۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۱۷
کد خبر: 83774905
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۵۹ هزار متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد صرفه جویی شد

گچساران- ایرنا- نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۵۵۹ هزار مترمکعب آب سال گذشته از پر و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و اجرای طرح اصلاح و تعدیل پروانه‌های برداشت آب در استان صرفه‌جویی شد.

محمدرضا کایدونی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان آب از پر و مسدود کردن ۱۱ حلقه چاه غیرمجاز و تعدیل پروانه بهره برداری ۲۴۲ حلقه چاه صرفه جویی شد.

وی بیان کرد: اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره برداری چاه های موجود در دشت های این استان از مهمترین برنامه های در دست اجراست.
کایدونی اظهار داشت: طرح اصلاح و تعدیل پروانه برداشت تاکنون در ۲ هزار و ۱۱حلقه از چاه های دشت های استان اجرا شده که از این تعداد یکهزار و ۷۶۷ مورد اصلاح و ۲۴۴  مورد تعدیل بوده است.

وی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب آب از چاه‌های غیرمجاز در این استان برداشت می شود.

کایدونی ابراز کرد: بیش از یکهزار و ۴۴ حلقه چاه آب غیرمجاز در دشت های این استان حفر شده است.

وی بیان کرد: دشت باشت، امامزاده جعفر، لیشتر، کلاچو، دهدشت، دشتروم و یاسوج از جمله دشت های مهم کهگیلویه و بویراحمد است.

نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۲۰ منبع ذخیره آب آشامیدنی در کهگیلویه و بویراحمد تاکنون تعیین حریم شده است.
کایدونی  پلمپ چاه های غیرمجاز کشاورزی در سال جاری را مهمترین برنامه های در دست اجرا اعلام کرد.

وی اظهار داشت: سه هزار و ۴۲۰ حلقه چاه مجاز در این استان وجود دارد که سالانه ۲۵۲ میلیون متر مکعب آب از آنها  برداشت می شود.

کایدونی اظهار داشت: ۱۱حلقه چاه کشاورزی در مناطق مختلف این استان امسال مسدود و پلمپ شد.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از ۱۰ درصد از روان آب های کشور معادل ۱۰ میلیارد متر مکعب آب را به خود اختصاص داده است.

سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها ۱۳ درصد آن در این استان مصرف می شود.

براساس برآوردهای سازمان جهاد کشاورزی ، ۲ میلیارد مترمکعب آب برای مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلند مدت مورد نیاز است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha