۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۴۶
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 83534229
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نماینده پارلمان عراق: آمریکایی بودن خشونت‌های اخیر محرز  است

بغداد - ایرنا - یک نماینده پارلمان عراق گفت که برخی اخبار و حواشی تظاهرات کاملا ثابت می کند که آمریکا و اسراییل پشت خشونت‌های اخیر هستند و برای عراق برنامه دارند.

"فالح الخزعلی" نماینده استان بصره در پارلمان عراق روز سه شنبه دراظهارنظری مطبوعاتی گفت که برخی تظاهرکنندگان روز گذشته مانع بردن پیکر شهید سمیر مهدی صالح (یکی از نیروهای الحشد الشعبی که روز گذشته در نبرد با گروهک تروریستی داعش در استان دیاله به شهادت رسید) به خانه اش شدند و همراهان به ناچار پیکر را به بیمارستان برگرداندند. 

این نماینده مجلس گفت: این افراد که در قالب تظاهرکننده حضور یافته بودند، علنا علیه الحشد الشعبی شعار می دادند. 

وی گفت که وقتی می گوییم آمریکا و اسراییل برای این تظاهرات طرح دارند، سخن بیهوده ای نگفته ایم.  شما اکنون به میدان تحریر بغداد بروید و بخواهید برای شهدای الحشد الشعبی فاتحه بخوانید حتما مورد ضرب و شتم افراد حاضر در آنجا قرار خواهید گرفت و حتی ممکن است کشته شوید. 

الخزعلی افزود: همین موضوع برای ابوعزراییل (از فرماندهان مشهور گروههای مقاومت اسلامی) با آن همه دلیری هایی که در جنگ با داعش انجام داد، پیش آمد به گونه ای که بدلیل حمایت از الحشد، مورد ضرب و شتم تظاهرکنندگان قرار گرفت و راهی بیمارستان شد. 

اظهارات این نماینده پارلمان عراق در رساتی دیدگاه برخی ناظران است که ضمن تاکید بر نارضایتی  مردم از عملکردهای دولت کنونی و دولت های گذشته و اعتراض به فساد، ناکارآمدی، فقر و بیکاری در کشور و مشارکت مسالمت آمیز گروههای از آنان در اعتراضات اخیر بغداد و چندین شهر دیگر، به وجود برخی افراد و گروههای نفوذی وابسته به سفارتخانه های آمریکا و عربستان سعودی اشاره کرده اند که به بهانه نارضایتی های مردم دنبال ایجاد جنگ داخلی و سپس سرنگونی نظام هستند. 

این افراد در این خصوص به پوشش گسترده رسانه های بعثی و سعودی از صحنه هایی از روزهای نخست تظاهرات که در آن تصاویر ادعایی از تظاهرات که عکس های آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق  سوزانده می شد، شعار علیه الحشد الشعبی داده می شد و نیز بنرهایی علیه زیارت اربعین در دست برخی تظاهرکنندگان بود اشاره می کنند که در راستای گزارش دو ماه گذشته شبکه الحره آمریکاست که همه نمادهای عراق را متهم به فساد و سوء استفاده از قدرت کرده بود. 

به باور آنها، ناخرسندی شدید آمریکا از عبدالمهدی بدلیل مواضع مستقلانه در خصوص تحریم های ضد ایرانی، معامله قرن، تحولات سوریه، یمن، بحرین، تقویت الحشد الشعبی و گسترش روابط با روسیه و بویژه عقد قراردادهای سنگین نفتی با چین از مدت ها پیش برای ناظران سیاسی مسجل کرده بود که بحران هایی برای دولت عراق تدارک دیده خواهد شد. 

این ناظران، اذعان دارند که وجود فساد و ناکارآمدی، ضعف شدید خدمات عمومی، فقر و بیکاری عامل اصلی خشم و اعتراضات اخیر مردم در شهرهای مختلف است اما در عین حال  عواملی چون بازیگری برخی احزاب سیاسی مخالف عبدالمهدی و نیز دست های بعثی، سعودی و آمریکایی برای ایجاد فتنه و بی ثبات کردن عراق و تاثیرپذیری احساسی بالای جامعه بشدت جوان عراق از تبلیغات سنگین رسانه های وابسته به این جریان را  نیز بشدت تاثیرگذار می دانند. 

خشونت های جنبی تظاهرات اعتراض آمیز در عراق در دو مرحله چند روزه طی یک ماه گذشته تاکنون حدود ۲۰۰ کشته و بیش از هفت هزار مصدوم و زخمی از میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی بجا گذاشته است. 

دولت عادل عبدالمهدی نخست وزیر و پارلمان عراق از بدو اعتراضات مردمی و با هدف تامین خواسته های مشروع معترضان عراقی، تاکنون چندین بسته اجرایی و مجموعه ای از اصلاحات در قوانین بویژه قانون انتخابات و قانون اساسی و حذف امتیازات و ویژه خواری ها در درون دستگاه های دولتی و مدیران ارشد را تصویب کرده و در دستور کار خود قرار داده اند./ 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha