۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۷:۵۷
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 83805056
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تحقق اسلام؛ اصلی‌ترین آرمان امام راحل

۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۷:۵۷
کد خبر: 83805056
تحقق اسلام؛ اصلی‌ترین آرمان امام راحل

اصفهان - ایرنا - اسلام ناب اصلی‌ترین و مهم‌ترین آرمان انقلاب اسلامی و مورد تاکید امام خمینی(ره) بود که بر همین اساس رهایی از سلطه غرب و شرق و توسعه همه جانبه کشور را بر مبنای اجرای فرامین الهی میسر می‌دانستند.

انقلاب اسلامی ایران در میان انقلاب‌های سده‌های اخیر جهان هم به لحاظ اقبال عمومی و هم به لحاظ هویت آن، پدیده‌ای متمایز و بدیع و قابل توجه برای دیگر جوامع است، حضرت امام درباره تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها فرمودند: "ما مدعی هستیم که انقلاب ما در عالم نظیر نداشته برای اینکه اسلامی بوده و چون اسلامی بود و تمام افراد ملت شرکت در این امر داشتند، یک انقلابی نبود که یک حکومتی بیاید و حکومتی را ببرد، یا یک نظامی بیاید و یک حکومتی را ساقط کند. آن طور نبود، یک ملتی قیام کرد و ملتی که اسلامی بود، ملتی که خودش را پایبند اخلاق و پایبند اسلام می‌دانست و می داند، اینها قیام کردند و حریف خودشان را بیرون کردند و غلبه کردند."

عواملی هم که در تشکیل و فرآیند انقلاب اسلامی مورد توجه امام و امت انقلابی قرار گرفت عواملی است که مورد ابتلا دیگر ملت‌های جهان بوده و هست. به علاوه، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی به دلیل همخوانی با فطرت ملت‌ها مورد توجه آنان قرار گرفت.

ماهیت اسلامیِ انقلاب ایران توانست مقبولیت و جذابیت خاصی را در میان مسلمانان جهان ایجاد کند و حتی روحیه انقلابی‌گری را با آرمانی نزدیک به آرمان انقلاب ایران در میان ملت‌های مسلمان جهان برانگیزد.

اسلام جدیدی که حضرت امام در میان ملت مسلمان ایران معرفی کردند به دلیل اصالت و حقایق آن به سرعت مورد توجه مسلمانان آزاده جهان قرار گرفت و مطالبات جدیدی را برای امت‌های اسلامی در اقصی نقاط جهان اسلام رقم زده است.

به نظر معاون آموزشی حوزه‌های علمیه استان و مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) اصفهان‌، پیاده‌سازی ویژگی‌های ناب اسلام در جامعه از جمله اصلی‌ترین آرمان‌های انقلاب مد نظر امام خمینی(ره) بود و پایه اساس انقلاب ایران بر همین مبنا شکل گرفت و پیش رفت.

انقلاب ایران زمینه ساز احیای اسلام

حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط نائینی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت:  اسلام پس از سال‌ها صلابت و قدرت و توانایی خود را از دست داد اما انقلاب اسلامی ایران با درایت و رهبری امام زمینه‌ای برای احیای دین شد.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از دوران‌ها، جنبه اجتماعی اسلامی در جوامع دیده نمی‌شد، اضافه کرد: ابعاد اجتماعی در دین اسلام و در قرآن و روایات چندین برابر  احکام الهی بالاتر است و این نشان از اهمیت مقوله‌های اجتماعی از نگاه دین دارد،  بر همین اساس امام خمینی سعی کردند تا ابعاد اجتماعی اسلام را بیش از گذشته در جامعه پیاده کنند و سعی ایشان پیشبرد اهداف بر مبنای دین بود.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) اصفهان با اشاره به اینکه اسلام دین انس و مهربانی است و نباید آن را تنها یک دین عبادی برای رابطه با خداوند مطرح کرد گفت: از دیدگاه حضرت امام تحقق زمینه‌های اجتماعی دین بیشتر مدنظر بود.

حجت الاسلام و المسلمین خطاط نائینی تصریح کرد: اگرچه دشمنان و استکبار اجازه نمی‌دادند که برخی از آرمان‌ها به خوبی محقق شود اما به اعتقاد امام، باور به وعده‌های الهی زمینه ساز موفقیت بود و بر همین مبنا هیاهوی دشمنان خاموش و شکسته و در آن روزگار سعی شد بر مبنای توان داخلی برای مبارزه با استکبار تلاش شود.

خداباوری و خدامحوری نگاه اصلی امام(ره)

وی به یاری بخشیدن  از سوی خداوند اشاره کرد و گفت: بر مبنای فرمایشات حضرت امام خداباوری و خدامحوری در زندگی سیاسی و اجتماعی مقوله اصلی برای موفقیت به شمار می‌رفت و جزو آرمان‌های اصلی انقلاب بود.

معاون آموزشی حوزه‌های علمیه استان اصفهان با اشاره به اهمیت ولایت فقیه در اندیشه‌های خمینی کبیر خاطرنشان کرد: باید هم اکنون ولایت فقیه اصلی‌ترین موضوعی باشد که برای تحقق و ادامه آرمان‌های انقلاب مدنظر قرار گیرد.

استقلال کشور در گرو تحقق موازین اسلام

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: اسلام ناب بر مبنای قرآن و عترت که به دنبال آن آزادی، استقلال، جمهوریت عزت و عظمت برای کشور به همراه دارد آرمان اصلی انقلاب از دیدگاه امام خمینی بود و وقتی چنین آرمانی محقق شود مردم در شرایط بهتری نسبت به گذشته زندگی می‌کنند و عدالت، ارتقای اقتصادی، بهبود وضعیت فرهنگی و آزادی‌های اجتماعی شرایط بهتری پیدا خواهند کرد.

محسن نصری اضافه کرد: پیاده سازی اسلام ناب در کشور مستلزم از بین رفتن طاغوت بود که حضرت امام با دیدگاه والای خود توانستند حکومت دینی را بر کشور حاکم و در راستای عدالت و تحقق آن نهادهایی مانند جهاد سازندگی و کمیته امداد را راه‌اندازی کنند و بیش از گذشته مناطق محروم را مورد توجه قرار دهند.

وی تصریح کرد: بر مبنای مفاهیم اسلامی، دفاع و مقابله با دشمنان و حقارت و ذلت نپذیرفتن در برابر استکبار از جمله ویژگی دین ناب بود که در همین راستا با فرمان خمینی کبیر نیروهای نظامی کشور قدرتمندتر شدند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان افزود: قبل از انقلاب بسیاری از مناطق کشور توسط بیگانگان و کشورهای دیگر غصب می‌شد اما در جنگ تحمیلی دیدم که حتی یک میلی‌متر از خاک کشور به دسته دشمنان نیفتاد و با توانمندی‌های داخلی و با ایثارگری رزمندگان کشور در مقابل هجمه دشمنان شرقی و غربی حفظ شد و این نشان از توجه به افزایش قدرت دفاعی وطن به عنوان یکی از آرمان‌های انقلاب دارد.

نصری با بیان اینکه بر اساس دین توحیدی اسلام، دستیابی به علم و دانش وظیفه مسلمانان است، اظهارداشت: بر مبنای تفکر توحیدی راه‌اندازی نهضت سواد آموزی در کشور توانست کشوری که تنها ۵۳ درصد از جمعیت با سواد بودند رفته‌رفته به جامعه تحصیلکرده و باسواد آن اضافه شود و بر مبنای آن می‌بینیم که جوانان ایرانی اکنون در بسیاری از عرصه‌های علمی جهانی و در علومی مانند هوافضا، سلول‌های بنیادی و فناوری‌های نوین پیشتاز هستند.

وی با تاکید بر اینکه ارتقای دانش و فناوری‌های نوین مطابق با تاکیدات اسلام از آرمان‌های انقلاب به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: اکنون می‌بینیم که در بیانات رهبر معظم انقلاب اهمیت علم دانش بارها تکرار و توصیه می‌شود.
این استاد علوم سیاسی با اشاره به کاکردهای اجتماعی بر اساس دین اسلام در کشور گفت: در تحلیل تحولات جامعه و حضور به موقع مردم در مشکلات و بزنگاه های تاریخی می‌بینیم که در دفاع مقدس تمامی مردم از شهرها و روستاها با یک اراده و حرکت ملی توانستند دشمن را بیرون برانند و اکنون می‌بینیم که در رزمایش مومنانه برای مقابله با کرونا تمامی افراد خود را برای این امر سهیم می‌دانند.

نصری افزود: مردم کشورمان و ایران در سراسر جهان عزیز و مقتدر به شمار می‌روند که این از دستاوردهای انقلاب و از دیدگاه‌های حضرت امام بود البته نباید نقطه پایانی در زمان حاضر برای آن متصور شد و بر همین اساس رهبر معظم انقلاب گام دوم انقلاب را ارائه کردند که باید مسئولان و مردم بر مبنای آن حرکت کنند.

خودکفایی آرمانی انقلابی و نیاز ضروری در کشور

استاد حوزه علمیه و جامعه المصطفی العالمیه در گفت و گو با ایرنا، خودکفایی را از جمله مهم‌ترین آرمان‌های انقلاب و مورد تاکید معمار انقلاب دانست و افزود: بی‌نیازی از شرق و غرب و روی پای خود ایستادن در کلام و رفتار ایشان وجود داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی گلشاهی با بیان اینکه نگاه به ظرفیت‌های داخلی و استفاده از دانش بومی همواره در فرمایشات حضرت امام دیده و شنیده می شد، تصریح کرد: به گفته ایشان برای استقلال کشور باید نیازهای خود را در داخل کشور رفع کنیم و با استفاده از توانمندی‌های متخصصان ایرانی برای کمتر وابسته بودن به دیگران تلاش کنیم.

وی ادامه داد: خمینی کبیر دانش را به عنوان محورهای اصلی پیشرفت کشور مد نظر قرار می دادند و ارتقای اقتصادی و بهبود اوضاع صنعتی را مهم می‌دانستند.

استاد حوزه علمیه و جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اهمیت ادامه دادن راه امام تاکید کرد: باید تا حد ممکن از ظرفیت‌های داخلی برای توسعه کشور استفاده کنیم و مسئولان باید این موضوع را به طور ویژه مد نظر قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین هادی گلشاهی اظهارداشت: استقلال از جمله ویژگی‌های بارز و کلیدی و اصلی هر کشور به شمار می‌رود و هر اندازه در داخل کشور از توانمندی‌های دانشمندان بومی استفاده شود آرمان‌ها بیشتر محقق خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha