بودجه مناسب‌سازی معابر پایتخت ۳.۶ برابر افزایش یافت

تهران_ ایرنا_ معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر مناسب سازی معابر در اماکن عمومی پایتخت گفت: امسال بودجه مناسب سازی شهر تهران ۳.۶ برابر افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ عبدالرضا گلپایگانی در همایش روز جهانی و هفته ملی افراد دارای معلولیت که در برج میلاد تهران برگزار شد اظهار داشت: بودجه مناسب سازی شهر تهران امسال ۷۱۰ میلیارد ریال مورد تصویب شورای شهر قرار گرفته و مقرر شده اقداماتی در ایستگاه های مترو؛ خطوط بی آر تی؛ میادین میوه و تره بار؛ بوستان ها و سایر اماکن عمومی در جهت آسایش افراد معلول و کم توان انجام شود.

وی با بیان اینکه ستاد مناسب‌سازی فضای شهری تهران به عنوان زیرمجموعه ستاد مناسب‌سازی کشور است، افزود: این ستاد با مصوبه شورای شهر از سال ۸۴ شروع بکار کرده و همه معاونت‌ها در این ستاد فعالانه همکاری اثربخشی دارند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: در ارائه گزارش عملکرد ستاد مناسب‌سازی فضای شهری، گفت: برنامه‌های خود را در ۳ محور بهبود فرآیند موجود، نظارت و آموزش و فرهنگ‌سازی دسته‌بندی و اجرا کردیم که دستورالعمل‌ها و مکاتبات زیادی در حوزه شهرسازی برای مناسب‌سازی معابر انجام شد.

وی تصریح کرد: برای بهبود فرآیند موجود ما تأییدیه سازمان نظارت را برای مناسب‌سازی معابر شهری برای افراد معلول را به سرانجام رساندیم و برای شناساندن معابر مناسب‌سازی شده برای معلولان از برنامه رایا رونمایی کردیم.

گلپایگانی خاطرنشان کرد: برنامه رایا به افراد معلول کمک می‌کند تا مسیرهای مناسب‌سازی شده را در پایتخت بشناسند و بر اساس آن مسیر خود را انتخاب کنند و باید اعلام کنم ما در شهرداری تهران پیش‌نویس یکپارچه شیوه‌نامه مناسب‌سازی معابر را آماده کردیم تا از این طریق گامی موثر برای افراد معلول و ناتوان برداریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در شهر تهران یکی از مشکلات عمرانی، کف گذرها بود که پیش‌تر در صدور پروانه به درخواست‌کننده ارائه نمی‌شد و از این پس کف گذرها نیز مورد مطابقت قرار می‌گیرد تا ساختمان‌ها مشکلات کمتری داشته باشند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: به همین منظور امسال مناسب‌سازی ۲۹ بوستان، ۲۵ خیابان و ۳۰ ساختمان را انجام دادیم و تلاش می کنیم در هر منطقه تا پایان امسال ۲ بوستان و همچنین ۲ معبر را برای معلولان مناسب سازی کنیم.

زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز در همایش روز جهانی و هفته ملی افراد دارای معلولیت، ضمن تقدیر از تلاش‌های انجام شده برای مناسب سازی تهران یک شبه ساخته نشد.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز در این همایش افزود: شهرداری تهران یک هزار و ۸۰۰ ساختمان دارد و  اقداماتی را در درون ساختار شهرداری شروع کردیم و امروز می‌توانیم بگوییم ۸ ساختمان در هر منطقه مناسب سازی شده است.

وی ادامه داد: با افزایش ۳.۶ برابری بودجه می‌توان اقدامات موثری انجام داد که یکی از ۳ کار مهمی که انجام دادیم این بود که حساسیت‌های اجتماعی را افزایش دهیم و امروز می‌بینیم که همه مردم خواهان مناسب سازی معابر هستند.

نژاد بهرام خاطرنشان کرد: اتفاق دیگر این بود که کاربران اصلی بر پروژه‌ها مهر تایید زدند و معلولان در کمیته مناسب سازی شرکت می‌کردند.

به گفته وی؛ اتفاق خوب دیگر عملکرد معاونت اجتماعی بود که برای اطلاع رسانی‌های مثبت برای آموزش نحوه برخورد با معلولان و اتفاق خوب دیگر جلب مشارکت بخش خصوصی انجام شد. ّ

همچنین معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز در این همایش گفت: روز جهانی افراد دارای معلولیت تجلی اراده معلولیت است.  

محمد رضا جوادی یگانه افزود: وجود نخبگان دارای معلولیت نشان دهنده این است که معلولیت محدودیت نیست.  
وی با اشاره به اینکه با توجه به وجود گروههای خاص سالمندان، زنان، کودکان و افراد دارای معلولیت در جامعه خاطرنشان کرد: شهرداری فضاهایی را طراحی کرده که دسترسی به امکانات برای این افراد امکان پذیر باشد.  
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: افراد دارای معلولیت ۱۵ درصد از جامعه را تشکیل داده و این افراد فقط به توانبخشی و مسائل پزشکی نیاز ندارند بلکه باید نظام های اجتماعی برای بسترسازی حضور معلولین در جامعه فراهم شود.  
وی تاکید کرد: افراد و گروههایی با نیازهای خاص حقی برابر برای دسترسی به امکانات و فرصت های شهری داشته باشند.  
جوادی یگانه گفت: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن بسترسازی برای حضور و نظارت افراد دارای معلولیت پیگیر تحقق حقوق این افراد است.

 وی با اشاره به فقدان مدیریت یکپارچه موضوع در میان مدیران ادامه داد: با توان افزایی مدیریت یکپارچه باید نسبت به جلب موسسات، خیریه ها، جامعه اقدام کرد تا با شناسایی فقدان ها و مشکلات افراد دارای معلولیت، زندگی بهتری را برای این گروه افراد در جامعه ایجاد کرد.  
جوادی یگانه اضافه کرد: در دوره مدیریت جدید شهری توانسته ایم خدمات بهتر و موثرتری به منظور حضور افراد دارای معلولیت در شهر داشته باشیم.  
وی گفت: در همین راستا در سالجاری اقدام به اصلاح ساختمان ها کرده و حالا در هر منطقه یک سرای محله برای ناشنوایان و معلولان راه اندازی شده است.

به مناسبت ۱۲ آذرماه روز جهانی افراد دارای معلولیت همایشی با حضور جمعی از معلولین و با حضور وزیر کار؛ رفاه و اجتماعی؛ رییس سازمان بهزیستی کشور؛ شهردار و رییس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha