۶ خرداد ۱۳۹۹، ۲۳:۰۱
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 83801160
T T
۱ نفر
نصرالله: مقاومت مانع طرح صهیونیست‌ها برای جنگ داخلی در لبنان شد

تهران - ایرنا- سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان سه‌شنبه شب گفت: عملکرد مقاومت در سال ۲۰۰۰ میلادی موجب شد، طرح صهیونیست‌ها برای ایجاد جنگ داخلی در لبنان نقش برآب شود.

نصرالله که به مناسبت بیستمین سالگرد آزاد سازی، مقاومت و اخراج نیروهای رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان با رادیو "النور" لبنان سخن می‌گفت، افزود: بازدارندگی مقاومت در برابر دشمن، نتیجه دستاوردهای واقعی است نه نتیجه سخنرانی.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: همان روحیه‌ای که موجب [شکست اسرائیل و خروج نیروهای رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ از جنوب لبنان شد] همچنان وجود داد و اعتماد ما به رزمندگان مقاومت بالا است.

وی گفت: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در دوره اشغالگری جنوب لبنان، تجربه زیادی از شکست دارد.

نصرالله اضافه کرد، عبارت "اسرائیل سست‌تر از خانه عنکبوت" همزمان با شکست ارتش اسرائیل در جنوب لبنان مطرح شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه " به اردنی‌ها می‌گویم همانطور که اسرائیل در سال ۱۹۸۲ علیه اردن توطئه کرد، امروز نیز بوسیله معامله قرن در صدد تکرار این توطئه است" افزود: همچنان طرح وطن جایگزین برای مردم فلسطین در اردن، نزد اسرائیل باقی است.

وی با بیان این‌که عقب نشینی رژیم صهیونیستی به نوار مرزی اشغالی در سال ۱۹۸۵، لطف این رژیم نبود، افزود، به این نتیجه رسیده‌ایم که رژیم نژادپرست اسرائیل از بین خواهد رفت، چرا که یک رژیم گذراست و وضعیت آن همانند سال‌های پیش از سال ۲۰۰۰ نیست.
نصرالله تأکید کرد: رژیم اسرائیل در تمام جنگ‌های [احتمالی] آینده، به توفیق خداوند شکست خواهد خورد.
وی با بیان این که زمانی که حامی خارجی اسرائیل [آمریکا] که این رژیم به آن تکیه کرده ضعیف شود، رژیم تل آویو فرومی‌پاشد، افزود، معلوم نیست که آمریکا همیشه به این میزان قدرتمند بماند تا بتواند به اسرائیل کمک کند.
نصرالله اضافه کرد: به نظرم آنهایی که به اسرائیل آمده‌اند، به همان جاهایی بازخواهند گشت که آمده‌اند و این صحنه برای ما قطعی است.

وی گفت، فضای داخلی لبنان در سال ۲۰۰۰ بهتر از وضعیت فعلی نبود، در آن زمان در خصوص نیروی مقاومت، اجماعی در لبنان وجود نداشت که بتوان گفت مقاومت آن را از دست داده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنانش به حضور نظامی آمریکا در منطقه اشاره کرد و گفت، این مسأله نشانه ضعف متحدان واشنگتن و قدرت محور مقاومت است.
وی با بیان این که " اسرائیل خود نیز معترف است که قدرت مقاومت، چند برابر افزایش یافته است"، به حمایت مردم فلسطین از گزینه مقاومت اشاره کرد و افزود که این اقدام بیش از هر زمان دیگری بیشتر شده است.

وی تاکید کرد، اسرائیل می‌داند بمباران لبنان بدون پاسخ نخواهد ماند، چرا که این امر از قواعد جنگ است.
نصرالله گفت: دستاورد لبنان پس از آزادسازی [جنوب]، حمایت از [کشور] و ایجاد قدرت بازدارندگی [در برابر اسرائیل] است که خود دشمن به آن معترف است.
وی افزود، برخی از گروه‌های مخالف دولت سوریه با اسرائیل در تماس هستند و در تمام زمینه‌ها از حمایت‌های تل‌آویو برخودار می‌باشند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار کرد، ورود اسرائیل به جنگ سوریه شاهدی بر پیروزی محور مقاومت است.
نصرالله گفت: اسرائیل زمانی که مشاهده کرد که تکیه‌اش به گروه‌های مسلح [تروریست] راه به جایی نمی‌برد، خود مستقیما وارد مسئله سوریه شد.
وی یادآور شد، معادله [قدرت] امروزه اینگونه است که در صورتی که دشمن در صدد کشتن هریک از [اعضای حزب‌الله] باشد، ما به این اقدام دشمن پاسخ خواهیم داد.
دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان این‌که تصمیم برای هرگونه پاسخ به تجاوز اسرائیل در سوریه، برعهده مسؤولان سوری است، ادامه داد: مسؤولان سوریه بر این باورند که امروزه درگیر شدن با اسرائیل در هر جنگی به سود آنها نیست.
وی گفت، صبر نیز حدی دارد و مسئولان سوریه نیز به اندازه مشخصی می‌توانند تجاوز اسرائیل را تحمل کنند.
نصرالله تصریح کرد: از زمانی که پهپادهای رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان [حریم هوایی کشور را نقض کردند]، دیگر دشمن دوباره با این روش دست به تجاوزگری نزده است.
وی افزود، معادله سرنگونی پهپادهای رژیم صهیونیستی همچنان به قوت خود باقی است.

نصرالله در ادامه تصریح کرد: توسعه مأموریت یونیفل (صلح‌بانان سازمان ملل متحد] خواسته اسرائیل است که دولت آمریکا آن را برعهده گرفته است.
وی با اشاره به اینکه ما مسئول استقرار یونیفل یا ایجاد روابط حسنه با آن نیستیم، افزود که البته کاهش شمار آنها برای ما مهم نیست.
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت، اگر قرار باشد در مأموریت یونیفل تغییری ایجاد شود، ما درخواست خواهیم کرد که این گروه در آن سوی مرزها مستقر شود.

نصرالله گفت، زمان تضعیف لبنان و تحمیل شروط توسط اسرائیل از طریق آمریکا بر بیروت به سرآمده است.
وی با اشاره به این‌که "افتخار ماست که نسبت به راه‌افتادن یک جنگ داخلی در لبنان هراس داریم"، ادامه داد: به خاطر علاقه ما به لبنان مخالف هرگونه شروع جنگ داخلی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه حزب‌الله به دنبال آن نیست که دولت را در لبنان به دست گیرد، تصریح کرد: نابسامانی وضع اقتصادی و سیاست گرسنه نگه‌داشتن، همچنان یکی از ابزراها برای  تحریک بستر مقاومت علیه خود آنهاست.

نصرالله افزود: برای حل پرونده‌های فساد در لبنان نه از قوه قهریه استفاده می‌کنیم و نه آن را به مصلحت می‌دانیم.
وی اظهار کرد: هرگونه اختلاف در لبنان در موضوعی به سرعت به اختلاف فرقه‌ای تبدیل می‌شود.
دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به انتخابات پارلمانی این کشور اشاره و تأکید کرد که این انتخابات برای آن است که مردم مفسدان را مجازات کنند.

وی افزود، گروه‌ها و رهبران سیاسی پس از اعتراضات در لبنان با ما تماس گرفتند و ما را مسئول آن دانستند, اما این مسأله صحت ندارد. 

نصرالله تاکید کرد، اصلاح نظام لبنان کار دشواری است و راهکار این مسأله مردم و مشارکت گسترده آنان [در انتخابات] است.

وی ادامه داد: اگر طایفه‌های لبنانی برای تغییر نظام خواست و اراده‌ای نداشته باشند هیچ گونه تغییری ایجاد نخواهد شد.

وی اظهار داشت، کسانی که خواستار عمل انقلابی و تغییر یکباره در لبنان هستند باید بدانند که این مسأله به صورت تدریجی اتفاق خواهد افتاد. باید در مبارزه با فساد موانع را برداشت و راه‌ها را گشود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت، تمام گروه‌های سیاسی در جریان تظاهرات ۱۷ اکتبر زیر فشار قرار داشتند، اما سیاسی کردن این اعتراضات از فشارها کاست.
نصرالله افزود، درباره تغییر توافق طائف [توافق برای تغییر قدرت در لبنان] سخن گفتیم، سیستم حکومت در لبنان نیازمند اصلاح وتغییر است البته نه به قیمت آن که سیستم آن نابود شود.

نصرالله اظهار کرد: می‌توان به درگیری‌ها در لبنان خاتمه داد و به مرور زمان کاری کرد که کشور در مسیر اصلاحات قرار گیرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود، سال ۲۰۰۵ در واقع زلزله فرقه‌ای گرایی در لبنان بود، اما ۲۰۰۶ بار سنگینی را به خاطر حمله اسرائیل تحمل کردیم.
نصرالله گفت، هر زمانی که با موضوعی مخالفت یا با آن موافقت می‌کنیم به دنبال آن هستیم که مانع از درگیری‌های داخلی شویم.
وی به مشکلات اقتصادی لبنان اشاره کرد و گفت که در صورت اراده سیاسی می‌توان از این شرایط خارج شد.

نصرالله گفت: رسیدگی به وضعیت اقتصادی در سال‌های طولانی ممکن نیست، باید به صورت فوری درصدد حل آن برآمد که این مسأله امکان پذیر است.

وی به درخواست لبنان از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت که این حزب‌الله نبود که به این نهاد بین‌المللی روی آورد، بلکه ما مانع از اقدام دولت بیروت نشدیم.

دبیرکل‌ حزب‌الله لبنان تصریح کرد: علت مخالفت نکردن ما با مذاکره (دولت) با صندوق بین‌المللی پول این بود که مانع بهانه‌گیری [منتقدان]  شویم.

نصرالله رویکرد دولت لبنان برای درخواست کمک از صندوق بین‎‌المللی پول را اشتباه دانست و گفت، گویا برای حل بحران ناشی از پیامدهای بیماری کرونا هیچ راه‌حل دیگری جز درخواست وام از این نهاد وجود ندارد.

وی تأکید کرد: موضوع طرح اقتصادی دولت با پیچیدگی‌هایی همراه است، اما اگر حزب‌الله از طرح اقتصادی خود رونمایی کند، فورا مورد انتقاد گروه‌های داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: موافق احیای بخش‌های کشاورزی و صنعتی هستیم اما مشکل هزینه تولید و بازار مصرف آن است.

نصرالله بار دیگر با انتقاد از آمریکا گفت که ایالات متحده به دنبال تسلیم شدن لبنان است و به همین خاطر شروطی را بر آن تحمیل کرده است، هرچند ما منتظر مذاکرات دولت بیروت با صندوق بین‌المللی پول هستیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار داشت، دست‌هایی درصدد است تا مانع روابط لبنان با چین در حوزه اقتصادی شود، اما حل بحران اقتصادی،روی آوردن به سمت شرق و رهایی از جلب رضایت آمریکایی‌ها است.

وی افزود: دولت لبنان برای حل مشکلات نیازمند زمان است و برای روی آوردن به سوی چین، نیازمند حمایت از سوی افکار عمومی است.

نصرالله گفت، حزب‌الله به شیوه خود با فساد مبارزه کند و در مسیر اصلاح گام بردارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن درخواست برای اصلاح دستگاه قضایی گفت: اگر وزیران، نمایندگان و یا کارمندان وابسته به حزب‌الله مورد اتهام واقع شوند، در دستگاه قضایی کشور مجازات و محاکمه می‌شوند.

وی همچنین روابط حزب‌الله و جریان ملی لبنان را مستحکم، قدرتمند و مبتنی بر چشم‌انداز دانست و گفت: این روابط با وجود شرایط سخت همچنان ادامه دارد.

نصرالله در ادامه تصریح کرد، در عراق اراده مردمی و قطعی برای خروج آمریکایی‌ها از این کشور وجود دارد.

وی افزود، اراده مردمی در سوریه نیز بدنبال اخراج نیروهای اشغالگر هستند، حضور آمریکا در این کشور همانند حضور یک نیروی اشغالگر است.

وی گفت که آمریکا در حال بازنگری در خصوص حضور نظامیانش در منطقه خاورمیانه است.
نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود به ناکامی کشورهای متجاوز به یمن اشاره کرد و گفت، این مسأله بیانگر ناکامی آمریکایی‌هاست و همانطور که هیچ فلسطینی طرح معامله قرن را امضا نکرده، این اقدام واشنگتن نیز به شکست خواهد انجامید.
نصرالله با بیان این که معامله قرن پایان یافته و از همان ابتدا مرده متولد شده است، افزود: اقداماتی که [ توسط آمریکا ]در جریان است، یک‌جانبه است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان وقوع جنگ میان ایران و آمریکا را بسیار دور از انتظار دانست و گفت، در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد که جنگی در جبهه‌های مختلف [میان دو کشور] روی دهد.
نصرالله همچنین در خصوص گمانه‌زنی برای حمله اسرائیل به لبنان تصریح کرد، نشانه‌ای از نیت این رژیم برای آغاز جنگ علیه لبنان  دیده نمی‌شود.

وی با هشدار به رژیم صهیونیستی افزود، ما اسرائیل را از آغاز جنگ بزرگ در منطقه برحذر می‌داریم و محور مقاومت ورود به جبهه‌های مختلف این جنگ را بررسی می‌کند.
نصرالله تصریح کرد، در صورت وقوع جنگ گسترده، اسرائیل محو خواهد شد و یکی از اشکال بازدارندگی، آماده شدن برای جنگ بزرگ است.

وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که اسرائیل با توجه به شرایط شکل گیری آن بدون نیاز به جنگ، محو شود و این یک سناریوی واقعی است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان در پایان گفت: محور مقاومت در موضع قدرت قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha