۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۲۱:۴۲
کد خبر: 83600082
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راه آهن منطقه یزد، ۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در دست ساخت دارد

یزد - ایرنا - مدیرکل راه‌ آهن منطقه یزد گفت: این اداره‌کل برای تسریع در انجام سفر مسافران با قطار و نیز حمل بار ۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در دست ساخت دارد که برای تکمیل آن به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز هست.

سید مصطفی داوودی عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه برای ساخت هر کیلومتر راه آهن، ۶ تا هشت میلیارد تومان بودجه نیاز است افزود: یکی از طرح‌های در دست ساخت تکمیل خط دوم بافق به عقدای اردکان به طول افزون بر ۲۰۰ کیلومتر است که تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: همچنین برای طرح ریلی یزد به اقلید فارس به طول ۳۰۰ کیلومتر با حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که در صورت تحقق این مبلغ تا نوروز سال ۱۴۰۰ خورشیدی این طرح به بهره برداری می رسد و افتتاح این خط زمینه اتصال مثلث گردشگری یزد- شیراز - اصفهان را فراهم خواهد کرد.

۳۵ درصد عملیات حمل بار ریلی کشور در یزد

داوودی در ادامه با بیان اینکه یزد در مرکز جغرافیایی ایران قرار دارد افزود: این اداره کل در حوزه حمل بار یک سوم ( ۳۶ درصد) عملیات بار کشور را انجام می‌دهد و یزد یکی از پرترافیک ترین خطوط ریلی کشور است. 

وی اظهارداشت: در هر شبانه روز شاهد تردد ۱۲۰ تا ۱۳۰ رام قطار مسافری و باری در استان هستیم که از این تعداد ۲۳ رام مسافری است .

 مدیرکل راه آهن منطقه یزد با اشاره به اینکه این منطقه رتبه اول حمل ریلی بار کشور را در اختیار دارد اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری در راه آهن استان انجام شده است.

وی گفت: روزانه ۱۴ تا ۱۵ هزار مسافر از طریق راه آهن یزد جابه جا می شوند که تعدادی از این مسافران عبوری و برخی هم مقصد یا مبدا سفر آنها یزد است.

مدیرکل راه‌ آهن منطقه یزد در ادامه خاطرنشان کرد: افزون بر چهار هزار نفر از این تعداد مبدا یا مقصد سفر آنها این استان است مابقی هم از امکانات و خدمات این اداره کل برای سفر استفاده می‌کنند.

داوودی در ادامه بابیان اینکه امسال برای خدمات رسانی به مسافران مشکل خاصی رخ  نداده است، تصریح کرد: در مورد زیرساخت های ریلی هم هیچ گونه مشکلی پیش نیامد.

وی با اشاره به اینکه یزد از معدود استان‌هایی است که از قطارهای ترنست( تندرو ) برخوردار است افزود: متأسفانه به دلیل وجود توقفگاه‌های متعدد در مسیر یزد - تهران به درخواست مردم و مسوولان ، این قطارها نتوانستند کارکرد اصلی خود را داشته باشند به نحوی که ابتدا مسافت یزد تهران را ۵.۵ ساعت طی می‌کردند اما اکنون این مسافت به ۶.۵ ساعت رسید.

مدیرکل راه‌ آهن منطقه یزد تصریح کرد: قطارهای ترنست باید از مبدا تا مقصد بدون توقف باشند تا بتوانند با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت مسیر را طی کنند هر توقف ۲۰ دقیقه زمان سیر قطارها را افزایش می‌دهد.

این استان به خصوص شهر یزد به واسطه قرار گرفتن در شاهراه اصلی از جایگاه خاصی در حمل‌ و نقل مسافر و بار در کشور برخوردار است.
 هم اکنون این اداره کل، وظیفه ترانزیت و اتصال شبکه های ریلی راه آهن اصفهان، شرق، کرمان و هرمزگان را برعهده دارد.
بیش از ۸۰ درصد مواد معدنی و افزون بر ۷۰ درصد بارهای ترانزیتی کشور از طریق این استان جابه جا می شوند.
استان یزد ۶۸۱ کیلومتر بزرگراه، ۶۵۷ کیلومتر راه اصلی، ۹۸۰ کیلومتر راه فرعی، ۲ هزار و ۲۵۰  کیلومتر راه روستایی دارد که  از مجموع راه های استان هزار و ۲۶۷ کیلومتر آن جزو راه‌های شریانی و ملی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha