۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۴۰
کد خبرنگار: 760
کد خبر: 83660106
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چاینادیلی:‌ علم با ویروس کرونا مقابله می‌کند

۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۴۰
کد خبر: 83660106
چاینادیلی:‌ علم با ویروس کرونا مقابله می‌کند

تهران- ایرنا- روزنامه "چاینادیلی" با استناد به دستاوردهای علمی در زمینه کشف ویروس، تولید واکسن و راه‌های درمانی جدید در سال 2019، نوشت، همانگونه که علم برای مهار انفلوانزای پرندگان، سارس و ابولا به کمک جهان شتافت، این بار نیز باردیگر کمک خواهد کرد تا دنیا سد ویروس کرونا را پشت سر بگذارد.

به نوشته این روزنامه چینی، در سال 2018، ویروس سرخک حدود 10 میلیون نفر را در سراسر جهان درگیر کرد و گفته می شود، 142 هزار قربانی نیز به جا گذاشت. روند ضعیف و نامناسب واکسیناسیون و واکسینه نشدن شمار زیادی از کودکان موجب شیوع این بیماری در بخش هایی از جهان، از جمله کشورهایی شد که درصد کودکان واکسینه شده در آنها بالا بود و یا از قبل سرخک را ریشه کن کرده بودند.

آمریکا سال گذشته بالاترین تعداد موارد ابتلا به سرخک را در طول 25 سال گذشته داشت و پس از همه گیری این بیماری، آلبانی، جمهوری چک، یونان و انگلیس نیز دیگر در زمره کشورهای عاری از سرخک نبودند.

خوشبختانه، 2019 صرفا شاهد بیماری مهیب سرخک نبود بلکه شاهد کشفیاتی در زمینه ویروس ها، واکسن ها و درمان های جدیدی بود که باردیگر بر اهمیت علم صحه گذاشتند. به عنوان مثال، دانشمندان ژاپنی "مدوسا ویروس" را کشف کردند که ژنوم آن از جمله بزرگ ترین و پیچیده ترین ژنوم ویروسی کشف شده تا کنون است. متعاقب این کشف، دانشمندان ویروس آلونگ‌شان را در گروهی از بیماران در مغولستان کشف کردند. 

برای اولین بار ، ویروس RNA حشره (ریبونوکلیک اسید)، ویروس Providence، که توانایی آلوده کردن گیاهان و سلول های پستانداران را دارد، کشف شد و نشان داد گیاهان می توانند به عنوان منشا ویروس های انسانی عمل کنند.

سال 2019 همچنین شاهد پیشرفت هایی در زمینه تولید واکسن بود. به عنوان مثال، اداره داروی اروپا و اداره غذا و داروی آمریکا، "اروبو"، اولین واکسن ابولا را تایید کردند. پیگیری ها نشان می دهد این واکسن 100 درصد در جلوگیری از انتقال این بیماری به افرادی که با بیماران در تماس نزدیک هستند، موثر بود. 

شرکت جانسون اند جانسون نیز واکسن دیگری را در سال 2019 در کنگو، دومین کشور درگیر شیوع ابولا در اوت 2018،  آزمایش کرد.

تکمیل روند تولید واکسن حصبه و بررسی استفاده از این واکسن در نپال نشان دهنده موثر بودن این واکسن است.

سال 2019 شاهد اخبار و گزارش هایی در زمینه شیوه های درمانی جدید برای ابولا و ژن درمانی بود.

کشف ویروس ها، واکسن ها و داروهای جدید در سال 2019 نتیجه دقت و پایش جهانی، همکاری فرامرزی و پیشرفت های علمی بود که البته نیاز به اقدامات و کشفیات بیشتر دارد. به عنوان مثال، ما در آستانه درک تاثیرات تغییرات اقلیمی بر ایجاد بیماری های عفونی و عوامل تعیین کننده سلامت اجتماعی و محیط زیست هستیم.

سال 2020 با شیوع بیماری مرموز کرونا در "ووهان" چین شروع شد. روزهای آتی حامل سوالات مهم، از جمله چگونگی ابتلا به ویروس کرونا و ... خواهد بود. همانگونه که علم برای مهار انفلوانزای پرندگان، سارس و ابولا به کمک جهان شتافت، این بار نیز باردیگر کمک خواهد کرد تا دنیا این خطر جدید را پشت سر بگذارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha