نگرانی اصلاح طلبان تعیین صلاحیت ها و دغدغه اصولگرایان جوانگرایی

تهران-ایرنا- ثبت نام کاندیداهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به روز چهارم خود رسیده است در این میان اصلاح طلبان تمامی برنامه ریزی انتخاباتی خود را تحت الشعاع نتیجه تعیین صلاحیت ها می دانند و اصولگریان نیز چشم به نیروهای جوان و تازه نفس دوخته اند.

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ در چند روزی که از آغاز ثبت نام ها گذشته است، به نظر می رسد در حالی که اصلاح طلبان هنوز نیروهای نهایی و قطعی خود را برای انتخابات معرفی نکرده اند، کاندیداهای اصولگرایان که امروزه خود را نیروهای انقلابی می نامند با ثبت نام گسترده فضا را برای پیروزی نهایی مهیا می بینند.   

به طوری که یک روزنامه منتسب به این جریان نوشته است: همه برای ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی احساس تکلیف و احساس مسئولیت کرده و فراتر از پیش بینی‌ها برای ثبت نام به مراکزی که در نظر گرفته شده مراجعه می‌کنند.

البته این استقبال در عین حال باعث نگرانی اصولگرایان نیز شده است به طوری که در فضای سیاسی و رسانه ای آن ها توصیه می شود: شخصیت‌های سیاسی زیاد احساس مسئولیت نکنند و راه را برای نیروهای کارآمد جوان‌تر باز کنند.

اردوگاه اصلاح طلبان

محمود میرلوحی در گفتگو با روزنامه آرمان ملی: شرایط کشور به شکلی است که شورای نگهبان باید اصولگرایانه شرایط را تحلیل کند. ممکن است اگر شورای نگهبان چهره‌های اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کرد مردم نیز به چهره‌های اصولگرا رأی ندهند و در نتیجه مجلس در اختیار کسانی قرار بگیرد که طرفدار هیچ‌کدام از جریان‌های سیاسی نباشند و ما در آینده با یک مجلس با پرچم سفید مواجه شویم. مجلسی از قدرت کافی برای حل مشکلات کشور برخوردار نباشد.

وضعیت، موانع و راهبردها

سیدمحمود میرلوحی، عضو شورای سیاستگذاری جریان اصلاحات و عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ملی در پاسخ به این پرسش که اصلاح‌طلبان با توجه به اعتراضات اخیر چه برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند؟ اظهار داشت: تاکنون موضوعات مختلفی در جریان اصلاحات برای انتخابات آینده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. جریان اصلاحات نیز به‌دنبال تصمیمی مبتنی بر خرد جمعی است. قرار نیست در جریان اصلاحات فرمودگی رخ بدهد و یک نفر دستور بدهد و دیگران اطاعت کنند. واقعیت این است که اصلاح‌طلبان از اتفاقی که برای مجلس دهم رخ داده گله‌مند هستند. این در حالی است که مجلس دهم مانند مجلس نهم نیست و تغییرات مهمی در این مجلس رخ داده است. با این وجود برخی که با لیست امید و حمایت اصلاح‌طلبان وارد مجلس شدند به آرمان‌های اصلاح‌طلبی وفادار نماندند و پس از مدتی مسیر دیگری در پیش گرفتند. به همین دلیل در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که مسیر جدیدی را امتحان کنند و دیگر قصد ائتلاف ندارند. اصلاح‌طلبان قصد دارند تنها از افرادی در لیست انتخاباتی خود استفاده کنند که سابقه اصلاح‌طلبی داشته باشند و در همه حال به آرمان‌های اصلاح‌طلبی وفادار باشند. البته هنوز هیچ‌ تصمیمی در شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات تصویب نشده است. در وضعیت موجود نیز دو راهبرد بیشتر پیش روی اصلاح‌طلبان قرار ندارد. نخست اینکه به‌صورت مشروط ائتلاف می‌کند و دوم اینکه تنها با یک لیست صددرصد اصلاح‌طلب در انتخابات حضور پیدا می‌کند و در صورت ردصلاحیت چهره‌های خود با همان افرادی که در صحنه باقی ماندند در انتخابات حضور پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه و در خصوص شروط ائتلاف توضیح داد: هنوز قرائن و شواهد دقیقی در این زمینه وجود ندارد. این احتمال وجود دارد که اگر در برخی شهرستان‌ها چهره‌های معتدل‌تری وجود داشته باشد شرایط به شکلی باشد که اصلاح‌طلبان از چنین افرادی حمایت کنند. واقعیت این است که در شرایط کنونی قاطبه اصلی اصلاح‌طلبان با ائتلاف موافق نیستند و تجربه سال94 را تایید نمی‌کنند. رویکرد جریان اصلاحات در انتخابات گذشته مجلس بیش از آنکه ایجابی باشد حالت سلبی داشت. هدف اصلی نیز جلوگیری از ورود نیروهای تندرو به مجلس بود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رحمت‌الله بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح طلب پس از حضور در وزارت کشور برای ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشور ما از مشکلات زیادی رنج می‌برد؛ بدون تردید ما نیاز به اصلاحات زیربنایی داریم، به ویژه  در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی و من تنها راه حل مشکلات کشور را در حضور انتخاباتی می بینم. این امر باید از طریق صندوق‌های رأی انجام شود، باید فضای حضور در انتخابات را برای مردم فراهم کرده و از طریق صندوق رأی مشکلات را از طریق نمایندگان و مسئولین بر طرف کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد:از همه دست اندرکاران انتخاباتی می‌خواهیم انتخابات را به گونه‌ای برگزار کنند که همه بتوانیم یک مجلس مقتدر را شکل دهیم زیرا اگر مجلس قوی داشته باشیم، دولت و نهادهای اجرایی قوی‌تری خواهیم داشت.

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب نیز درباره اینکه آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند برای ریاست مجلس آینده برنامه‌ریزی کنند و یا اینکه می‌توانند در نبود لاریجانی در شهر قم با رایزنی با علما، کاندیدایی داشته باشند، به تارنمای خبرآنلاین می‌گوید: فکر نمی‌کنم کسی در میان اصلاح‌طلبان، در شرایط کنونی به این سوالات فکر جدی کند و کوششی برای پاسخ‌های اقناع کننده به آن‌ها داشته باشد. دلیلش هم این است که هنوز انتخابات برای اصلاح‌طلبان موضوعیت پیدا نکرده است.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی جامعه و اوضاعی که پیش آمده است و اینکه دست‌اندرکاران امر نمی‌خواهند تحولی در فضای انتخاباتی به وجود بیاید، به نظرم اصلاح‌طلبان با ادامه وضع موجود، قادر به شرکت در انتخابات نیستند و اگر هم قادر نباشد، دلیلی هم ندارد که راجع به رئیس و مرئوس مجلس آینده فکر کنند.

زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران به روزنامه آرمان ملی می گوید: اتفاقات پیرامون سهمیه‌بندی بنزین عاملی است که پیش‌بینی کاهش مشارکت را راحت‌تر کرده است. حتی شاهد هستیم در ثبت نام نامزدها روند نزولی بوده است... در فضایی که با احتمال کاهش مشارکت در انتخابات روبه‌رو هستیم، قطعا بزرگترین تهدید ورود افراد غیرمتخصص به مجلس شورای اسلامی است. نمایندگان مجلس و دلسوزان باید در راستای اقناع افکار عمومی گام بردارند تا کشور با چالش جدیدی مواجه نشود و مجلس آینده کارایی لازم را داشته باشد.

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی به روزنامه آرمان ملی گفت: برنامه‌ها و اندیشه‌های جریان اصلاحات همواره بر این مدار استوار بوده که با کمترین هزینه و گام‌به‌گام بتوانند در بسیاری از موارد قانونی اصلاحاتی در جهت برآورده کردن مطالبات مردم به‌وجود بیاورند.

وی افزود: این راه بسیار دشوار است و شاید منجر به این شود که این ناامیدی‌ها در دو طبقه تهیدست و متوسط باعث روی کار آمدن اصولگرایان دلواپس گردد، فضای کشور رادیکال‌تر شده و راه تحقق مطالبات مردم بسته شود.

غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت وگو با آرمان ملی در خصوص گذر اصلاح‌طلبان از شرایط فعلی بیان کرد: اتفاقات اخیر و ناآرامی‌هایی که در جریان گران شدن بنزین به‌وجود آمد، طبقات فرودست جامعه را هدف قرار داد. لذا با توجه به اینکه پایگاه اصلاح‌طلبی در سال‌های گذشته طبقات متوسط و بالای جامعه بود، این اتفاق شرایطی را به‌وجود آورد که چنانچه هوشمندانه عمل شود قطعا می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در حضور طبقات فرودست در انتخابات و رای به اصلاح‌طلبان داشته باشد.

بهروز بنیادی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی صبح امروز پس از ثبت نام برای انتخابات در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره کاندیداتوری محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس در این دوره از انتخابات مجلس، گفت: بنده چیزی نشنیدم که آقای عارف گفته باشد که برای این دوره از انتخابات مجلس کاندیدا می‌شود یا خیر، اعلام رسمی هم نکرده‌اند اما شواهد نشان می‌دهد که حضور پیدا نکند.

 رصد جریان مقابل

به گزارش روزنامه اعتماد از ثبت نام کاندیداها دیروز، روز احمدی‌نژادی‌ها بود و برخی چهره‌های نزدیک به این مشی و منش سیاسی یا در وزارت کشور یا در فرمانداری استان تهران همان طور که پیش‌بینی می‌شد، نام‌نویسی کردند؛ آن هم همزمان با نشست سخنگوی دستگاه قضا که اذعان کرد عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی‌نژاد به اتهام ارتباط با کانال تلگرامی ضدانقلاب آمدنیوز بازداشت شده است...اما در میان همه چهره‌های حامیان یا کارگزاران دولت محمود احمدی‌نژاد، مرتضی آقاتهرانی شاید شناخته شده‌ترین‌های آنها بود. شاگرد آیت الله محمدتقی مصباح‌یزدی که در ابتدای دولت نهم با عنوان معلم اخلاق دولت راهی پاستور ‌شد. او اما فرمانداری تهران را به وزارت کشور ترجیح داد و برای نام‌نویسی به فرمانداری تهران مراجعه کرد. دبیرکل جبهه پایداری و معلم اخلاق محمود احمدی‌نژاد و از مریدان آیت الله محمدتقی مصباح‌یزدی که حزب متبوعش این روزها چندان با آغوش باز اصولگرایان مواجه نیست و به نظر می‌رسد که ساز ناکوک‌شان ائتلاف جریان راست را تحت تاثیر قرار دهد.

شرق نیز در این باره نوشت: اعضای جبهه پایداری و چهره‌های نزدیک به این جریان، یک به یک ثبت‌نام کرده‌اند، نه فقط در تهران بلکه حتی در شهرستان‌ها. حتی دبیرکلشان هم می‌خواهد وارد مجلس شود. احتمالا گعده‌ها و جلسات حزبی‌شان از این به بعد در راهروهای مجلس یازدهم تشکیل می‌شود. فقط مانده رسایی و محصولی هم ثبت‌نام کنند تا جمعشان جمع شود. آنها تاکنون به شورای وحدت و ائتلاف اصولگرایان نپیوسته‌اند و زمزمه ارائه لیست مجزا هم از سویشان شنیده می‌شود. صادق محصولی قائم‌مقام این حزب قبلا گفته بود در مجلس نهم که پایداری فهرست جدا داد توانست تعداد بیشتری از چهره‌های نزدیک به خود و عضو جبهه پایداری را وارد مجلس کند تا مجلس دهم.

در مجلس نهم بیش از 80 کرسی در اختیار این جبهه بود و به یکی از تأثیرگذارترین طیف‌های آن مجلس تبدیل شده بود. در مجلس نهم از مجموع 30 نماینده مردم تهران، 16 کرسی در اختیار لیست جبهه پایداری بود. در میان نمایندگان سایر شهرها نیز 65 کرسی به لیست جبهه پایداری یا لیست مشترک جبهه پایداری و اصولگرایان تعلق داشت. همین تعداد پرشمار، باعث شده بود جبهه پایداری نفوذ چشمگیری در مجلس نهم داشته باشد و در بزنگاه‌های تاریخی مجلس رد پای پررنگی از خود بر جای بگذارد.

به گزارش تارنمای فرارو؛ علی اکبر رائفی پور سخنران مشهور اصولگرا این روزها درگیر شایعات انتخاباتی است. برخی می‌گویند او به همراه عده‌ای دیگر از اصولگرایان احتمالا لیست انتخاباتی جداگانه‌ای برای مجلس ارائه کند. حتی ممکن است خودش نیز کاندیدا شود. این خبرها روز گذشته با واکنش تند رائفی پور همراه بود.

ماجرای احتمال نقش آفرینی رائفی پور در انتخابات از یک عکس آغاز شد. عکسی که او را با یاسر جبرئیلی و وحید یامین پور در حال آبگوشت خوردن نشان می‌دهد. جبرئیلی و یامین پور از چهره‌های جوان و شناخته شده اصولگرایان هستند و تاکنون نامشان در چند لیست منتسب به این جریان منتشر شده است...روشن است که او برای انتخابات مجلس برنامه دارد. جزییات این برنامه مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد حداقل او لیستی از جوانان حزب اللهی که با ایده هایش سازگار هستند را برای انتخابات معرفی می‌کند. لیستی که احتمالا تیپ‌هایی همچون وحید یامین پورو یاسر جبرئیلی در آن حضور دارند.

فرارو در ادامه می افزاید: علی اکبر رائفی پور در میان بدنه اصولگرایان طرفداران زیادی دارد وبه نظر نمی‌رسد ارائه لیست مستقل از سوی او گروهای اصولگرا را خوشحال کند. از سوی دیگر در میانه اختلافات شدید در جبهه اصلاح طلبان، لیست رائفی پور حتما کوچکترین مشکل اصلاح طلبان خواهد بود. باید دید که رائفی پور قرار است چه آشی برای انتخابات بپزد.

اردوگاه اصولگریان

حسین الله‌کرم در گفتگو با خبرگزاری فارس: امیدوارم جریان ائتلاف انقلاب اسلامی وزن نیروهای جوان و انقلابی را در نظر بگیرد که اگر این کار را کرد ما حتما پیرو آن خواهیم بود.برنامه ریزی ها و سیاست های انتخاباتی 

مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا باور دارد سعید جلیلی از مشهد رأی می‌آورد اما اینکه بتواند رئیس‌مجلس بشود یا نه بستگی به نیروهایی دارد که وارد مجلس می‌شوند. او در تحلیل فضای انتخاباتی فعلی به تارنمای نامه‌نیوز گفت: آقای جلیلی هم مانند دیگر چهره‌های شناخته‌شده قابلیت رأی‌آوری بالایی دارد و به نظرم می‌تواند در مشهد رأی بالایی هم به دست بیاورد اما بهینه‌شدن این رأی در مجلس بستگی به حضور افراد همسو با جبهه پایداری در مجلس دارد؛ به معنای دیگر اگر نیروهای پایداری در مجلس دارای وزن قابل توجهی شوند، آقای جلیلی می‌تواند به هیئت رئیسه و شاید ریاست مجلس دست یابد و اکنون زود است که بخواهیم بگوییم او رئیس مجلس می‌شود یا نه. درست است که آقای لاریجانی در این دوره از انتخابات شرکت نمی‌کند اما هنوز سرلیست‌های نیروهای انقلاب در تهران مشخص نشده است و سرلیست‌ها به شدت می‌توانند مناسبات مجلس را تعیین کنند. به هر حال مجلس آینده در دست نیروهای انقلاب خواهد بود. بهتر بود که پایداری هم به نیروهای انقلاب می‌پیوست و اصولگرایان در یک ائتلاف جامع به میدان انتخابات وارد می‌شدند که نشد اما هنوز هم نیروهای انقلاب دست بالا را دارند و امیدوارم بتوانند در مجلس آینده یک هیئت‌رئیسه قوی را شکل دهند و آقای جلیلی هم ظرفیت بالقوه‌ای برای ریاست مجلس است.

مجتبی شاکری، عضو سابق شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفتگو با تارنمای نامه نیوز درباره افزایش احتمال نامزدی سعید جلیلی از مشهد در انتخابات مجلس و نسبت وی با شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: آقای جلیلی در بحث انتخابات در جلسات شورای ائتلاف شرکت نمی‌کرد، بلکه قبل از آن در چند جلسه که آقای رئیسی برگزار کردند، حضور یافته بود.البته آقای جلیلی از افراد شناخته شده جبهه انقلاب است و فرقی نمی‌کند که ایشان حضوری در جلسات شورای ائتلاف داشته باشند. مهم این است که ایشان سازو کار رسیدن به فهرست نهایی را قبول داشته باشد و دوستان ما در حوزه انتخابیه مشهد نیز اقبال مردمی را در مکانیزم نظر سنجی نسبت به ایشان دریافت کرده باشند.

وی در ارتباط با قطعی بودن حضور سعید جلیلی در انتخابات مجلس گفت: بنده نمی‌دانستم که ایشان قرار است از مشهد حضور پیدا کند، ولی بسیار کار خوبی می‌کنند که خود را در معرض انتخاب و عهده دار شدن مسئولیت مهم نمایندگی مجلس قرار میدهند. چرا که در شرایطی که برخی از تصمیم سازان جبهه مقابل در ردیف براندازان آرایش انتخاباتی گرفتند و در تکمیل پازل دشمن عمل میکنند، باید حتما پیشتازازن نیروهای انقلاب در صحنه حضور داشته باشند. لذا در این شرایط حساس همه باید منعطف باشیم و هرکدام از نیروهای انقلاب که دارای مقبولیت و کارآمدی هستند، از حضورشان خرسند شویم.

دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در پایان با اشاره به احتمال حضور محمدباقر قالیباف گفت: آقای قالیباف هم درحال سنجش و ارزیابی شرایط نامزدی در انتخابات است. ولی درباره تصمیم‌گیری قطعی ایشان برای حضور در انتخابات هنوز خبری از سوی ایشان دریافت نکرده ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین الله‌کرم، فعال سیاسی اصولگرا با حضور در محل ستاد انتخابات وزارت کشور که برای همراهی ثبت‌نام مجید فهمیده (برادر شهید فهمیده) حضور یافته بود،‌ گفت: امروز آمده‌ام من تودیع‌گر دهه اول انقلاب باشم و آن را تحویل برادر شهید فهمیده دهم.

وی افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری دهه دوم انقلاب اسلامی مختص جوانان است و لذا امثال من دیگر نمی‌توانند این کار را دنبال کنند و به همین دلیل باید کارها را به جوانانی چون آقای فهمیده بدهند.

وی با بیان این که من خودم برای حضور در انتخابات ثبت نام نخواهم کرد، افزود: امیدوارم جریان ائتلاف انقلاب اسلامی وزن نیروهای جوان و انقلابی را در نظر بگیرد که اگر این کار را کرد ما حتما پیرو آن خواهیم بود و این کار را به عنوان تلاش اصلی دنبال خواهیم کرد.

این در حالی است که الله‌کرم در گفت‌وگو با  ایسنا در وزارت کشور گفته است: من همچنان به موضوع کاندیداتوری فکر می‌کنم. اگر به این برسم که می‌توانم کاری برای مردم انجام دهم و کمکی بکنم حتماً وارد انتخابات می‌شوم.

رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله تصریح کرده است: یکی از راه‌های مشخص شدن جایگاه مدیریتی افراد موضوع دعوت گروه‌هاست. الان یک یا دو لیست از من دعوت کردند که به نظرم کافی نیست. اگر در چند روز آینده دعوت‌ گروه‌ها و ائتلاف‌ها از من بیشتر شود ممکن است فکر کنم که از نظر مدیریتی من را قابل می‌دانند و آن وقت وارد انتخابات می‌شوم.

در بخشی از یادداشت روزنامه کیهان خطاب به نیروهای انقلابی و دلسوز کشور تذکر داده شده است: باید تلاش خود را برای شکل گرفتن مجلسی در تراز گام دوم انقلاب اسلامی و شأن ملت ایران با هدف حل مشکلات انباشته‌شده بیش از پیش به‌کار گیرند تا در این فضای انتخاباتی هم شخصیت‌های سیاسی زیاد احساس مسئولیت نکنند و راه را برای نیروهای کارآمد جوان‌تر باز کنند و هم مردم بدانند چه کسانی را باید انتخاب کنند تا پس از انتخاب کردن پشیمان نشوند و مجبور نباشند چهار سال آنها را تحمل کنند.

به اعتقاد نگارنده برای حل مشکلات کشور راهی جز انتخاب آگاهانه نیروهای جوانِ انقلابی و جهادی که مصداق اصلی اصلح هستند، وجود ندارد...مجلس باید در راس امور باشد اما متاسفانه عملکرد ضعیف نمایندگان و به‌ویژه رئیس ‌مجلس در دو دوره اخیر شأنیت مجلس برای در راس امور بودن را تنزل داده است. لذا انتخابات ۹۸ باید مجلس را به راس امور برگرداند و باید گذر موفقیت‌آمیز نیروهای انقلابی و ملت ایران از طرح‌های شکست‌خورده و از صالح و بعضا متظاهر به صالح، به اصلح باشد، چراکه اکنون در دهه نود تحقق مطالبات و حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند افراد اصلحِ مقبول و جهادیِ شجاع است، که کم نیستند.

روزنامه صبح نو در سرمقاله امروز خود و در پاسخ به این پرسش که گفتمان اصول‌گرایان چیست؟ توصیه می کند: جریان نواصول‌گرایی که با کمپین مجلس‌نو در انتخابات مجلس فعالیت می‌کند سعی کرده که هم در سطح گفتمانی به این سؤالات پاسخ دهد و هم ضمن تاکید بر وحدت از اجتماعی شدن جریان سخن گفته است. جریان انقلابی باید به‌طور روشن و صریح به مردم بگوید چه ایده‌هایی برای اداره کشور دارد. اینکه چگونه می‌خواهد مشکلات کشور را حل کند. به‌زودی باید فراتر از انتقاد از دولت، به صورت ایجابی سخن گفته شود تا مردم احساس کنند که می‌توانند زندگی و معیشت خود را به این جریان گره بزنند. در حوزه‌های سیاسی، سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع باید به صورت فعالانه از ایده‌ها سخن گفت و برای مردم برشمرد که قرار است چه اقداماتی برای حل مشکلات مردم انجام دهند.

رصد جبهه رقیب

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با  تارنمای راه دانا ضمن اشاره به واکنش اصلاح طلبان به وقایع اخیر کشور مدعی شد: این ها الان برائت خودشان را از دولت اعلام می کنند و با توجه به اینکه امسال که سال انتخابات است به نوعی ژست مردمداری و طرفداری از مردم و همچنین مخالفت با دولت را گرفته اند.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha