ایستگاه دوم فجر سی‌وهشتم در سینما سپهر

ساری - ایرنا - دومین روز اکران فیلم‌های سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در مازندران امروز چهارشنبه با روی پرده رفتن سه فیلم از بخش‌های سیمرغ و پروانه‌ها و سودای سیمرغ در سینما سپهر ساری ادامه می‌یابد.

اکران ۵ فیلم بخش سیمرغ و پروانه‌ها و ۱۳ فیلم بخش‌های نگاه نو و سودای سیمرغ سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در مازندران دیروز با روی پرده رفتن فیلم سینمایی «قطار آن شب» ساخته حمیدرضا قطبی در نوبت صبح اکران برای دانش‌آموزان آغاز شد که در این اکران سینما سپهر میزبان حدود هزار دانش‌آموز بود. در نوبت عصر نیز فیلم‌های «پوست» به کارگردانی بهرام ارک و بهمن ارک و «شنای پروانه» اثر محمد کارت روی پرده رفتند و طی سه سانس در مجموع حدود ۲ هزار مخاطب را پای پرده سینما سپهر ساری کشاندند.

۲۳ نفر

امروز از ساعت ۱۰ صبح فیلم سینمایی «۲۳ نفر» ساخته مهدی جعفری در سینما سپهر روی پرده رفت . فیلمی از ژانر دفاع مقدس که پارسال در بخش سودای سیمرغ سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و به روایت داستانی واقعی از اسارت ۲۳ نوجوان ایرانی در زندان بعثی‌ها و دیدار آن‌ها با صدام می‌پردازد. نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله که فریب برنامه‌های تبلیغاتی صدام را نمی‌خورند و برای ایستادن پای ایده‌های خود، قید آزاد شدن از زندان را می‌زنند.

 این فیلم در دوره قبل جشنواره فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی جشنواره را دریافت کرد و در بخش‌های صدابرداری، طراحی صحنه، جلوه‌های ویژه میدانی، جلوه‌های ویژه بصری و چهره‌پردازی نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

«۲۳ نفر» پس از جشنواره سی‌وهفتم فجر، پروانه زرین بهترین فیلم از جشنواره کودکان و نوجوانان، نشان کمیسیون ملی یونسکو به عنوان فیلم منتخب سال ۲۰۱۹ و جایزه سینمایی ققنوس در جشن سینما انقلاب را دریافت کرد.

یکی از شخصیت‌های اصلی داستان فیلم که در جمع ۲۳ نفر حضور داشت «حسن مستشرق» آزاده اهل ساری است که پارسال پیش از اکران جشنواره‌ای فیلم سینمایی «۲۳ نفر» در سینما سپهر ساری با حضور مسئولان و مخاطبان جشنواره از او تجلیل شد.

این فیلم امروز و از ساعت ۱۰ صبح برای هزار دانش‌آموز مازندرانی روی پرده سینما سپهر اکران می‌شود.

در نوبت عصر امروز طبق روال برنامه در نظر گرفته شده برای اکران فیلم‌های فجر در ساری ۲ فیلم روی پرده می‌روند. در سانس نخست – ساعت ۱۶ - و سانس سوم – ساعت ۲۱ -  فیلم سینمایی «تعارض» ساخته محمدرضا لطفی اکران می‌شود و در سانس دوم – ساعت ۱۸ و ۳۰ - نیز «عامه‌پسند» به نمایش در می‌آید.

تعارض

لطفی پیش از این فیلم با «روایت ناپدید شدن مریم» ایده‌های فکری خود را روی پرده سینما به مخاطب عرضه کرده بود. هر چند که «روایت ناپدید شدن مریم» فیلمی ویدئویی بود، اما روی پرده سینماها هم اکران داشت. اما این بار لطفی با فیلمی سینمایی برای اولین بار پا به جشنواره گذاشته و با نگاهی متفاوت به زندگی در داستانی خاص از زندگی مردی به نام رضا قصد دارد روایتی از تنهایی آدم‌ها داشته باشد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده : «احساس می‌کنم دیوونه شدم...یه جورایی به تمام دوربین‌های مداربسته که دارن آدم رو کنترل می‌کنن حساسیت پیدا کردم...اونقدر توی این ماجرا غرق شدم که احساس می‌کنم پشت همه این دوربینا یه نفره... یه نفر که چهارچشمی داره منو نگاه می‌کنه!»

لطفی در این فیلم روانشناسانه همانطور که در خلاصه اثر آمده حتی از زاویه دوربین‌های مداربسته نیز تصویرهایی را قرار داده تا حریم شخصی نقش اول داستان را بیشتر برای مخاطب قابل درک کند. اما آن چه که ممکن است مخاطب‌های جشنواره فیلم فجر را امروز بیشتر درگیر کند، نگاه‌های مستقیم بازیگر نقش اول فیلم به دوربین در صحنه‌هایی خاص از فیلم است که مخاطب را چشم در چشم بازیگر قرار می‌دهد و می‌تواند ارتباط مخاطب با اثر را قوی‌تر کند. البته در صورتی که مخاطب حوصله لازم برای تماشای فیلم‌هایی در این دسته و سبک را داشته باشد. وگرنه بعید نیست که فرآیند آرام و پیچیده و روایت‌گونه فیلم، مخاطب را در میانه‌های اثر خسته کند.

در این فیلم سودابه بیضایی، رضا بهبودی، محمد صدیقی‌مهر، حامد رحیمی‌نصر، پریسا محمدی و رقیه افشین‌پور به ایفای نقش می‌پردازند.

«تعارض» امروز در سانس اول و سوم نوبت عصر سینما سپهر اکران می‌شود.

عامه‌پسند

دومین فیلم امروز که از ساعت ۱۸ و ۳۰ روی پرده سینما سپهر به نمایش در می‌آید، «عامه‌پسند» اثر سهیل بیرقی است.

بیرقی با فیلم «عامه‌پسند» که به گفته خودش اثری ناشناخته است تلاش کرده که تصویری متفاوت از زندگی و خواسته‌های زنانه را به تصویر بکشد. فیلمی که در آن یک زن ۵۷ ساله با بازی «فاطمه معتمدآریا» تلاش می‌کند به شکل متفاوت و خلاف آن چه عرف جامعه می‌پسندد زندگی کند و در آستانه ۶۰ سالگی شبیه به جوان‌های بیست‌وچند ساله زندگی کند. این کارگردان جوان در «عامه‌پسند» تقابل عرف و خواسته‌های شخصی را نشان می‌دهد.

بیرقی پیش از این نیز اثری تقریبا با همین مضمون ساخته بود. فیلم «من» که بیرقی سال ۱۳۹۴ آن را نویسندگی و کارگردانی کرد و در بخش نگاه نو سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت نیز داستان زنی را روایت می‌کرد که برای کسب درآمد دست به کارهایی غیرقانونی می‌زند و زنی غیرمعمولی را به تصویر می‌کشید. حالا به نظر می‌رسد که بیرقی تصمیم گرفته همان نگاه را در اثر جدیدش که «عامه‌پسند» نام دارد تقویت و دنبال کند. شاید هم در صورت استقبال از «عامه‌پسند» این نگاه را در آثار بعدی‌اش نیز با سوژه‌هایی دیگر دنبال کند.

فاطمه معتمدآریا، هوتن شکیبا و باران کوثری بازیگران مطرح و شناخته شده فیلم «عامه پسند» هستند که حضورشان احتمالا خیلی‌ها را به سینما می‌کشاند.

 اکران فیلم های فجر سی و هشتم تا ۲۱ بهمن در ساری ادامه دارد و هر روز ۲ فیلم در سینما سپهر ساری طی ۳ سانس روی پرده می رود.

۱۳ فیلم از بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در سینما سپهر ساری اکران می شود و ۵ فیلم نیز از بخش سیمرغ و پروانه ها در نوبت صبح برای دانش آموزان روی پرده می رود. 

تماشای فیلم های نوبت صبح برای دانش آموزان با هماهنگی مدارس رایگان است و برای تماشای فیلم های عصر نیز بلیط اینترنتی در سایت www.iranconcert.com عرضه می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha