۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۸:۴۴
کد خبر: 83572877
T T
۰ نفر
ساخت میز پینگ پنگ هوشمند که انرژی الکتریکی تولید می‌کند

تهران - ایرنا - گروهی از محققان چینی و آمریکایی یک میز پینگ پنگ هوشمند ساختند که با استفاده از نانوژنراتورهای الکتریکی قادر است انرژی مکانیکی را به توان الکتریکی تبدیل کند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، با وجود این که نانوژنراتورهای الکتریکی مفهوم جدیدی نیستند، در این تحقیقات با استفاده از شیوه خلاقانه‌ای ساخته شده‌اند. معمولا این نانوژنراتورها با استفاده از پلیمرهای مصنوعی ساخته می‌شوند که سازگار با محیط زیست نیستند. اما اکنون محققان یک فرایند دو مرحله‌ای طراحی کردند که امکان تولید این نانوژنراتورها را با استفاده از چوب فراهم می‌کند.

براساس این گزارش، در این فرایند یک فیلم بسیار نازک چوبی درون یک شبکه نصب می‌شود که زیر سطح میز قرار می‌گیرد. بدین ترتیب صرف‌نظر از محل برخورد توپ به میز، انرژی مکانیکی آن جذب و به جریان الکتریکی تبدیل می‌شود.
این میز هوشمند قادر است اطلاعات مربوط به سرعت، مسیر حرکت و محل برخورد توپ به میز را به صورت لحظه‌ای گردآوری کرده و نمایش دهد.
به اعتقاد محققان این میز هوشمند یک روش مناسب برای تشخیص دقیق امتیازات در مسابقات جهانی و المپیک محسوب می‌شود که سازگار با محیط زیست بوده و بدون نیاز به منبع توان الکتریکی مستقل امکان نظارت دقیق بر عملکرد ورزشکاران را فراهم می‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha