استاندار فارس: آموزش و پرورش از موضوع پوشاک و سرویس مدارس شانه خالی نکند  

شیراز- ایرنا- استاندار فارس گفت: موضوع حمل و نقل یا سرویس رفت و آمد و پوشاک دانش آموزان همواره محل مناقشه بوده و نظارت و رسیدگی به این مسائل از وظایف آموزش و پرورش است و این نهاد نباید از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند.

عنایت الله رحیمی، چهارشنبه در یکصد و سی و چهارمین نشست شورای آموزش و پرورش استان فارس در شیراز، این مطلب را در پاسخ به مدیرکل آموزش و پرورش فارس که خواستار برداشته شدن مسئولیت پوشاک و سرویس از آموزش و پرورش شده بود، اظهار و بیان کرد: آموزش و پرورش در حوزه پوشاک و حمل و نقل، اصل کار را به بخش خصوصی واگذار کرده است اما نظارت بر این موضوع بر عهده این مجموعه است و باید به آن رسیدگی کند.

وی همچنین با اشاره به نزدیکی فصل سرما گفت: آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس این استان باید وسایل گرمازای خطرآفرین را از مدارس خارج کنند تا تجربه‌های تلخ گذشته تکرار نشود.


تامین نیازهای مدارس استثنایی فارس، وظیفه اخلاقی همه مسئولان است

استاندار فارس در این نشست در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه تامین نیازهای آموزش و پرورش استثنایی، وظیفه اخلاقی و انسانی همه مسئولان است، بیان داشت: هریک از دستگاه‌های اجرایی بسته به میزان وظایف خود باید به این مساله ورود و در چارچوب اختیاراتشان برای رفع مشکلات اقدام کنند.

رحیمی، با اشاره به اینکه هم اینک ۱۶۱ آموزشگاه و ۱۵ هزار دانش آموز استثنایی در استان فارس وجود دارد، گفت: برای تامین نیروی مورد نیاز، ارائه خدمات توانبخشی و حمایتی، باید بهزیستی، کمیته امداد و امور اجتماعی استانداری فارس نهایت همکاری ها را با آموزش و پرورش داشته باشند.

وی، همچنین برای تامین سرویس مورد نیاز مدارس استثنایی فارس بر ضرورت همکاری هر چه بیشتر نهادهای ذی‌ربط برای در اختیار گذاشتن خودروهای مناسب سازی شده و به میزان کافی، تاکید کرد.

مناسب‌سازی شهری تکلیف قانونی همه دستگاه‌هاست

رحیمی، با بیان اینکه مناسب سازی شهری از اقدامات بسیار مهمی است که افزون بر اداره‌ها باید در سایر سطوح نیز با جدیت دنبال شود، گفت: مناسب سازی تکلیف قانونی همه دستگاه‌هاست، همچنین ایجاد سالن‌های ورزشی برای معلولان نیز در چارچوب همین مناسب سازی است که باید با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و نیز سازمان نوسازی مدارس دنبال شود.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت رسیدگی به موضوع دنباله‌دار اختلاف اداره کل آموزش و پرورش و  اداره کل بهزیستی استان فارس در باره صدور مجور و نظارت بر پیش دبستانی‌ها، اظهار داشت: دنباله‌دار شدن این اختلاف باعث تعجب است، چرا که اگر موضوع مربوط به خدمت رسانی است این خدمت، باری بر دوش هر یک از سازمانهاست، در حالیکه به نظر می‌رسد مساله برخورداری از امتیاز است.

رحیمی، در این زمینه به رسیدگی به موضوع از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری تاکید کرد و گفت: این اختلاف از مباحث مطرح شده در نشست پیشین این شورا نیز بود و مقرر شد دفتر حقوقی استانداری فارس به آن رسیدگی کند اما با قانع نشدن هر یک از طرفین ادامه یافت. 

پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان از محل فروش املاک مازاد آموزش و پرورش فارس 

رحیمی، همچنین با اشاره به روند فروش املاک مازاد بر نیاز اداره کل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: اموال مورد معامله باید به نحوی قیمت‌گذاری شود که خریدار داشته باشد و بتواند هرچه زودتر نیازهای این اداره کل را برطرف کند.
وی اضافه کرد: باید با فروش قسمتی از اموال مازاد، پاداش پایان خدمت فرهنگیان پرداخت شود.

۱۰۰ هزار دانش‌آموز در سامانه حمل و نقل دانش آموزان فارس ثبت نام شده‌اند

 مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس هم در این نشست گفت: پیش از شروع سال تحصیلی جدید در زمینه حمل و نقل و سرویس مدارس این استان مشکلاتی به وجود آمد به نحوی که تا بیست و ششم شهریورماه، پنج هزار و ۵۲۹ خودرو در قالب سرویس مدارس کمبود وجود داشت اما این مساله هم اینک حل شده است.

علی عسکر نجفی ادامه داد: هم اکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار دانش آموز در سامانه حمل و نقل دانش آموزی ثبت نام کرده اند که در ۱۳ هزار سرویس ساماندهی شده‌اند.

وی در مورد تامین پوشاک مدارس فارس نیز اظهار داشت: امسال پیش از آغاز فعالیت مدارس، پوشاک بیش از ۹۵ درصد دانش آموزان مهیا شده بود و تنها تعداد انگشت شماری از شرکت ها مشکلاتی در این زمینه ایجاد کردند.

نجفی بیان کرد: در مهر امسال، ۳۹۱ هزار و ۱۷۷ دانش‌آموز با همکاری ۹۴۵ تولیدی در قالب ۲ هزار و ۴۵۸ قرارداد از پوشاک برخوردار شدند و با ورود تعزیرات به این موضوع شرکت‌هایی که به تعهدات خود عمل نکردند، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جریمه شدند.

شماری از املاک مازاد آموزش و پرورش فارس فروخته شد

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در قسمت دیگری از مطالب خود به مصوبه پیشین این شورا مبنی بر تبدیل به احسن کردن املاک آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست، ۱۵ ملک شناسایی و قمیت‌گذاری شده است که از این تعداد، سه ملک با کاربری مسکونی به فروش رفته است و از محل آن ۱۵میلیارد ریال به حساب آموزش و پرورش واریز شده است.

نجفی، قیمت نهایی مجموع این املاک را بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: این رقم تا کنون محقق نشده اما امیدواریم با کاهش قیمت املاک، به زودی تبدیل به احسن شود.

وی همچنین اعلام کرد: ۲۹۲ میلیارد تومان از مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش استان فارس به اضافه مرخصی ذخیره شده آنها تا پایان سال ۱۳۹۷ به صورت کامل پرداخت شده است.

به دانش آموزان دیرآموز خدماتی ارائه نمی شود  

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان فارس نیز در این جلسه گفت: از ۱۵ هزار دانش آموز استثنایی کشور، هفت هزار و ۶۶۴ دانش آموز دیرآموز در فارس وجود دارند که این اداره کل تاکنون موفق نشده است به آنها خدماتی ارائه کند.

محسن بهشتی پور، با بیان اینکه دانش آموزان اسثتنایی فارس توانسته‌اند در رقابت کنکور سراسری افتخار آفرینی کنند اظهار داشت: سهم دانش‌آموزان اشتثنایی فارس در کنکور ۹۷، ۶ رتبه برتر و در کنکور سال جاری، ۱۵ رتبه برتر بوده است، همچنین پنج دانش‌آموز این استان نیز به تیم ملی در رشته‌های گوناگون دعوت شده‌اند.

وی، با بیان اینکه این مجموعه به کمک‌های مالی بسیار نیاز دارد، اضافه کرد: در سال گذشته، پنج میلیارد ریال کمک سرانه آموزشی، ۲ میلیارد ریال کمک سرانه توانبخشی، ۲ میلیارد ریال خدمات حمایتی و هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از طریق صندوق امید برای آموزش و پرورش استثنایی هزینه شده است که این ارقام در مقایسه با میزان خدمات، کافی نیست.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی فارس، میزان هزینه ها در سرویس مدارس را سالیانه ۱۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این در حالی است که این اداره موفق شده است تنها ۴۰ میلیارد ریال به این مبلغ کمک کند.

وی، با اشاره به اینکه هزینه سرویس مدارس استثتنایی در تهران رایگان و در کلان شهر مشهد، نیم بهاست خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

بهشتی پور، تامین تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی، تجهیزات عمرانی مدارس، ارائه خدمات درمانی به دانش آموزان، بهره‌برداری از کلینیک استثنایی، کمبود فضای آموزشی در شهر شیراز و صدرا و مناطق بالاده کازرون، فورگ داراب و مرودشت را از مهمترین مسائل این اداره برشمرد که نیاز است هر چه زودتر به آنها رسیدگی شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha