۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۰
کد خبر: 83594906
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استفاده از فناوری نوین برای حفاظت از منابع طبیعی

تهران-ایرنا- سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای حفاظت از منابع طبیعی به لحاظ نیرو با مشکلاتی مواجه هستیم اما باید با استفاده از ابزارها و فناوری‌های نوین روز دنیا منابع طبیعی مدیریت شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری، خسرو شهبازی در هجدهمین جلسه ستاد ملی مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی اظهار داشت: جنگل شاکله اصلی سازمان جنگل ها است و نکته اساسی آن حفظ، احیا و توسعه است.

سرپرست سازمان جنگل ها تصریح کرد: برای حفاظت از جنگل های هیرکانی با چالش هایی روبرو هستیم و حریق و قاچاق چوب از جمله عواملی هستند که مدیریت در این بخش را با مشکلاتی مواجه کرده اند.

وی از دفتر مهندسی و مطالعات خواست در راهکارهای حفاظتی به دنبال طراحی سیستم و سامانه های هوشمند باشند تا حریق در جنگل قابل رصد شده و در زمینه پیشگیری از تخریب شاهد آلارم های هشدار دهنده در منابع طبیعی باشیم تا حفاظت از منابع طبیعی مورد توجه بیشتری قرار گیرد .

همچنین در این نشست یزدانفر آهنگران مجری طرح نجات شمشادها گزارشی جامع  از وضعیت درختان شمشاد، میزان پیشرفت کار، شناسایی رویشگاه ها، بانک ژن و محلول پاشی در مناطق پایلوت در استان های گلستان، مازندران و گیلان  ارائه کرد.

آهنگران گفت: محلول ها با نظر و تاییدیه موسسه تحقیقات گیاهپزشکی انجام شده و اثرات بسیار خوبی در مناطق پایلوت داشته و آثار زنده مانی و جوانه زنی در آنها پیدا شده است.
 

 شمشادها به فراموشی سپرده نمی‌شوند

عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری در این جلسه گفت: سازمان جنگل ها تمام تلاش خود را برای شمشاد خواهد داشت و نمی گذارد این گونه ارزشمند جنگلی در شمال به فراموشی سپرده شود.
نوبخت شروع آفات شمشاد را از کشور آلمان در سال ۲۰۰۴ دانست و گفت: این آفات ابتدا آنجا پیدا شده است.

وی ادامه داد: یک مرکز بذر شمشاد در ایستگاه کلوده آمل آماده شده است تا این گونه ارزشمند دوباره به زندگی خود ادامه دهد.

وی گفت: موسسه تحقیقات، دانشگاه و مدیران و کارشناسان مناطق شمالی اقدامات قابل توجهی برای احیای شمشادها انجام دادند که جای تقدیر دارد.

نوبخت افزود: ادارات کل مناطق شمالی کشور باید ظرفیت خود را برای تولید نهال، قلمه و بذر بالا ببرند و اگرچه برای تامین اعتبارات در این بخش با مشکلاتی مواجه هستیم اما سعی داریم از اعتباراتی که برای توسعه فضای سبز و پوشش گیاهی وجود دارد در این بخش بهره مند شویم.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین اظهار داشت: کارشناسان فائو به موفقیت کارشناسان سازمان جنگل ها در اقدامات حفاظتی و مطالعاتی در این حوزه اذعان دارند و آن را امید بخش خواندند.

نوبخت بیماری بلایت شمشاد را مقاوم و مبارزه با آن را سخت دانست و گفت: این درختان چندین مرحله نیازمند محلول پاشی هستند.

۰ نفر

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha