۳ دی ۱۳۹۸، ۸:۵۹
کد خبرنگار: 1245
کد خبر: 83606090
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نشست مجلس عراق به دلیل ادامه بحران سیاسی به تعویق افتاد

بغداد - ایرنا - نشست مجلس عراق در ادامه بحران سیاسی و نبود اجماع میان نمایندگان برای حل و فصل مسایل این کشور که قرار بود عصر دیروز (دوشنبه) برگزار شود، به تعویق افتاد.

نمایندگان مجلس عراق قرار بود برای تصویب قانون انتخابات جدید و تعیین فراکسیون اکثریت به منظور معرفی نامزد نخست وزیری به «برهم صالح» رییس جمهوری، ساعت ۱۷ به وقت بغداد تشکیل جلسه دهند که به علت تاخیر نمایندگان، نشست به ساعت ۲۰ موکول شد.

با وجود تمدید سه ساعته جلسه به علت ادامه اختلاف های سیاسی میان نمایندگان و شخصیت های عراقی بر سر دو موضوع قانون انتخابات جدید و تشکیل فراکسیون اکثریت، نمایندگان حاضر نشدند در جلسه ساعت ۲۰ نیز شرکت کنند.

به گزارش ایرنا، نشست بعدی نمایندگان مجلس برای بررسی این دو موضوع و دستیابی به راهکاری مشترک به امروز (سه شنبه) ساعت ۱۳  موکول شد.

نشست پیشین نمایندگان مجلس عراق پنجشنبه هفته گذشته برای تصویب قانون جدید انتخابات برگزار شد که در نهایت پس از بحث و جدل فراوان به علت مخالفت نمایندگان کرد با مواد ۱۵ و ۱۶ این قانون که مربوط به سهمیه نمایندگان و توزیع استانی انتخاب نماینده ها بود، بدون هیچ نتیجه ای پایان یافته بود.

اختلاف نظرها و نبود اجماع بین نمایندگان و گروه های سیاسی در این اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی عراق به ابعاد بحران این کشور افزوده است.

در همین حال روز یکشنبه، صالح رییس جمهوری عراق تهدید کرد که اگر بن بست کنونی در معرفی گزینه نخست وزیری ادامه یابد، از سمت خود استعفا خواهد کرد.

جریان "البنا" (سازندگی) یکشنبه شب در نامه‌ای با امضای "نوری المالکی، هادی العامری، محمد الحلبوسی" و چند شخصیت سیاسی دیگر «قصی السهیل» وزیر کنونی آموزش عالی عراق را به عنوان گزینه نخست وزیری این کشور به رییس جمهوری معرفی کرد.

ربیس جمهوری عراق چند روز پیش با ارسال نامه‌ای به مجلس خواستار شناسایی و معرفی بزرگترین فراکسیون و بلوک سیاسی برای معرفی نامزد جایگزین «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر مستعفی شده بود.

بحران سیاسی عراق اکنون وارد مراحل پیچیده ای شده و با وجود پایان یافتن مهلت قانونی معرفی نخست وزیر جدید بر اساس برخی تفسیرها از قانون اساسی دولت این کشور دیگر فاقد مشروعیت لازم برای اداره امور است.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha