۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۷:۵۹
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 83716751
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خیز بن سلمان برای تخت پادشاهی و قرنطینه سیاسی و بهداشتی در عربستان

تهران – ایرنا – درحالی که آمار مبتلایان به ویروس کرونا به رغم لاپوشانی مقامات سعودی روز به روز در عربستان افزایش می یابد، "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی نیز برای رسیدن به تاج و تخت در این کشور بر شدت اقدامات خود افزوده است.

در حالی که شیوع ویروس کرونا موجب شده مقامات عربستانی تمام مراکز تجاری به جز داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی این کشور را تعطیل کنند، اخبار بازداشت شاهزاده های سعودی و دهها مقام نظامی، اداری و قضایی عربستانی در روزهای اخیر نشان از تحولات جدید در این کشور دارد.

شرایط حضور عمره گذاران در عربستان نیز به حدی حاد شده که دولت ترکیه نیز که همچون رژیم آل سعود اخبار کرونا را لاپوشانی می کند، ۱۰ هزار عمره گذار ترکیه ای را پس از بازگشت به قرنطینه فرستاده است.

در چنین شرایطی که کرونا به منزله تهدید بزرگ جامعه عربستان را تهدید می کند و این کشور به سمت قرنطینه اجتماعی حرکت می کند،‌ رسانه های بین المللی و منطقه ای در ۱۷ اسفندماه خبر بازداشت «احمد بن عبدالعزیز» و «محمد بن نایف و جمعی از شاهزاده های ارشد خاندان سلطنتی توسط دستگاه امنیتی بن سلمان را منتشر کردند، خبری که حکایت از خیز بلند شاهزاده پراشتها و کم تجربه سعودی برای نشستن بر تخت پادشاهی عربستان داشت.

حالا اقدامات خشونت بار بن سلمان پس از روی کار آمدن به عنوان وزیر دفاع عربستان و پس از آن عهده دار شدن سمت ولیعهدی این کشور که با کمک و نفوذ آمریکا انجام شد، هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد.   

بازداشت ۱۱ شاهزاده سعودی و اقامت اجباری آنها در لابی یکی از هتل های ریاض در آذر ماه سال ۹۶ که پس از چند روز با پرداخت پول های کلان از سوی شاهزاده های سعودی به بن سلمان، قتل فجیع "جمال خاشقچی" خبرنگار مخالف سعودی در استانبول، قتل سرلشکر "عبدالعزیز الفغم" که به مدت ۳۰ سال محافظ شخصی "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه پیشین عربستان بوده در هفتم مهرماه سال جاری و تهاجم همه جانبه به کشور یمن و کشتار بیش از یکصد هزار یمنی مظلوم، تنها قسمتی از برنامه های مخوف بن سلمان برای فرو نشاندن شهوت قدرت و زمینه سازی برای رسیدن به پادشاهی عربستان است.

آخرین اقدام خشونت بار بن سلمان دیروز (یکشنبه) رقم خورد که طی آن  ۲۹۸ مقام دولتی، نظامی و پلیس عربستان با ادعای فساد به قرنطینه سیاسی فرستاده شدند.

کمیته موسوم به نظارت و مبارزه با فساد در عربستان معروف به شفافیت دیروز در توئیتر اعلام کرد که شماری از مقامات سعودی را دستگیر کرده و آنها را به جرایمی از جمله رشوه، اختلاس، اتلاف بیت المال و سوء استفاده از قدرت متهم خواهد کرد.

بنابر اعلام این کمیته، کل مبلغ اختلاسی که این افراد در طول تحقیقات اولیه به آن اعتراف کردند ۳۷۹ میلیون ریال (۱۰۱ میلیون دلار) بوده و از میان بازداشتی‌ها هشت نفر از افسران ارتش عربستان شاغل و بازنشسته هستند که به گفته این کمیته در جرایم رشوه، پولشویی و سوء استفاده از قراردادهای دولتی در وزارت دفاع در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ دست داشتند.

این کمیته با اشاره به مقام شماری از افراد بازداشتی اخیر اعلام کرده که «از میان بازداشتی‌ها ۲۹ نفر از مسئولان وزارت کشور در منطقه الشرقیه عربستان هستند که در بین آنها سه افسر با درجه سرهنگی و یک نفر هم با درجه سرلشکری و یک نفر دیگر هم با درجه سرتیپی و دو قاضی می باشد که جرم آنها رشوه خواری عنوان شده است و ۹ نفر هم به فساد در دانشگاه المعرفه ریاض متهم شده اند که موجب وارد آمدن خسارت سنگین به یکی از ساختمان‌های دانشگاه و کشته و زخمی شدن تعدادی شده است.

آیا بن سلمان تا ماه رمضان بر تخت پادشاهی می نشیند؟

اقدامات خشونت بار بن سلمان ولیعهد سعودی از ابتدای روی کار آمدن و به ویژه در روزهای اخیر که با سکوت کشورهای غربی به ویژه آمریکا همراه است نشان می دهد که وی عزم خود را برای نشستن بر تخت شاهی عربستان تا قبل از ماه رمضان (اوایل اردیبهشت) جزم کرده است.

القدس العربی به نقل از یک منبع نزدیک به دربار پادشاهی عربستان فاش کرد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به دنبال تکیه زدن بر تخت شاهی قبل از ماه رمضان است.

این منبع همچنین اعلام کرد که علت بازداشت "احمد بن عبدالعزیز" و "محمد بن نایف" از سوی محمد بن سلمان این است که وی می‌خواهد قدرت را در عربستان به دست بگیرد و به زودی پادشاه این کشور شود.

منبع مذکور تاکید کرده که بسیاری در داخل آل سعود بر این باورند که محمد بن سلمان به دنبال تکیه زدن بر تخت شاهی قبل از رمضان، ماه آینده یا زمان برگزاری نشست جی ۲۰ در ریاض و قبل از پایان دوره دونالد ترامپ است، زیرا بن سلمان نگران آن است که رئیس جمهور بعدی آمریکا از وی حمایت نکند.

دو منبع وابسته به آل سعود هم فاش کردند که احمد و محمد بن نایف پس از اینکه به اوضاع اعتراض کردند و بر خلاف بقیه - که با اوضاع کنار آمدند و وقت خود را به سرگرمی شکار در صحرا و یا ماهیگیری می‌گذرانند-  رفتار نکردند، بازداشت شدند.

به گفته این دو منبع، محمد بن سلمان همه عوامل محمد بن نایف را در عربستان حذف کرده و بن نایف قدرت هیچ کاری را در این کشور ندارد؛ بسیاری از عوامل محمد بن نایف در تبعید به سر می‌برند یا از مناصبشان عزل شده اند.

منابع سعودی گفته اند که با بازداشت احمد بن عبدالعزیز همه آمال مخالفان محمد بن سلمان برباد رفته است. پس از اینکه محمد بن سلمان همه مخالفان را کنار زد، جز احمد بن عبدالعزیز مهره قابل ملاحظه ای باقی نمانده بود و مخالفان، وی را راس جنگ علیه محمد بن سلمان می‌دانستند. مخالفان پس از قتل خاشقجی بسیار امیدوار بودند که احمد بن عبدالعزیز بر محمد بن سلمان تاثیر بگذارد، اما انتظار بیجایی بود.

اقدامات بن سلمان در عربستان به ویژه در روزهای اخیر نشان می دهد که وی شمشیر را نه تنها برای مخالفان خود، بلکه برای تمامی خاندان سعود از روبسته است، شمشیری که به نظر می رسد گردن هیچ مخالفی از کنار آن سالم رد نخواهد شد.

 بن سلمان که در سال ۲۰۱۵ ابتدا وزیر دفاع و سپس در سال ۲۰۱۷ با کمک آمریکا و حکم پدرش ولیعهد عربستان شد، از همان ابتدا اشتهای خود را برای جانشینی پدر نشان داد؛ اولین جنایتی که بن سلمان پس از عهده دار شدن وزارت دفاع عربستان مرتکب شد حمله به یمن بود؛ حمله ای که تاکنون موجب شهادت بیش از یکصد هزار یمنی و ویرانی این کشور اسلامی شده است.

بن سلمان برای تحقق رویای خود که همان جانشینی پدرش می باشد از ابتدای روی کارآمدن سعی کرده که به هر طریق موانع پیش رویش را کنار بزند که مهم ترین آنها حذف شاهزادگان سعودی است، افرادی که از هر نظر شایستگی و تجربه آنها نسبت به بن سلمان جوان کم تجربه بیشتر است و اقدام اخیر وی در بازداشت چند شاهزاده متنفذ سعودی نیز برای رسیدن به قدرت شاهی در این کشور در همین راستا می باشد.    

خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز که کشورش در کنار آمریکا از حامیان اصلی بن سلمان می باشد،  چند روز پیش در این باره اعلام کرد که بن سلمان با بازداشت این افراد، قدرت را به طور کامل در عربستان در دست گرفت و پاکسازی و تسویه حساب ها به پایان رسید. دیگر هیچ رقیبی برای رسیدن به تاج و تخت، جلوی راه او را نمی گیرد و موفقیت او را به چالش نمی کشد.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، اقدامات چند ساله بن سلمان پس از روی کارآمدن در عربستان و به ویژه اقدامات اخیر وی در روزهای اخیر در کنار بیماری کرونا، خاندان سعود و این کشور را با چالش جدی مواجه ساخته است و ولیعهد عربستان به جای ایجاد ثبات در این کشور و مقابله با کرونا به دنبال دستیابی به تاج و تخت در این کشور است.

اوضاع احوال این روزهای خانواده سلطنتی عربستان نشان می دهد که بن سلمان به هیچ قاعده و اصولی پایبند نیست و وی با عبور از خط قرمزهای آل سعود عزم خود را با حمایت های خارجی برای رسیدن به پادشاهی عربستان جزم کرده است، آن هم در شرایطی که در صورت ادامه جنگ قدرت در خاندان سعودی ، ویروس کرونا می تواند هزینه بزرگی به عربستان تحمیل کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha