افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان ضرورت اصل پیشگیری را دوچندان می‌کند

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: افزایش میزان تولید مواد مخدر در افغانستان و ترانزیت آن از کشور توسط سوداگران مرگ، توجه به اصل پیشگیری را دو چندان می‌کند.

سید«علی آقازاده» روز یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی افزود: مجاورت ایران با کشور افغانستان به عنوان تولید کننده مواد مخدر باعث می‌شود تا فعالیت دستگاه‌های مقابله کننده با قاچاق مواد مخدر توسعه یابد.
استاندار مرکزی اضافه کرد: تولید مواد مخدر بیش از ۲ برابر در افغانستان نسبت به سال‌های اخیر اضافه شده که بخش عمده‌ای از این میزان تولید، از ایران عبور می‌کند.

وی اظهار داشت: تولید هروئین در آزمایشگاه‌های افغانستان روز به روز در حال افزایش است و میزان کشفیات انواع مواد در کشور ما نیز افزایش یافته است.

استاندار مرکزی گفت: حجم قاچاق مواد و ترانزیت آن نسبت به سال گذشته بیشتر شده و در ماه‌های آینده با حجم زیادی از قاچاق مواد مخدر مواجه هستیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی نیز گفت: پلیس مبارزه با مواد مخدر در شهرستان اراک راه اندازی شده و اکنون ۲ استان در کشور در مرکز استان علاوه بر پلیس مبارزه با مواد مخدر استان، پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان را نیز دارند.

«احمد ملک حسینی» افزود: مبارزه با خرده فروشان و جمع آوری معتادان از مطالبات جدی مردم شهرستان اراک بود که با راه اندازی پلیس مبارزه با مواد مخدر اراک این مهم محقق شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: در تفاهمنامه با پتروشیمی شازند چهار هزار نفر نیرو به صورت مستقیم از آموزش‌های مقابله و پیشگیری از مواد مخدر بهره‌مند می‌شوند و همچنین هشت هزار خانواده آنان نیز تحت پوشش خدمات آموزشی قرار می‌گیرند.

جانشین فرمانده انتظامی استان مرکزی نیز گفت: میزان کشفیات انواع مواد مخدر در ۹ ماه امسال چهار درصد افزایش داشته است.

سرهنگ «یوسف سپهوند» افزود: ۱۳ هزار و ۲۲۵ نفر در حوزه مبارزه با مواد مخدر دستگیر و پنج تن و ۴۱۹ کیلوگرم انواع مواد کشف شده است.

وی اظهار داشت: استان مرکزی محل بارانداز و دپو مواد مخدر نیست و این مواد افیونی بیشتر از سایر استان ها وارد استان مرکزی می‌شود و این استان پاک اعلام شده است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: این استان نیازمند مرکز علمی برای ترک افراد مبتلا به اعتیاد است و تنها مرکز ترک علمی استان، سال‌های اخیر به علت بار مالی در شهرستان خمین تعطیل شد.

«زهرا امینی » افزود: سالانه پنج میلیارد ریال اعتبار برای هزینه مرکز (تی سی) اعتبار نیاز است که حقوق کادر درمانی و متخصص نیز باید در آن دیده شود.

وی اظهار داشت: مرکز (تی سی) به عنوان مرکزی که علاوه بر سم زدایی معتادان به جنبه روحی و روانی مبتلایان نیز توجه دارد، عملکرد قابل قبولی در درمان دارد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: برای راه اندازی مرکز تی سی لازم است خیران همکاری کنند که در این بخش یک خیر اعلام آمادگی کرده است.

یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲ شهرستان استان مرکزی ساکن هستند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha