۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۲
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 83594597
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

قدرتنمایی ترکیه برای صهیونیست ها در شرق مدیترانه

تهران - ایرنا - ناوهای ترکیه کشتی صهیونیستی را که گفته می شود، تحقیقاتی بوده، از آب های قبرس دور کرده اند. آنکارا پیشتر تهدید به اقدام نظامی علیه اقدامات رژیم اشغالگر و دیگر کشورهای حوزه مدیترانه شرقی کرده بود.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز یکشنبه به نقل از مقامات ارشد این رژیم گزارش داد که کشتی های ترکیه دو هفته پیش مسیر یک کشتی تحقیقاتی اسرائیل را در آب های قبرس بستند و آن را از منطقه دور کردند.

ناوهای ترکیه به کشتی "بت گلیم" که به ادعای صهیونیست ها متعلق به یک موسسه تحقیقاتی است و در زمان انجام تحقیقاتی که با موافقت دولت قبرس در آبهای نزدیک این کشور حضور یافته بود، نزدیک شدند. مقامات صهیونیستی گفتند که ناوهای ترک با مخابره پیامی خواستار احراز ماهیت کاری کشتی اسرائیلی شدند و سپس دستور ترک منطقه را به آن داده اند.

این در حالی است که آنکارا سعی دارد نفوذ خود در دریای مدیترانه و آب های قبرس را افزایش دهد. دیروز قبرس شمالی یک فرودگاه را برای پرواز پهپادهای ترکیه در اختیار این کشور قرار داده است.  همچنین در ماه نوامبر ترکیه "توافق‌ نامه پیرامون حوزه صلاحیت دریایی" را با دولت "وفاق ملی لیبی" امضا کرد.

اقدامات ترکیه در شرق مدیترانه با اعتراض بسیاری از کشورهای این حوزه رو به رو شده، مصر به عنوان کشوری که از "خلیفه حفتر" فرمانده ارتش لیبی حمایت می‌کند، توافق آنکارا با دولت وفاق ملی را «غیرقانونی» خواند.

آنکارا همچنین هشدار داده که از نیروی نظامی خود در صورت لزوم برای توقف حفاری گاز در آب های قبرس استفاده خواهد کرد.

طبق گزارش شبکه ۱۳ اسرائیل، وزارت خارجه ترکیه اخیرا دیپلمات ارشد صهیونیستی در آنکارا را فرا خوانده تا به وی اطلاع دهد که برنامه رژیم اشغالر برای لوله کشی گاز طبیعی به اروپا با همکاری یونان و قبرس در این بخش از دریای مدیترانه نیاز به تایید ترکیه دارد.

این شبکه تلویزیونی گزارش داد که تنش ها می تواند بر روی برنامه های اسرائیل برای انتقال گاز به اروپا که از طریق آب های منطقه ای قبرس و یونان عبور می کند، تاثیر منفی داشته باشد.

ترکیه اعلام کرده است که از حقوق خود و قبرس شمالی در زمینه ذخایر انرژی در دریای مدیترانه دفاع می کند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha