.

وی افزود: امروز ۴۵ تا ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه ها برای ورود به بازار کار متقاضی شرکت در کارگاه های فنی و حرفه ای آزاد و دولتی هستند.

هاشمی خواستار تدوین سند مهارت آموزی در استان تهران شد و تاکید کرد: با این سند راهبری مهارت در کنار اسناد بالادستی و آینده پژوهی، تقاضاهای کار و اشتغال خود را نشان می دهد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار حضور اتاق بازرگانی ایران و نظام مهندسی ساختمان در کنار تدوین سند توسعه مهارت استان تهران شد و بر لزوم به کارگیری نیروهای ماهر در اجرای تمامی پروژه های پیمانکاری برای دستیابی به نتیجه مطابق با استاندارد تاکید کرد.

وی تصریح کرد: چگونه به یک پیمانکار به راحتی اجازه می دهیم که نیروهایی را به کارگیرد که فاقد مهارت های لازم است و از همین رو باید بر این عملکرد نظارت لازم را داشته باشیم.

هاشمی این اقدامات را جزء بدیهی ترین نیازها خواند که توجه به آن منتج به اشتغال می شود و اعلام کرد: اگر همین مهارت محوری را ارتقا بخشیم تهران در کنار مهاجرپذیری می تواند مهاجر فرست نیز باشد.

در پایان این مراسم احکام مسئولان و متولیان حاضر برای تدوین سند توسعه مهارت استان تهران صادر و تحویل شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha