۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۸:۲۴
کد خبر: 83812183
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۲ درصد مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اجرا شد

مشهد- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: ۴۹۵ مصوبه از مجموع چهار هزار و ۱۸۴ مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی در کشور معادل ۱۱.۸ درصد مربوط به این استان است که تاکنون ۷۲ درصد آنها اجرا شده است.

رضا جمشیدی شنبه شب در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد افزود: تاکنون ۱۷۷ نشست مربوط به این ستاد در استان برگزار شده است که ۶۷ نشست مربوط به پارسال بود.

وی ادامه داد: براساس اعلام وزارت کشور خراسان رضوی در سال گذشته رتبه نخست را در زمینه نشست‌های مربوط به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان‌ها به دست آورد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: پارسال ۲۵ پروژه به عنوان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سال ۱۳۹۹ استان به شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه ارسال شد که مورد پذیرش قرار گرفت و ۹۲ پروژه نیز مربوط به نامگذاری امسال به سال "جهش تولید" در استان احصا شد که از این تعداد ۳۰ پروژه مورد تایید سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت.

وی افزود: پیشرفت اجرایی ۴۸ درصد از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی ۱۰۰ درصد، پیشرفت ۱۹ درصد از پروژه‌ها بین ۷۶ تا ۹۹ درصد، پیشرفت ۱۰ درصد پروژه‌ها بین ۵۱ تا ۷۵ درصد و پیشرفت ۲۳ درصد از پروژه‌ها کمتر از ۵۰ درصد است.

جمشیدی یکی از مهمترین دستاوردهای فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی در سال گذشته را اشتغالزایی دانست و ادامه داد: پارسال از مجموع ۵۴۲ هزار فرصت شغلی که در کشور ایجاد شد، ۱۳.۶ درصد مربوط به خراسان رضوی بود به این معنا که جمعیت شاغل استان ۷۵ هزار نفر بیشتر شده است.

وی گفت: جمعیت شاغل استان ۲ میلیون و ۷۵ هزار و ۳۰۷ نفر، جمعیت بیکار استان ۱۹۰ هزار و ۳۱۲ نفر و جمعیت فعال استان ۲ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۶۱۹ نفر است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال گذشته ۴۷.۳ درصد، نرخ بیکاری استان ۸.۳ درصد، نرخ بیکاری استان در مناطق شهری ۹.۶ و در نقاط روستایی ۴.۷ درصد بود که نرخ مشارکت اقتصادی ۶ دهم درصد و نرخ بیکاری ۲.۴ درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: پارسال جمعیت بیکار کشور ۳۶۱ هزار نفر کاهش یافت که ۵۳ هزار نفر آن مربوط به خراسان رضوی بود، این در حالی است که این استان حدود هشت درصد از جمعیت کشور را در اختیار داشته اما ۱۴ درصد اشتغال ایجاد شده در کشور و حدود ۱۴.۶ درصد کاهش تعداد بیکاران در کشور مربوط به خراسان رضوی است.

جمشیدی گفت: میانگین نرخ بیکاری در خراسان رضوی از سال ۸۴ تا ۹۸ حدود ۹.۱ درصد و میانگین نرخ مشارکت اقتصادی استان در این مدت حدود ۴۶.۸ درصد بود، از سال ۸۴ تا ۹۸ نرخ مشارکت اقتصادی استان همیشه بالاتر از میانگین کشوری بوده است.

وی افزود: در حال حاضر رتبه خراسان رضوی از نظر نرخ مشارکت اقتصادی رتبه ششم و در نرخ بیکاری رتبه پنجم است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی ادامه داد: پارسال ۴۷۲ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری ۷۶ هزار و ۱۳۴ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای هشت هزار و ۵۹ نفر در استان صادر شد و رشد بیش از ۵۰ درصدی در تولید محصولاتی مانند روغن نباتی، کاغذ، لوله و پرفیل، سیمان، کاشی و سرامیک، الکتروموتور، یخچال و فریزر، نخ پنبه‌ای، کنسانتره آهن، کنسانتره مس نشان از بهبود وضعیت تولید دارد.

وی با اشاره به فعالیت کلینیک صنعت در خراسان رضوی گفت: با کمک این کلینیک ۱۱۰ واحد تولیدی دوباره راه‌اندازی و برای ۲ هزار و ۳۲۰ نفر شغل ایجاد شده است، همچنین با کمک دستگاه قضایی استان از تعطیلی ۳۸۵ واحد تولیدی جلوگیری شده است.

جمشیدی با بیان اینکه نسبت مصارف به منابع بانکی خراسان رضوی در سال ۱۳۹۸ به عدد ۷۳ درصد رسیده است افزود: برنامه‌ریزی امسال رشد ۳.۹ درصدی در نسبت مصارف به منابع بانکی است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پارسال این استان با تصویب ۳۰ طرح سرمایه‌گذاری خارحی با سرمایه‌گذاری ۱۴۱ میلیون دلار رتبه نخست را در کشور به دست آورد که از این طرحها پنج طرح مصوب با ۲۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه صنعت پروانه بهره برداری گرفت و هفت طرح دارای پیشرفت اجرایی ۶۰ تا ۹۵ درصد است.

حسین امیررضایی افزود: کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، گرجستان، هندوستان، آلمان و امارات متحده عربی به ترتیب بیشترین سهم از طرح‌های مصوب سرمایه‌گذاری خارجی را در خراسان رضوی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha