طرح تحقیقاتی بین المللی افزایش گلدهی و بلوغ انبه در دانشگاه اراک انجام شد

اراک - ایرنا - رییس روابط عمومی دانشگاه اراک گفت: طرح تحقیقاتی بین المللی روش‌های مختلف هرس برای بهبود گل‌دهی و میوه‌دهی انبه در این دانشگاه انجام شد.

حسین مستعان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح تحقیقاتی مشترک که میان دانشگاه فلوریدا در آمریکا، مرکز تحقیقات و صنایع داروین در استرالیا و دانشگاه اراک انجام شده‌ است، بهترین زمان و نوع هرس انتخاب شده و باغداران انبه می‌توانند برای افزایش عملکرد باغات از آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: دکتر علی خدیوی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی باغبانی دانشگاه اراک با انجام طرح تحقیقاتی مشترک، معرفی مدل‌های جدید هرس برای افزایش گلدهی، میوه‌دهی و بلوغ انبه را ارایه کرده است.

مستعان گفت: نتایج مطالعات این طرح در یک مجله معتبر JCR-Q۱ به نام Scientia Horticulturae چاپ رسیده است.

رییس روابط عمومی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: انبه از جمله گیاهان مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری مانند شهرستان‌های میناب و سرباز بوده و در عرض‌های جغرافیایی ۲۵ درجه کشت می‌شود.

مستعان افزود: میانگین دمای مطلوب برای رشد این گیاه بین ۲۴ تا ۲۷ و حداقل دما پنج و ۱۲ صدم سانتیگراد است.

وی ادامه داد: گیاه انبه به خشکی مقاوم بوده و غرقابی موقتی را تحمل کرده و به اقلیم‌های عاری از سرما نیاز داشته و دما نباید به کمتر از ۱۵ درجه سانتیگراد کاهش یابد زیرا در این شرایط تخمک گل آن از بین رفته و میوه به صورت پارتنوکارپ به‌وجود می آید.

رییس روابط عمومی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: دما نقش مهمی در گلدهی انبه داشته و به ازای هر درجه افزایش دما، گلدهی آن چهار روز به تاخیر می افتد.

مستعان افزود: توزیع بارندگی برای گلدهی و تشکیل میوه آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و وجود یک دوره خشکی قبل از گلدهی موجب تحریک گل‌انگیزی آن شده و برای تکامل به هوای گرم و خشک نیاز دارد.

وی ادامه داد: هرس گیاه انبه نیز نقش مهمی در افزایش عملکرد این گیاه به همراه دارد.

دانشگاه اراک با ۱۱۵ رشته تحصیلی دارای ۳۰۰ عضو هیات علمی است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha