۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۵۸
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 83770710
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گل‌آلودگی آب سد، آبرسانی به روستاهای شیروان را مختل نکرد

بجنورد- ایرنا- معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: علیرغم افزایش بی‌سابقه و گل‌آلودگی آب سد بارزوی شیروان، خللی در روند آبرسانی به روستاهای این شهرستان ایجاد نشده است.

رضا عطایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با ورود سیلاب های چند روز گذشته میزان آب ذخیره در پشت سد بارزو از ۵۰ میلیون مترمکعب تجاوز کرده است، به نحوی که آب دریاچه سد، چشمه چلکانی را، که محل تامین آب شهر لوجلی و ۱۴ روستای دهستان تکمران است، دربرگرفته است.

وی افزود: با توجه به پیش بینی بالا آمدن سطح آب سد و بروز مشکل در برداشت از چشمه مزبور برای تامین آب مناطق یاد شده، زمینه لازم برای برداشت آب از تاج سد برای آبرسانی به هزار و ۸۰۰ مشترک مستقر در نواحی ذکر شده فراهم شده است.

چشمه چلکانی، واقع در بالادست سد بارزوی شیروان، در اوایل دهه ۹۰ و پس از آنکه خشکسالی های پیاپی موجب خشکیدن آب سد شیروان شده بود، برای تامین آب شرب مجتمع تکمران و شهر لوجلی، وارد مدار شده بود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: اکنون با توجه به حجم بالای آب ذخیره شده در سد بارزو که به روی چشمه چلکانی رسیده و با توجه به انتظار افزایش سطح آب سد با بارندگی های روزهای آینده، ضروری است تا برای جلوگیری از مشکل در تأمین آب اهالی این مناطق، تصفیه خانه تکمران مجددا بازسازی و وارد مدار شود.

عطایی با تاکید بر رعایت الگوی مصرف آب توسط شهروندان، افزود: ظرفیت تصفیه خانه دهستان تکمران ۲۰ لیتر در ثانیه است که مصرف آب اهالی دهستان تکمران و شهر لوجلی در اوج مصرف به ۲۰ لیتر بر ثانیه می رسد.

آب خروجی سد بارزو از مدار مصرف شیروان خارج شد

عطایی با اشاره به گل آلود شدن خروجی آب سد بارزو بر اثر ورود سیلاب های اخیر، گفت: به دلیل بروز مشکل در کیفیت آب خروجی سد، موقتا آب دریچه سد از مدار مصرف شرب شهر شیروان خارج شده و بخشی از آب مصرفی شهروندان این شهر از حوزه میانی سد برداشت شده و مابقی هم از ۶ حلقه چاه آب شیرکوه شیروان تامین می شود.
سد بارزوی شیروان با توان تنظیم سالانه ۴۴ میلیون مترمکعب آب، دومین سد بزرگ استان خراسان شمالی است.

این سد در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان بر روی رودخانه قلجق، از سرشاخه های رود اترک، برای مهار و کنترل سیلاب ها، تامین سالانه ۹ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی شهر شیروان و تنظیم و تامین آب مورد نیاز کشاورزی پنج هزار و ۷۱۳ هکتار از زمین های پایین دست ساخته شده است.

عملیات ساخت سد بارزوی شیروان در آبان ماه ۷۲ آغاز شد و در سال ۸۰ پایان یافت که گنجایش آن ۹۲ میلیون مترمکعب،  طول تاج آن ۳۲۵ متر، عرض تاج ۴.۵ متر و ارتفاع از پی ۸۳ متر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha