استان تهران رتبه نخست احداث گلخانه‌های کشور را کسب کرد

تهران- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به توسعه واحدهای گلخانه‌ای در این استان گفت : سال گذشته استان تهران با احداث ۳۲۳ هکتار فضای گلخانه‌ای در میان استان‌های سراسر کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

«کریم ذوالفقاری» روز دوشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته استان تهران با فاصله ۱۰۰ هکتاری با استان دوم به لحاظ احداث فضاهای گلخانه ای در کشور اول شد و شهرستان های پیشوا، پاکدشت و پیشوا بالاترین سطح تحقق احداث گلخانه در استان تهران را داشتند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳ هزار و ۸۱۱ هکتار گلخانه در استان تهران احداث شده افزود: امسال در سال جهش تولید فضاهای گلخانه ای را به ۴ هزار و ۳۱۱ هکتار افزایش خواهیم داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار گل شاخه بریده و همچنین ۳۰ میلیون گلدان گیاهان آپارتمانی در فضاهای گلخانه ای تولید خواهد شد و همچنین میزان تولیدات محصولات گلخانه ای در استان تهران از سالانه ۷۵۰ هزار تن به ۸۲۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

تشکیل ستاد رفع موانع تولید در فضای گلخانه ای

وی همچنین از تشکیل ستاد رفع موانع تولید در فضای گلخانه ای استان تهران خبر داد و گفت: این ستاد بصورت استانی و شهرستانی به رفع مشکلات گلخانه داران می پردازد که ریاست این ستاد در سطح استان بر عهده استاندار و در شهرستان ها نیز بر عهده فرمانداران است.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: استان تهران بزرگترین گلخانه دار کشور است چرا که ۲۸ درصد کل مساحت واحدهای گلخانه ای در این استان احداث و فعال است.

به گزارش ایرنا، «گلخانه» یکی از راه حل های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی است و در بسیاری از کشور های قطبی یا کشور های استوایی که دارای آب و هوای سرد یا گرم هستند و یا با مشکل کم آبی رو به رو هستند، احداث گلخانه می تواند بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزیجات در این مناطق باشد.

با توجه به نیاز روزافزون بازار، چه از نظر تولید گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل این روش تولید و کشت، امروزه به یکی از سود آورترین بخش های کشاورزی تبدیل شده است.

کشاورزی در گلخانه ها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و در زمین های کشاورزی دارای دردسر و مشکلات کمتری است؛ به علاوه بازه زمانی برای به ثمر نشستن و برداشت محصولات نیز نسبت به کشاورزی سنتی، کوتاه تر است، بنابراین با در نظر گرفتن این موارد می توان به این نتیجه رسید که کشاورزی گلخانه ای می تواند سودآوری بیشتری داشته باشد و می توان گفت که سود گلخانه گاهی ده‌ها برابر از کشاورزی معمولی است.

برای تولید و پرورش تجاری گیاهان و میوه جات با کیفیت بالا و در تمام طول سال باید شرایط محیطی مطلوب به همراه کنترل عوامل خسارت زا نظیر باد، طوفان های ویرانگر، سرما و یخبندان و … در نظر گرفت که با رعایت و مدیریت آن ها می توان به محصول مرغوب و به تبع آن سودآوری مد نظر رسید.

استان تهران ۱۸۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که حدود ۴ هزار هکتار آن به تولید محصولات گلخانه ای اختصاص دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha