فضای سایبری پژوهشگر را از محیط ایزوله ارتباطی خارج می‌کند

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: ظرفیت های فضای سایبری به پژوهشگر کمک می کند، به جای اینکه یک فرد ایزوله بریده از فضای ارتباطی باشد، در پژوهش خود از یافته‌ها و تحلیل‌های سایر پژوهشگران استفاده کند.

رضا ماحوزی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره نخستین دفاع مجازی از پایان نامه به علت شیوع ویروس کرونا در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجوی دکتری پژوهش‌محور رشته سیاستگذاری فرهنگی این پژوهشکده با عنوان «تحلیل سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پیرامون بومی‌سازی علوم انسانی» به‎صورت مجازی برگزار شد.
وی افزود: دانشجو این دفاع را با ارائه پاورپوینت انجام داد و برای لحظاتی از وبینار خارج شد تا بعد از مشورت داوران، نمره دفاع را دریافت کند که سرانجام با نمره ۱۹ دانش آموخته شد.
معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه از فضای سایبری بهره های متعددی می توان برد، خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس درس و همایش ها، پیش بردن برنامه های مربوط به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، همچنین پژوهش های مجازی را می توان از طریق این فضا انجام داد.
عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی درباره ادامه این روند به صورت مجازی اظهار داشت: برش هایی از این دفاع را به عنوان یک الگو در اختیار وزارت علوم قرار می دهیم که این تجربه را از دانشگاه ها خواستار شوند و نوعی ترویج استفاده از فضای سایبری باشد.
وی گفت: در شرایط بعد از کرونا، فضای مجازی ما را با نوع دیگری از تعاملات آکادمیک مواجه کرد که افراد با استفاده از این ظرفیت، وقت خود را بهتر مدیریت کنند و کنشگری بیشتری در تعامل با مراکز دانشگاهی و آموزش عالی داشته باشند.
معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه ظرفیت های زیادی از طریق فضای سایبری برای کشنگران دانشگاهی معرفی می شود، ادامه داد: در پژوهشکده برخی از جلسات اداری و رساله ها حتی جلسات با کارمندان در قالب مجازی برگزار می شود. پیش از این در جلسات نقد کتاب از محققان خارج از کشور به صورت مجازی دعوت می کردیم.
ماحوزی خاطرنشان کرد: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی پیش از این یک زیرساخت اولیه از فضای سایبری در اختیار داشت؛ این زیرساخت ها هم اکنون در خدمت تعاملات مجازی است.
معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با اشاره به دیگر برنامه های این پژوهشکده در فضای سایبری، خاطرنشان کرد: در فاز بعدی، پژوهش های مجازی برای ارتباط سایبری پژوهشگران در نقاط مختلف داخل و خارج از کشور در دستور کار است تا تبادل نظر در باب موضوع تحقیق انجام شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha