کارگروه ارزیابی خسارت کرونا در اتاق بازرگانی کرمان تشکیل شد

کرمان - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه ابعاد خسارت کرونا به بخش‌های اقتصادی این استان وسیع است گفت: باید برآورد دقیقی از میزان خسارات انجام شود که در این رابطه کارگروه ارزیابی خسارت کرونا با همکاری استاندار در اتاق بازرگانی کرمان تشکیل شده است.

سید مهدی طبیب زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوع کرونا تاثیر عمیقی بر حوزه های مختلف، بویژه در بخش های اقتصادی که آثار منفی و زیانبار آن بتدریج و در آینده مشخص خواهد شد، داشته و دارد.

وی تصریح کرد: بخش های صادارت، کشاورزی و صنعت از شیوع کرونا دچار آسیب جدی شده و تمام بخش های گردشگری از جمله هتل ها، اقامتگاه های بوم گردی و رستوران ها و سایر فعالیت های زیر نظر مجموعه گردشگری، آسیب کلی دیده اند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: بحران کاهش اشتغال را در پیش داریم، افرادی که در حوزه صادارت فعال بودند، به دلیل اینکه کارگاه های بسته بندی نتواستند فعال باشند، اماکن عرضه محصولات به بازار برای آنها فراهم نشده است.

وی ادامه داد: مراقبت های بهداشتی در مرزها و سیاست های بهداشتی کشورها در روزهای گسترش ویروس کرونا  امکان صادارت را گرفته بود که خوشبختانه مرزها به مرور در حال بازگشایی است و امید به رونق مجدد صادرات داریم.

طبیب زاده اظهار داشت: نبود مشتری، عرضه کالاها و بسته شدن مرزها موجب شده بسیاری از کالاهای کشاورزی بویژه پسته و خرما صادر نشود و محصولات گلخانه ای که قابلیت عرضه در بازارهای بین المللی دارند نیز به بازار مصرف وارد نشده اند که باعث افت شدید قیمت ها شده است.

وی افزود: سایر محصولات کشاورزی و دامی نیز به علت کاهش مصرف با کاهش قیمت مواجه شده که به لحاظ اقتصادی فعالان این حوزه با مشکل روبرو شده اند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به لزوم کمک به بخش های اقتصادی برای ادامه فعالیت تصریح کرد: باید راهکارهای ملی و استانی جبران خسارات تهیه شود و با پیشنهاد به مسئولان در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: جبران کامل خسارت های وارده با توجه به محدودیت های اعتباری در دولت در سیستم بانکی و اعتباری مقدور نیست و باید کمک کنیم که خسارت کمتر شود و جبران در حدی باشد که واحدهای اقتصادی بتوانند بقای خود را ادامه دهند.

طبیب زاده با بیان اینکه ضررو زیان کرونا در بخش صنعت و معدن جدی است افزود: برخی از صنایع تولید خود را حفظ کرده اند و میزان خسارت به واحدهای صنعتی آسیب دیده در حال تحلیل و انجام است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha