بورس انرژی ایران، تکمیل‌کننده زنجیره ارزش «ملی شدن صنعت نفت»

تهران- ایرنا- مدیر عامل بورس انرژی ایران، گفت: بعد از ملی صنعت نفت، بورس انرژی تلاش کرده تا زنجیره بومی سازی این صنعت را در مرحله قیمت‌گذاری، بازاریابی، فروش و تامین مالی تکمیل کند.

سیدعلی حسینی امروز ( پنج شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به ملی شدن صنعت نفت در سال ١٣٢٩ اشاره کرد و گفت: یکی از آرزوهای دیرینه ایرانیان، تثبیت مالکیت بر ذخایر نفت، گاز و کل صنعت نفت بود که این اتفاق در سال ۱۳۲۹ رخ داد و صنعت نفت در کشور ملی شد.

وی با بیان اینکه تا قبل از ملی شدن صنعت نفت، اداره صنعت نفت (استخراج، بهره برداری ، انتقال، پالایش و فروش) و تمامی کارهای مهم و اصلی مربوط به این صنعت توسط خارجی‌ها انجام می‌شد؛ اظهار داشت: ایرانیان به دنبال به عهده گرفتن اداره صنعت نفت در کشور بودند که بعد از ملی شدن صنعت نفت این اتفاق نیز به مرور رخ داد و اکنون در تمام مراحل مربوط به اکتشاف، تولید، بهره برداری، انتقال ، پالایش، سایر خدمات و فعالیت‌های مربوط به صنعت نفت از طریق متخصصین ایرانی در حال انجام است که مایه افتخار و مباهات ملی است.

حسینی اظهار داشت: بخشی از فرآیند اداره صنعت نفت، تامین مالی برای توسعه این صنعت ، بازاریابی و فروش تولیدات نفتی است که به خصوص در زمینه قیمت‌گذاری، بازاریابی و فروش نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی با برخی از کاستی‌ها در کشور روبرو بودیم.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه با تاسیس بورس انرژی ایران گام سوم و تکمیلی زنجیره توسعه صنعت نفت برداشته شد  و تلاش شد تا در قیمت‌گذاری بخشی از فرآوردهای نفتی تاثیرگذار باشیم، گفت: بورس انرژی به منظور رسیدن محصول به دست خریداران و مصرف‌کنندگان به صورت مستقیم، بازاریابی از طریق سیستم منسجم بورس و شبکه بازاریابی آن و تامین مالی صنعت نفت  از طریق انتشار اوراق مالی راه اندازی شد.

وی افزود: این مسایل از جمله اقداماتی بوده که بورس انرژی تلاش کرده تا به صنعت نفت کمک کند و زنجیره بومی سازی این صنعت را در مرحله قیمت‌گذاری ، بازاریابی، فروش و تامین مالی تکمیل کند.

حسینی خاطرنشان کرد: در بخش انتشار اوراقی که مبتنی بر نفت خام و فرآورده‌های نفتی است این امکان فراهم شده تا ایرانیان از طریق خرید و معامله اوراقی مانند اوراق سلف موازی استاندارد بتوانند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری و به توسعه این صنعت کمک کند.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: در بخش استفاده از فرآورده‌های نفتی به عنوان خوراک، این امکان برای صنایع داخلی وجود دارد که به صورت هفتگی و روزانه بخش زیادی از خوراک مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی تامین کنند، این موضوع به صنایع پایین دستی نفت کمک می‌کند تا از طریق بورس انرژی ضمن تامین خوراک لازم اقدام به توسعه کسب و کار خود کنند.

تاثیر ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت بر فعالیت بورس انرژی

وی به تاثیر افت قیمت جهانی نفت و شیوع ویروس کرونا بر روند معاملات بورس انرژی اشاره و بیان کرد: قیمت تمام فرآورده‌های نفتی که به طور عمده تابع قیمت نفت خام هستند به دلیل کاهش قیمت نفت خام کاهش یافته که این موضوع می‌تواند بر ارزش معاملات و کارمزد تاثیرگذار بوده و باعث کاهش آنها شود.

حسینی گفت: در کنار چنین مسایلی تلاش می‌کنیم تا از طریق افزایش حجم فعالیت، افزایش عرضه و فروش فرآورده‌های نفتی بخشی از اثرات کاهش قیمت نفت خام و فرآوردهای نفتی را جبران کنیم.

مدیر عامل بورس انرژی یکی از اثرات مخرب ویروس کرونا در سطح جهانی را ایجاد توقف در کسب و کارها مطرح کرد و افزود:  شیوع و تسری این ویروس کشور چین است که این کشور به عنوان یکی از  قطب‌های اقتصادی در دنیا محسوب می‌شود و می‌تواند بر اقتصاد کل دنیا تاثیرگذار باشد.

وی گفت: کشور چین بزرگترین مصرف‌کننده انرژی در دنیا تلقی می‌شود، این موضوع تاثیر مستقیمی را بر بازار نفت و فرآورده‌های نفتی جهانی و بازار داخلی می‌گذارد.

چشم انداز قیمت نفت

حسینی به چشم انداز  قیمت نفت در بازار اشاره کرد و گفت: مولفه‌های موجود یعنی ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی، تقاضا برای نفت خام را کاهش داده است و این ویروس اقتصادهای بزرگ دنیا مانند چین، آمریکا و اتحادیه اروپا را به شدت تحت تاثر قرار داده است.

مدیر عامل بورس انرژی با بیان اینکه  این سه منطقه به عنوان بزرگترین مصرف کنندگان نفت خام محسوب می‌شوند، گفت:  تا زمانی که اثرات این ویروس فروکش کند و اقتصاد جهانی بتواند فعالیت‌های خود را مجددا به سطح عادی بازگرداند زمان بر است، به نظر می‌رسد تا یک سال آینده کمابیش متاثر از اثرات مخرب این ویروس و شاهد تاثیر آن در بازار خواهیم  بود.

میزان عرضه و معاملات فرآورده های نفتی در سال ٩٨

وی به میزان عرضه و معاملات فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی در سال ٩٨ تاکید کرد و افزود: در مجموع بیش از ۶.۷ میلیون تن فرآورده نفتی در بورس انرژی در سال ٩٨ مورد معامله قرار گرفت که میزان عرضه بیش از این عدد است.

حسینی خاطرنشان کرد: با همکاری خوب وزارت نفت به ویژه شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی حجم و نظم عرضه‌ها افزایش پیدا کرد، به طوری که به صورت هفتگی شاهد حجم زیادی از عرضه در این بازار بودیم و خریداران می‌توانستند با اطمینان بالا اقدام به خرید کنند.

به گفته مدیر عامل بورس انرژی، در سال ٩٨ حدود۵۳ هزار میلیارد تومان  معاملات فرآورده‌های نفتی، اوراق مالی و برق در بورس انرژی ایران صورت گرفته است.

وی به برنامه‌های بورس انرژی در سال ۹۹ اشاره و بیان کرد: امسال در برق اوراق گواهی ظرفیت به عنوان ابزار جدید راه اندازی شد  و در صدد هستیم تا در سال ۹۹ اقدامات لازم برای گسترش این اوراق در دستور کار قرار گرفته و به تدریج بازیگران به این بازار سوق داده خواهند شد.

عرضه الکل در بورس انرژی، شاید زمانی دیگر

حسینی به زمان عرضه الکل در بورس انرژی اشاره و بیان کرد: اکنون الکل در بورس انرژی پذیرش شده است اما با شروع بحث شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف این فرآورده در اماکن بهداشتی روبرو شدیم که تا حدودی زمان عرضه این کالا در بورس انرژی را به تعویق انداخت.

مدیر عامل بورس انرژی با بیان اینکه اکنون شرایط عرضه الکل در بورس انرژی فراهم نیست، گفت: به محض ایجاد ثبات در شرایط و برطرف شدن نگرانی‌های موجود، این کالا در بورس انرژی عرضه می شود اما زمان دقیقی را نمی‌توان برای آن اعلام کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha