۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۲۵
کد خبرنگار: 2122
کد خبر: 83531078
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

باخت ترامپ در شمال سوریه از نگاه روزنامه الاهرام

تهران – ایرنا – "جمال زهران" نویسنده سرشناس مصر در یادداشتی به تحولات اخیر حوزه شمال سوریه و عقب نشنی آمریکا از این منطقه پرداخت و نوشت: ترامپ در میدان بازی شمال سوریه متحمل شکستی سخت از مسکو و دمشق شد.

روزنامه پرتیراژ "الاهرام" مصر این مطلب را به تازگی مننتشر کرده که در آن آمده است: یک ماه گذشته سوریه شاهد رویدادها و تحولاتی کم نظیر در عرصه میدانی، نظامی  و سیاسی بوده است، تحولاتی که می تواند آینده سوریه را با تغیرات عمده ای مواجه کند.
از مهم ترین این تحولات می توان به عقب نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه و به طور خاص مناطق نفت خیز شمال این کشور در استان الرقه و پیرامون آن اشاره کرد که در نهایت با اصرار ترامپ بر تصمیم خود، عقب نشینی نظامی واشنگتن عملی شد و آمریکا نظامیان خود را از سوریه به عراق منتقل کرد.
ترامپ همچنین گفته بود،  عناصری که پیشتر از سوی آمریکا در سوریه حمایت می شدند دیگر شایسته ادامه حمایت های واشنگتن نیستند.
کردها در این میان تصور نمی کردند که دولت آمریکا (حامی و پشتیبان اصلی آنان)  اینگونه آنان را در سوریه تنها بگذارد و با نشان دادن چراغ سبز به ترکیه، فضا را برای عملیات نظامی آنان مهیا کند.
در هر صورت تجاوز نظامی ترکیه به شمال سوریه با مخالفت اتحادیه اروپا، شورای امنیت، ایران و اتحادیه عرب آغاز شد، اما مسکو و دمشق در این باره سکوت کردند و موضعی جدی علیه ترکیه اتخاذ نکردند.
بدین ترتیب کردها که خود را در شمال سوریه تنها یافتند ناچار شدند به دولت قانونی کشور خود و همچنین روسیه پناه ببرند تا دمشق آنان را از تبعات حمله نظامی سنگین ترکیه نجات دهد.
در نتیجه کردها با پناه بردن به دولت سوریه ناچار شدند، کنترل بسیاری از مناطق را برای جلوگیری از حمله ترکیه به ارتش سوریه واگذار کنند، ارتش سوریه نیز با ورود به مناطق کردنشین کنترل کامل استان "الرقه" و بخش هایی از شمال شرق سوریه را در دست گرفت.
ترکیه نیز از ابتدا اعلام کرده بود که عزم خود را برای به پایان رساندن عملیات "چشمه صلح" و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه جزم کرده است و تا دستیابی به اهداف خود دست از این عملیات نمی کشد، اما با ورود ارتش سوریه به مناطق کردنشین و افزایش احتمال اصطکاک نظامی میان ترکیه و سوریه، اوضاع متفاوت شد و آمریکا نیز منافع خود را در خطر دید و با تهدید اقتصادی و نظامی ترکیه از اردوغان خواست حمله نظامی اش به شمال سوریه را متوقف کند.
اما سوالی که اکنون مطرح می شود این است که چرا واشنگتن نظامیان خود را از سوریه خارج کرد و سپس به دولت ترکیه برای حمله نظامی به شمال سوریه چراغ سبز نشان داد و در نهایت با تهدید آنکارا از ترکیه خواست که حمله نظامی خود را متوقف کند.
حقیقت ماجرا این است که ناپختگی سیاست آمریکا به ویژه ترامپ و کارآمد بودن سیاست خارجی پوتین در سوریه شکستی بزرگ برای آمریکا رقم زد و این کشور در بازی روسیه، سوریه و محور مقاومت، بازنده از میدان خارج شد و همه سیاستمداران دریافته اند که نفوذ افسانه ای آمریکا در دنیا رو به زوال و افول است.
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha