آفت جامعه اسلامی جهل و ابزار مقابله با آن کتابخوانی است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، آفت جامعه اسلامی را جهل و علم و دانش را توسعه دهنده جوامع دانست و گفت: اگر می خواهیم شاهد جامعه علمی، فرهنگی، فرهیخته و جامعه ای بدون جهل باشیم،‌ کتابخوانی ابزاری برای این توسعه است.

اشرف بروجردی عصر شنبه در آیین معرفی پایتخت کتاب سال ایران در تالار همایش های کتابخانه ملی ایران، اظهارکرد: در جمهوری اسلامی ایران نگاه به فرهنگ یک نگاه عمیق و فراگیر بوده و هست، افت و خیز البته وجود داشته است اما تلاش ها جهت شناساندن عرصه فرهنگ به نسل آینده همواره بوده، چه در قالب آموزه هایی در بیان صاحبان فرهنگ و چه در مفاهیم فرهنگی که منتقل می شود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب ایدئولوژیک بود، گفت: ایدئولوژیک بخشی از فرهنگ است و فرهنگ را نمی توان از مجموعه اقدامات و تلاش هایی که انجام شده در این سرزمین جدا کرد.

او همچنین با تاکید براینکه حاصل تلاش ها آموزه هایی است که رفتار ملت ایران را شکل داده است افزود: هرفردی بر مبنای باور، شناخت و معرفت حرکت می کند و شخصیت خود را شکل می دهد. باورهای ما آموزه هایی است که از بزرگان در اختیار ما قرارگرفته و به یادگار باقی مانده است و هرکسی به اندازه ظرفیت وجودی و نیز تلاش خود از معرفت الهی که برای بشریت گذاشته شده است بهره مند می شود.

بروجردی افزود: تلاش و گام برداشتن برای آینده این سرزمین مستلزم این است که همه در کنار هم و با هم تلاش کنیم تا ایران سرافراز بسازیم و ایران توسعه یافته را به جهانیان عرضه و به نمایش بگذاریم.

رئیس کتابخانه ملی تصریح کرد: ایجاد شاخص های توسعه ای به دست همه کسانی است که اهل فرهنگ، قلم و نوشتار هستند و با خواندن کار خود را آغاز می کنند.

بروجردی در ادامه به برگزاری اختتامیه ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران اشاره کرد و گفت: اولین برنامه قانون توسعه کشور بر توسعه نهضت سوادآموزی و بهتر کردن نهضت آموزش برای کودکان و خردسالان تاکید داشت.

رئیس کتابخانه ملی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی درصد افرادی که از سواد بهره مند بودند بسیار پایین بود اضافه کرد: پس از راه اندازی نهضت سواد آموزی توسط امام راحل(ره) تقریبا نود درصد جامعه باسواد شدند البته اگر این امر تداوم نیابد قاعدتا این روند رو به افول پیش خواهد رفت.

وی با انتقاد از اینکه در دوره ای نیز فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین کسانی که از سواد بهره مند شده بودند به فراموشی سپرده شد گفت: با اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ کتابخوانی در کشور رواج یافت.

بروجردی با تاکید بر اینکه باید بی سوادی از جامعه رخت بر بندد به قانون دوم برنامه توسعه اشاره کرد و افزود: بحث مدارس شبانه روزی در روستاها و بازسازی مدارس در این دوره مورد توجه قرارگرفت.

وی همچنین یادآور شد: در قانون برنامه سوم توسعه دانشگاه ها توسعه یافتند و در قانون برنامه چهارم و پنجم بر علم و فناوری تاکید شد به طوری که در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران این مهم تشریح و توسط رهبر ابلاغ شد که ایران بتواند به لحاظ علمی و دانشی در منطقه در رتبه دوم جای گیرد.

بروجردی افزود: لازم است دانشی که مکتوب و نوشته شده و از گذشتگان به دست ما رسیده به نسل های بعد منتقل کنیم تا امکان بحث و گفتگو برای اصحاب قلم فراهم شود.

وی به بحث اهدای کتاب نیز اشاره کرد و بیان داشت: این مهم با کمک سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محقق شد به طوری که شاهد اهدا و توزیع کتاب و ایجاد فرصت برای کتابخوانی بودیم.

بروجردی با تاکید براینکه باید کتاب در سبد مصرفی خانواده ها جای بگیرد اضافه کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی این امر محقق شد اما چند سالی مورد غفلت قرار گرفت، خوشبختانه در دولت تدبیر و امید این رویکرد تداوم یافت.

رئیس سازمان اسناد خاطرنشان کرد: آفت جامعه اسلامی جهل است و دانش و علم به عنوان توسعه دهنده جامعه مطرح است که باید گفت کتابخوانی یکی از ابزار رسیدن به این مهم است.

و ی انتقال دانش مکتوب رسیده به نسل بعد را از رسالات فرهنگی امروز برشمرد و تاکید کرد: باید تسری انتقال دانش به نسل بعد و امکان بحث و بررسی و تبادل نظر در موردش برای نسل جدید فراهم شود.  پایتخت کتاب یکی از فرصت هایی است که به تسری این فرهنگ و نیز کتابخوانی به اقصی نقاط این سرزمین کمک می کند تا همه روی بیاورند به این عرصه و اینکه کتاب در سبد کالای مصرف خانواده جا بگیرد. 
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی پور مدیر عامل خانه کتاب و جمعی از اهالی قلم و مولفان از میهمانان حاضر در این مراسم بودند.
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha