۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۵۷
کد خبرنگار: 2254
کد خبر: 83775474
T T
۰ نفر
رئیس جمهور صربستان از پایان وضعیت اضطراری در این کشور خبر داد

بلگراد-ایرنا- رئیس جمهور صربستان شامگاه یکشنبه با اشاره به کاهش مبتلایان به کووید-۱۹، پایان وضعیت اضطراری و همچنین لغو ممنوعیت خروج از خانه در ساعاتی مشخص در روز و شب را از روز پنجشنبه ۷ می/ ۱۸ اردیبهشت خبر داد.

به گزارش ایرنا، «آلکساندر ووچیچ» با حضور در تلویزیون خصوصی «پینک» در بلگراد افزود که لایحه لغو وضعیت اضطراری در کشور ناشی از ویروس کرونا در روز چهارشنبه ۶ می/۱۷ اردیبهشت در پارلمان مورد بحث قرار می گیرد و احتمالا روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت لغو خواهد شد.

وی همچنین گقت که برای پایان دادن به وضعیت اضطراری دو شراط لازم است؛ اول اینکه پایین بودن ۵ درصد مبتلایان به یروس از تعداد آزمایش شدگان و دوم کاهش تعداد افرادی که از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می کنند که اکنون این دو شرایط تحقق یافته است.

ووچیچ با توجه به اینکه سپری کردن وقت در خانه برای مردم دشوار است، افزود؛ چنین اقداماتی تنها راه برای حفظ جان والدین و مردم و حتی جوانترها بود که در بیشتر موارد موفق بودیم.

رئیس جمهوری صربستان تاکید کرد که وظایف دولت تهیه تجهیزات حفاظتی، دستگاه تنفس مصنوعی، فراهم کردن نیازهای اساسی مردم، بازگردندان شهروندان این کشور از خارج و ارائه خدمات در کشور است که فکر می کنم به بهترین شکل انجام داده شده است.

وی همچنین با اشاره به تعویق افتادن تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی به دلیل شیوع ویروس کرونا که قرار بود ۲۶ آوریل برگزار شود گفت که انتخابات ۱۴ژوئن/۲۵ خرداد و یا ۲۱ ژوئن/۱تیر امسال برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور صربستان به وضعیت اقتصادی کشور که حتی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نیز صربستان را به لحاظ اقتصادی سالم ترین کشور خواندند، اشاره کرد و گفت؛ اقتصاد این کشور سریعتر از سایر کشورها رشد می کند. وی رشد اقتصادی کشور را ۵.۲ درصد خواند.

«پردراگ کان اپیدمیولوگ» و رئیس ستاد متخصصان و اپیدمولوژیستها در مبارزه با ویروس کرونا نیز در این برنامه تلویزیونی گفت که  به زودی از وضعیت اضطراری به اقدامات اضطراری انتقال پیدا می کنیم.

وی افزود که به جای ممنوعیت خروج از خانه، ممنوعیت تماس های گروهی و اجتماعات عمومی و کار در مدارس تا اطلاع ثانوی پابرجا خواهند بود.

دولت صربستان چندی پیش با توجه به کندی چرخه تولید و فعالیت صنایع مختلف به خاطر بحران ناشی از ویروس کرونا برخی اقدامات را در حمایت از اقتصاد کشور، صاحبان شرکت های کوچک و بزرگ و شهروندان به تصویب رساند.

صربستان برای کمک به مردم و شاغلان و صاحبان صنایع و شرکت ها در حمایت از اقتصاد کشور در مقابله با آسیب های بحران ناشی از بیماری ویروس کرونا تدابیر اقتصادی مهمی را اتخاذ و به اینصورت موجب بازگشت به کار هفت هزار شاغل اخراجی از ۷۳ شرکت شده است.

"سینیشا مالی" وزیر دارایی صربستان پیش تر در یک برنامه تلویزیونی در بلگراد با اشاره به آمار اتاق بازرگانی این کشور گفت که این آمار نشان می دهد از زمان اعلام اقدامات حمایت اقتصادی دولت صربستان علاوه بر بازگرداندن ۶ هزار و ۹۸۸  کارگر بر سرکار توسط ۷۳ شرکت و کارخانه کوچک و متوسط، ۳۱ شرکت نیز ۱۴۴ کارگر جدید را استخدام کرده اند.

 مالی، به بسته حمایتی دولت صربستان برای کاهش بحران اقتصادی ناشی از کرونا و اهدای یکصد یورو به هریک از شهروندان بالای ۱۸ سال اشاره کرد و گفت که پرداخت ۱۰۰ یورو معادل واحد ارزی کشور به هر شهروند بالغ با این توضیح که این اقدام توجیه اقتصادی دارد و این مبلغ از طریق خرید به فروشگاه ها بر می گردد و به این گونه چرخ تولید به حرکت در می آید.

وی همچنین اشاره کرد که شواهد نشان می دهد که فعالیت های اقتصادی در سه ماه دوم کاهش یابد، اما در سه ماه سوم سال با اجرای پروژه ها انتظار می رود که این فعالیت ها به صفر برسد و در سه ماهه چهارم به رشد مثبت برسیم.   

مالی در عین حال گفت که بازگشت به رشد مثبت تولید ناخالص داخلی تا حد زیادی به وضعیت در اروپا و جهان بستگی دارد، زیرا که آنها بزرگترین شرکای تجاری صربستان هستند.

وزیر دارایی صربستان درباره کمک به اقتصاد کشور گفت که دولت بار سنگین بحران ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا را بر دوش گرفته و در زمان مناسب برنامه جامع اقدامات برای بهبود فضای اقتصادی تدوین شده است.

در این بسته حمایتی اقتصادی به ارزش ۵.۱ میلیارد یورو به صورت وام و یارانه به صاحبان شرکت ها و کارخانه‌های آسیب‌دیده از ویروس کرونا و همچنین دادن یکصد یور به هر شهروند بالغ این کشور اشاره شده است.

ذخایر ارزی جمهوری صربستان در ماه فوریه سال جاری بالغ بر ۱۳.۴۵۸ میلیارد یورو و در ماه ژانویه بالغ بر ۱۳.۶۹۴ میلیارد یورو بوده است.

فعالیت برخی از کسب و کارهای عمومی در صربستان مانند؛ آرایشگاه ها، تعمیرگاه، بازارهای سرپوشیده و سالن های ورزشی که بخاطر وضعیت اضطراری در کشور و پیبشگیری از شیوع بحران کووید-۱۹ به طور موقت تعطیل شده بودند، مجددا از هفته گذشته با شرایط کاری ویژه ای آغاز به کار و اتوبوسهای شهری نیز از اواخر هفته جاری شروع به کار می کنند.

خطوط هواپیمایی مسافربری صربستان از ۱۸ ماه «می» (۲۹ اردیبهشت) فعالیت عادی خود را با شرایطی ویژه از سر خواهد گرفت.

آخرین داده های وزارت بهداشت و درمان صربستان حاکی از این است که تا کنون ۹ هزار و ۴۶۴ نفر به ویروس کرونا مبتلا و ۱۹۳ نفر جان خود را از دست دادند و یک هزار و ۵۵۱ نفر بهبود یافتند.

اپیدمیولوژیست ها نیز با حضور در برنامه رادیو تلویزیون دولتی صربستان با اشاره به بازگشت تدریجی فعالیت ها به حالت عادی، خاطر نشان کرد که ویروس کرونا همچنان در حال گردش در جمعیت است.

متخصصین همچنین مردم را به رعایت اقدامات پیشگیری عمومی که به عفونت قطره ای از طریق بزاق دهان و یا بینی مربوط می شود، حفظ فاصله فیزیکی و دوری از تجمع فراخواندند.

وضعیت اضطراری در صربستان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در تاریخ ۱۵ مارس سال جاری میلادی (۲۵ اسفند ۹۸)؛ توسط «آلکساندر ووچیچ» رییس جمهوری این کشور در سراسر کشور اعلام شد.

ویروس کرونا برای اولین بار ششم ماه مارس/۱۶ اسفند ۹۸ در صربستان شیوع یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha