توافق تجاری چین با آمریکا ابزاری برای جلوگیری از افول مناسبات است

پکن-ایرنا- «چن دیمینگ» وزیر سابق بازرگانی چین گفت و گوهای تجاری میان ایران و آمریکا یکی از مسیرها و ابزارهایی است که چین به آن توسل جسته تا از افول جدی مناسبات با آمریکا جلوگیری کند.

روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ روز شنبه به نقل از «چن» آورده است که  تشدید روابط خصمانه میان آمریکا و چین به یک مشکل جدی در مناسبات تبدیل شده است.

وی با اشاره به تشدید مناسبات خصمانه دو کشور تصریح کرد که چین اکنون مذاکرات تجاری را به ابزاری برای جلوگیری از خارج شدن مناسبات دو جانبه از کنترل بکار گرفته است.

وزیر سابق بازرگانی چین تاکید کرد که البته پکن اقدام آمریکا درخصوص تصویب لوایح حقوق بشر درباره هنگ کنگ و سین کیانگ را به فراموشی نسپرده است و قصد دارد تدابیر تلافی جویانه درنظر گیرد.

چن که از سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ میلادی سکان وزارت بازرگانی چین را در اختیار داشته است ، گفت: صدور این لوایح به روابط لطمه جدی زده است اما پکن مسایل تجاری را با این موضوعات گره نزده است.

وی تصریح کرد که این لایحه ها که در حمایت از حقوق بشر این مناطق تصویب شده احساسات مردم چین را جریحه دار کرده است و طبیعتا برای گفت و گوهای تجاری نیز سازنده نیست.

وی اضافه کرد که اینها البته مقوله های جداگانه ای هستند زیرا اگر قصد داشتیم آنها را به یکدیگر مربوط می کردیم آن زمان دیگر مذاکرات تجاری در کار نبود.

چن گفت که ما قصدی برای توقف گفت و گوهای تجاری با آمریکا نداریم اما تدابیر تلافی جویانه به دلیل صدور لوایح یاد شده اتخاذ خواهد شد.

وی از اینکه برخی رسانه های آمریکایی از چین به عنوان تهدید و دشمن یاد می کند ، ابراز نگرانی کرد و گفت که نباید یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر را دشمن آمریکا نامید این سودی برای هیچ طرفی ندارد. 

اظهارات چن در حالی است که چین و آمریکا شب گذشته اعلام کردند در مورد متن اولیه توافق تجاری به تفاهم رسیده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha