اسناد ملی در محل مخاطره‌آمیز نگهداری نمی‌شوند

تهران- ایرنا- رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به شایعاتی در مورد تخمیر اسناد تاریخی گفت: به طور کلی اسناد معتبر قابل استفاده ملی را در طبقات منفی ساختمان آرشیو اسناد و یا کتابخانه ملی در مخاطره آب‌گرفتگی نگهداری نمی‌کنیم.

اشرف بروجردی روز شنبه در نشست با اصحاب رسانه توسعه کتابخوانی را دغدغه همه اصحاب فرهنگ برشمرد و اظهارکرد: اینکه جامعه چگونه از کتاب به عنوان الگوی زندگی استفاده کرده و در سبد مصرفی خود کتاب را ببیند، یکی از همین دغدغه هاست.
وی افزود: سازمان اسناد با همین رویکرد امسال به دنبال تدوین سیاستی است که در جهت توسعه کتابخوانی عمومی باشد و اقداماتی هم که در این زمینه انجام شده در همین راستا و با همین رویکرد بوده است. اما به دنبال تدوام این حرکت هستیم تا به طور مستمر و دائمی برنامه ها ادامه یابد.
رئیس کتابخانه ملی ادامه داد: عنوان کلی که برای سیاست کتابخوانی و کتابداری عنوان شده «کتاب برای همه است» تا همه بتوانند از فیزیک و محتوای درونی کتاب استفاده کنند.
وی افزود: از جمله اقدامات در جهت «کتاب برای همه» این است که در ۲۲ منطقه شهر تهران محل هایی برای مبادله کتاب تعبیه شده و مهمترین برنامه در هفته کتاب نیز همین مبادله کتاب است تا تهیه این کالای فرهنگی بتواند دغدغه همه افراد جامعه شود.
وی گفت: مبادله کتاب امری تسهیلگر برای فراگیری آن بوده و این ۲۲ منطقه بخشی است از ۴۳ نقطه از نقاط پرتردد تهران و علاوه بر این در ۱۰ فرهنگسرا نیز برنامه هایی از جمله کتابخوانی، مبادله کتاب و توجه به کودکان در امر مطالعه مورد توجه قرار گرفته است.

بروجردی افزود: رویکرد و تمرکز سازمان به این سمت است که اگرچه فضاهای مجازی در ذهن و فکر و انرژی نسل امروز جای زیادی باز کرده زمینه هایی فراهم شود تا همه بتوانند از کتاب استفاده کنند.

وی گفت: سعی می شود بیشتر برنامه های کتابخانه ملی در زمینه توسعه کتابخوانی درازمدت باشد و بر این محور نیز برنامه هایی چون «خواندنی های سال» به منظور اطلاع رسانی عمومی پرمخاطب ترین کتاب های سال اجرا می شود که آغاز آن از هفته جاری با رهش اثر رضا امیرخانی است و در هفته های بعد با کتاب های دیگر ادامه خواهد یافت.

پنجره واحد نشر راه اندازی می شود
بروجردی به طرح «این فصل را با من بخوان» نیز اشاره کرد و افزود: در این طرح افراد دور هم می نشینند، شخصی کتابی از کتاب های خوانده شده اش را توصیه می کند، کتاب را روخوانی و احیانا پیرامون آن بحث و نقد و تبادل نظر می کنند. سروش صحت و رامبد جوان از اولین کسانی هستند که برای شرکت در این برنامه اعلام آمادگی گرده اند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین آغاز برنامه های مناسبتی هفته کتاب این نهاد را از فردا اعلام کرد و گفت: «چهره خوانی» یکی از طرح ها و برنامه های سازمان اسناد به همین مناسبت است که در آن طرح می شود افراد و شخصیت های معروف ما چگونه کتاب می خوانند و چه توصیه هایی برای کتابخوانی دارند، محمد صالح علا و مرتضی جباری از جمله افرادی هستند که برای حضور در این طرح استقبال کرده اند.
بروجردی رونمایی از سامانه «پردازش خودکار» را از دیگر برنامه های این سازمان برشمرد و گفت: در این طرح فرد فایل یک کتاب را در اختیار سامانه قرار می دهد و آن سامانه برای او فهرست نویسی می کند و وظیفه کتابدار رصد این فعالیت و مهمترین حسن این سامانه سرعت بخشیدن به امور است.
وی افزود: در برنامه های آینده راه اندازی «پنجره واحد» نشر را داریم که بناست با همکاری وزارت ارشاد و خانه کتاب صورت گیرد که مزیتش استفاده ناشر و نویسنده از ویژگی فضای مجازی جهت تجمیع مراحل بوروکراسی اداری نشر اثر است. راه اندازی یک پنجره واحد دغدغه ما بود که در برنامه های این هفته دیده شده است.
بروجردی ادامه داد: «شبکه کتابداری» نیز به منظور سهولت دستیابی تمامی افراد مایل در سطح کشور به اطلاعات مورد نیاز موجود در کتابخانه ملی ظرف دو ماه آینده راه اندازی خواهد شد.

اسناد ملی در محل مخاطره آمیز نگهداری نمی شوند

بروجردی در مورد شایعه آبگرفتگی محل نگهداری اسناد در ساختمان آرشیو کتابخانه ملی و تخمیر آنها توضیح داد: محل نگهداری اسناد در ضلع شمالی اتوبان حقانی در محلی است که به آن چاله هرز گفته می شود که محل جمع شدن آب است،‌ متاسفانه در زمان احداث به ویژگی های این منطقه توجه نشده، از سوی دیگر این ساختمان در نزدیکی مترو قرار دارد و اتفاقاتی، باعث جهت گیری کانال های آب به این سمت شده،‌ ساختمان در ۱۶ طبقه شامل ۵ طبقه زیرزمین بنا شده و احتمال نفوذ آب در طبقات زیرزمینی وجود دارد و این مخاطره همواره طی سالها وجود دارد و این حساسیت باعث شده اجازه ندهیم اسناد در این طبقات نگهداری شود.
وی افزود: سند معتبر قابل استفاده ملی را در طبقات منفی در مخاطره آب گرفتگی نگهداری نمی کنیم.
بروجردی گفت: به دلیل پرشدن ظرفیت ساختمان آرشیو اسناد یکسری اسناد به طبقه منهای ۳ ساختمان کتابخانه ملی منتقل شد و این اتفاق همزمان با بارش باران بود که منجر به شایعه سازی تخمیر اسناد شد در حالیکه سندی ملی در آن جا وجود نداشت و اسناد قابل نگهداری به طبقات بالایی منتقل می شود.

۱۵ درصد منابع کتابی کتابخانه ملی دیجیتال سازی شده است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مورد تبادلات بین المللی اسناد نیز گفت: تاکنون با هندوستان ارتباطات تنگانگی در زمینه دریافت کتاب های دیجیتال داشته ایم و همچنین تدوین فهرستگان کتب خطی فارسی جهان را نیز در دست اقدام داریم، بالغ بر ۵۰۰ هزار عنوان کتاب و نسخه خطی فارسی در جهان وجود دارد و به دنبال این هستیم که حداقل فهرست این عناوین را داشته باشیم. 
بروجردی افزود: حافظه ملی دیجیتال در زمینه دیجیتال سازی کتاب است و در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از منابع کتابی سازمان فهرست نویسی و بارگذاری شده و قابلیت بهره برداری در سامانه را دارد که در سطح جهان نیز دیجیتال سازی کتاب ها در همین حدود است.

وی با بیان اینکه سیاست های دیجیتال سازی در دنیا مبتنی بر تقاضاست، گفت: در مورد اسناد نیز دیجیتال سازی ۱۰ درصدی را داریم، که در این مورد هم برابر با رقم جهانی هستیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha