بیانیه گام دوم انقلاب نباید بهانه‌ای برای بیان سیاسی موقت جناح‌ها باشد

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب نباید بهانه ای برای بیان سیاسی موقت جناح ها باشد، این بیانیه درست در چهل سالگی ما را به باز اندیشی درباره دنیای جدید وامی دارد.

حسین سلیمی امروز یکشنبه در نشست یاران گام دوم انقلاب در مدرسه دارالفنون اظهار داشت: دارالفنون نماد درک درست علمی است، از این رو برگزاری این همایش در این مکان مناسب است؛ چرا که الگوی شکل گیری و درک متفاوت در بیانیه گام دوم انقلاب باید موجب شکل گیری الگوی متفاوت در جامعه آموزشی شود.
وی با اشاره به اینکه دارالفنون درک متفاوتی از تاریخ ارائه می دهد، افزود: یک عده با نگاه ابن خلدونی به تاریخ نگاه می کنند که در واقع نگاهی دورانی است که می گوید تمدن ها پیر می شوند و می میرند. از نگاه ابن خلدون  ۴۰ عددی است که برای اوج رسیدن و افول تمدن معرفی می شود، اما آنچه در بیانیه گام دوم آمده است، درک متفاوتی از تاریخ ارائه می دهد که مبتنی به نگاه تکاملی است و نگاه دورانی ابن خلدون را ندارد.
رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه تاریخ بشر در جریان تکامل قرار دارد، خاطر نشان کرد: نقاط تاریک و فجایع در تاریخ دیده می شود، اما نگاه قرآنی می گوید بشر رو به تکامل است، جنگ و مشکلات ایجاد شده در واقع محصول تکامل در تاریخ است.
سلیمی ادامه داد: نگاه قرآنی ما را به درک درست از تاریخ فرا می خواند، این نگاه در واقع چیزی است که در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است.
وی بیان کرد: دنیا در عرصه های مختلف دگرگون شده و قطب بندی در دنیای امروز معنا ندارد. امروز وارد فضای روابط جهانی شده ایم و قدرت های سنتی رو به زوال است.
رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: توصیه هایی که در بیانیه گام دوم انقلاب وجود دارد، در جامعه جهانی هشدار دهنده است.
سلیمی افزود: این بیانیه تاکید بر علم، عقلانیت، نوآوری، شادابی، فهم متفاوت و طرح های نو دارد. براین اساس باید انسانی نورانی، عقلانی، شاداب و آزاد اندیش به جامعه تحویل داد.
وی افزود: در مدارسی که دانش آموز در آن تحت فشار است، نمی توان عقلانیت و نقادی بوجود آورد.
رییس دانشگاه علامه طباطبایی مهم ترین ویژگی و مسئله دانشجویان را ناتوانی در طرح پرسش دانست و گفت: تحقیقات در پایش مراکز مشاوره علامه طباطبایی نشان می دهد، ۸۰ درصد مراجعان مشکلات عاطفی و مابقی مشکلات روحی دارند که ریشه آن در استرس های امتحانی  است.
سلیمی تصریح کرد: جامعه به دانش آموزانی نیاز دارد که خلاقیت داشته باشند و توانایی خلق پرسش داشته باشند.
وی به تاکید بیانیه گام دوم انقلاب به علم و فناوری اشاره کرد و گفت: بیانیه گام دوم در عرصه اقتصادی، سیاسی، نظامی بر پایه علم و پژوهش است. برای رهایی از اقتصاد نفتی، باید اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم که این موضوع  از مدرسه و دانشگاه بوجود می آید.
سلیمی ادامه داد: یکی از ظلم هایی که به بیانیه گام دوم انقلاب می توان کرد، برداشت سیاسی برای جناح ها است، باید به واسطه بیانیه ساختارها باز شود تا تعداد شرکت های دانش بنیان از صدها به سه هزار برسد.
رییس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تاکید بیانیه گام دوم انقلاب به مبارزه با فساد، یادآور شد: مبارزه با فساد صرفا با برگزاری دادگاه و رسوایی عمومی صورت نمی گیرد، تا زمانی که ساختار عمومی اصلاح نشود، امکان مبارزه با فساد نیست.

سلیمی همچنین گفت: مفهوم سبک زندگی، در آموزش و پرورش و دانشگاه شکل نمی گیرد، شکل گیری سبک زندگی به شبکه های اجتماعی واگذار شده و مراکز آموزشی خود را در یک فرم فرمالیزه قرار داده ایم. باید فکر اساسی و دگرگونی ایجاد شود تا ارزش های گام دوم در درون دانشگاه شکل گیرد.
وی تاکید کرد: نباید برای اجرای نظریات بیانیه به سخنرانی و سرود اکتفا کرد، بلکه باید پژوهش و برنامه ریزی انجام داد تا بنیان مطالب عنوان شده در بیانیه گام دوم انقلاب در جامعه گذاشته شود. امید است این جلسه موجبات همکاری های بیشتر دانشگاه و آموزش و پرورش  را فراهم کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha