۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۰۴
کد خبرنگار: 3045
کد خبر: 83666203
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ساز و کار تهاتر را برای حل مشکلات ارزی فعال کنید 

تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره منطقه ویژه سرخس برای حل مشکلات تبادل مالی گفت: استفاده از تهاتر در برخی مناطق مانند منطقه آزاد سرخس، توجیه و صرفه اقتصادی دارد.  

«رحیم مهدی‌زاده» امروز(شنبه) در همایش مناطق آزاد، ویژه و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه گفت: مشکلات ما به دلیل تعهدات ارزی و مسائل نقل‌وانتقالات بانکی، کار را خیلی سخت کرده است.  

وی از پیشنهاد منطقه ویژه سرخس چنین خبر داد: پیشنهاد ما این است که ستاد مرکزی متشکل از اتاق بازرگانی و نماینده دولت شکل بگیرد و تهاتر را فعال کند. ما وضعیت تهاتر را در منطقه خودمان می‌بینیم. سیمان را صادر می‌کنیم، پنبه تحویل می‌گیریم. در بعضی از کالاها و در بعضی از مناطق آزاد و ویژه توجیه دارد که به آن توجه شود.  

قائم‌مقام مدیرعامل منطقه ویژه سرخس افزود: همچنین پیشنهاد می‌کنیم که تحلیل آنالیز هزینه‌ها و لجستیک دقیقا انجام شود. تحلیل ما این است که با حمل ریلی در حوزه سرخس برای محصولات گندم و نهاده‌های دامی از افغانستان، بیش از ۱۲ میلیون دلار کاهش هزینه خواهیم داشت.  

معاون منطقه آزاد سرخس تاکید کرد: وقتی مسیر کالا را آنالیز می‌کنیم، می‌بینیم که هزینه‌های لجستیک ۶۰ درصد ارزش کالا را به خود اختصاص می‌دهد. ما زیرساخت‌ها مناسب نداریم و از این محل ضربه می‌بینیم. گشور ما اگر فقط هزار واگن فعال داشته باشد، هزینه‌های تجارت به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا می‌گند.

وی درباره مزیت‌های منطقه آزاد سرخس گفت: از نظر مزیت‌ها در سرخس، در بخش انرژی، برق و سوخت این منطقه آزاد مخازن عطیمی دارد. در بخش تامین نهاده‌های اولیه مثل واحدهای خوراک دام نیز ارزش افزایی دارد.  

معاون منطقه آزاد سرخس تاکید کرد:  استفاده از تمام این ظرفیت‌ها بسته به رویکرد یکپارچه در حوزه حملی‌ونقلی دارد. استفاده از مسیر سرخس به عنوان کوتاه‌ترین مسیر ریلی می‌تواند ظرفیت‌ها را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهد.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha