معاون وزیر ورزش و جوانان: یک وزارتخانه متولی ورزش همگانی نیست

بیرجند - ایرنا - معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزیر ورزش و جوانان گفت: وزارت ورزش و جوانان نمی‌تواند به تنهایی متولی ورزش همگانی باشد بلکه با هم‌افزایی سایر نهادها می‌توان مشارکت حداکثری مردم را در ورزش همگانی شاهد بود.

سید عبدالحمید احمدی چهارشنبه شب در حاشیه برگزاری آیین سنتی نان و نمک که با حضور استاندار خراسان جنوبی در زورخانه امیر عرب بیرجند برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: مهمترین اولویت در ورزش کشور، توسعه ورزش همگانی و سلامت جسمی و روحی جامعه است.

وی گفت: رویکرد ما در ورزش همگانی همراهی همه دستگاه‌های اجرایی کشور برای مشارکت بیشتر مردم است و توسعه این ورزش با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی دنبال می‌شود.

احمدی ادامه داد: برنامه ورزش همگانی در قالب طرح فجر تا نوروز با مشارکت شهرستان‌های خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: شرایط جدیدی در زندگی مردم حاکم شده و شاهد کم‌تحرکی در عموم مردم در بخش شهری و روستایی هستیم که باید در قالب برنامه توسعه ورزش همگانی در جهت آگاهی بخشی و ایجاد انگیزه بیشتر برای فعالیت ورزشی تلاش و زیرساخت‎‌های لازم را فراهم کنیم.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه با حمایت استاندار خراسان جنوبی حرکت‌های خوبی در ورزش استان در دست انجام است، اضافه کرد: تا پایان سال ۲۰ پروژه ورزشی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود و حدود ۵۰ خانه ورزش روستایی تجهیز و به بهره‌برداری خواهد رسید.

او گفت: چشم انداز خوب و امیدوار کننده‌ای پیش‌روی ورزش استان است و ما هم در ورزش کشور حمایت‌های خوبی از توسعه ورزش خراسان جنوبی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه حمایت‌های خوبی از مجموعه ورزش خراسان جنوبی داشته‌ایم، اضافه کرد: در هفته گذشته ۲۰۰ میلیون تومان برای تجهیز خانه‌های ورزش روستایی و برگزاری برنامه‌های ورزش همگانی این استان اختصاص داده‌ایم.

احمدی ادامه داد: همچنین کمک‌هایی برای هیات‌های ورزشی خراسان جنوبی در نظر گرفته‌ایم که به زودی این اعتبار نیز اختصاص خواهد یافت.

وی اظهار داشت: با هماهنگی استاندار خراسان جنوبی مقرر شد که ادارات استان که دارای امکانات ورزشی هستند در راستای افزایش مشارکت مردم در برنامه‌های ورزشی آنها را در اختیار مردم قرار دهند.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: در چند سال گذشته پیشرفت خوبی را در ورزش خراسان جنوبی شاهد بودیم، میزبانی اخیر استان در برنامه‌های مختلف ورزشی، برنامه استعدادیابی ورزش، برنامه جام خوشه‌چین ویژه روستاییان، رشد شاخص‌های ورزشی و افزایش مشارکت عمومی در برنامه‌های ورزشی اتفاقات خوبی است که در ورزش این استان شاهد بودیم.

وی افزود: تمام تلاش ما این است برای استان‌های کم برخوردار اعتبار بیشتری اختصاص دهیم و حمایت بیشتری داشته‌ باشیم تا توازن لازم و توجه به نیاز استان‌ها برقرار شود.

وی گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در ورزش کشور افتاده اعتبارات ۲۷ صدم درصد بر ارزش افزوده است که این اعتبار بخش عمده آن استانی است و در جهت توسعه فعالیت هیات‌های ورزشی توزیع می‌شود که خراسان جنوبی از این اعتبارات برخوردار شده‌ است.

احمدی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۸۰ درصد این اعتبار محقق شد و امیدواریم در سال جاری درصد قابل توجهی از این اعتبار به عنوان موتور محرکه ورزش همگانی و هیات‌های ورزشی اختصاص یابد.

آیین سنتی نان و نمک از آیین‌های کهن ورزش زورخانه‌ای نخستین بار در کشور با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان و استاندار خراسان جنوبی در زورخانه امیر عرب بیرجند برگزار شد.

آیین کهن «نان و نمک» یا «شَدّ» از سنت‌های بسیار قدیمی زورخانه‌ای است که امروز در زورخانه‌ها به دست فراموشی سپرده شده است.

این جشن با تلاوت آیات قرآن آغاز شد و با همنوازی مرشدان جوان و اجرای هماهنگ ورزش زورخانه‌ای توسط ورزشکاران این رشته ادامه یافت.

در این مراسم ۶۰ ورزشکار جوان، نوجوان و نونهال زورخانه‌ی امیر عرب در پیشگاه خداوند یکتا و قرآن کریم سوگندنامه‌ وفاداری به اصول جوانمردی را یکصدا قرائت کردند.

پس از هنرنمایی ورزشکاران و پایان دعای زورخانه‌ای تمامی ورزشکاران به نشانه‌ ادب در پیشگاه حضرت حق جرگه زدند و سوگندنامه‌ وفاداری به اصول جوانمردی را قرائت کردند.

سپس هر ورزشکار به صورت جداگانه در برابر پیشکسوتان و مسئولان جرگه زد و نان و نمک را از دستان آنان پذیرفت و با لفظ «سوگند می‌خورم» پایبندی خود را به اصول جوانمردی ابراز کرد.

سرانجام هر ورزشکاری که نان و نمک زورخانه را خورده و به اجرای اصول جوانمردی سوگند یاد کرده بود از دست پیشکسوتان زورخانه سربند جوانمردی را دریافت کرد.

هدف از این مراسم نمادین تلاش برای نهادینه کردن روحیه‌ی جوانمردی بین نسل جوان ورزش زورخانه‌ای و الگوسازی برای زورخانه‌های سراسر ایران زمین اعلام شد.

مربی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی تیم ملی نوجوانان جمهوری اسلامی ایران در حاشیه برگزاری این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: آیین نان و نمک یکی از آیین‌های قدیمی و کهن فراموش شده ورزش زورخانه‌ای است.

علی قمری با بیان اینکه قدمت این آیین حدود ۴۰۰ سال است، اضافه کرد: این آیین با سوگندنامه خاصی همراه است که برای اولین بار در کشور در خراسان جنوبی احیا شد.

وی عنوان کرد: در این آیین نوجوانان و دانش آموزان ورزشکار سوگند خوردند تا در جرگه‌ی جوانمردان باشند و از این به بعد به آداب و رسوم منش پهلوانی پایبند باشند.

قمری با بیان اینکه این آیین و سوگندنامه آن را با توجه به فرهنگ اسلامی و ایرانی و ارزش‌های امروز جامعه به روزرسانی کردیم گفت: دانش آموزان جوانمرد در این آیین به یکسری ارزش‌ها از جمله احترام به پدر و مادر، احترام به معلم، دستگیری از ضعیفان، مقابله با زورگویان و در نهایت سربازی آقا امام زمان (عج) سوگند یاد کردند.

وی ادامه داد: امیدواریم این آیین کهن و فراموش شده در سایر زورخانه‌های کشور نیز ترویج شود.