۲۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۶
کد خبرنگار: 952
کد خبر: 83520534
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اینجا کربلای ایران؛ صحنه ارادت جاماندگان

۲۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۶
کد خبر: 83520534
اینجا کربلای ایران؛ صحنه ارادت جاماندگان

شهرری- ایرنا- عاشقان اباعبدالله(ع) و دل دادگان مکتب عاشورا به تاسی از پیاده‌روی عظیم کربلا با حضور میلیونی خود در مراسم جاماندگان حسینی بار دیگر برای هفتمین سال پیاپی پرچم اقتدار، حماسه و وحدت خود را به رخ جهانیان کشیدند.

به گزارش ایرنا، یکی از مناسک مذهبی که در چند سال اخیر در شهر تهران پایه‌گذاری شده، مراسم پیاده‌روی اربعین مخصوص جاماندگان این زیارت است، در این رویداد بزرگ عزاداران سیدالشهدا(ع) که توفیق حضور در مراسم پیاده روی کربلا را پیدا نکردند با طی مسیر ۱۷ کیلومتری از میدان امام حسین(ع) تا آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) لطف و اردات خود را به خاندان اهل بیت(ع) نشان می‌دهند.

کاروان عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) استان تهران با عنوان جاماندگان کربلای حسینی به تاسی از این حدیث امام هادی(ع) که خطاب به یکی از اهالی ری فرمودند: "بدان که اگر قبر عبد العظیم در شهر خودتان را زیارت کنی، همچون کسی باشی که حسین بن علی (ع) را زیارت کرده باشد" امسال برای هفتمین سال پیاپی با پای پیاده عازم حرم حضرت عبدالعظیم(ع) شدند.

سال گذشته بر اساس برآوردهای مسئولان یک و نیم تا ۲ میلیون نفر در این مراسم معنوی شرکت کردند و امسال هم شرکت کنندگان در این مراسم از ساعت ۶ صبح در میدان امام حسین(ع) با حضور گسترده گردهم آمدند و از طریق مسیرهای اعلام شده به سمت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) حرکت کردند.

حضور بی‌سابقه جاماندگان

در حالی که انتظار می‌رفت جمعیتی در حدود ۲ میلیون نفر در مراسم جاماندگان اربعین امسال شرکت کنند ولی استقبال مردم استان تهران به گونه‌ای بود که تمامی مسئولان و دست اندرکاران از حضور مردم در بهت و تعجب فرو رفتند.

براساس برنامه ریزی‌ها هفت کیلومتر از ۱۷ کیلومتر مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی از طریق چهار مسیر در شهرری بود که حضور زودهنگام و پرشور عاشقان سیدالشهدا(ع) بیش از انتظارات دستگاه‌های اجرایی بود.

مردم مومن و خداجوی تهران، ری و ورامین از ساعت‌های اولیه صبح از طریق مسیرهای چهارگانه، خیابان فدائیان اسلام، میدان بسیج مستضعفین، میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، جاده ورامین، میدان معلم، میدان بسیج مستضعفین، میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، خیابان شهید رجایی از شمال به جنوب، بزرگراه شهید کریمی، خیابان فدائیان اسلام، میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و باقرشهر، جنوب به شمال خیابان رجایی، خیابان سلمان فارسی و ضلع جنوب حرم عبدالعظیم(ع) در حرم عبدالعظیم(ع) حضور پیدا کردند.

حضور پر شور جوانان

حضور میلیونی جوانان و نوجوانان انقلابی در مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی با سربندهای "یا حسین(ع) "، "جانم فدای رهبر"، " یا زهرا(س) " شور حال خاصی به مراسم جاماندگان اربعین حسینی داده بود.

جوانان مومن و خدا جوی تهرانی هم شرکت کننده در مراسم بودند و هم در ۲۰۰ موکب‌ و ایستگاه‌ صلواتی موجود در سطح شهرستان میزبانان خوبی برای مردم به ویژه سالمندان و پیرغلامان امام حسین(ع) محسوب می‌شدند.

افرادی که در موکب‌های و ایستگاه‌های صلواتی فعالیت می کردند با آرم و لگوی خاص به دور از هرگونه گرایش فکری و سیاسی فقط به دنبال پذیرای مناسب و در خور زائران اباعبدالله(ع) بودند که همین امر موجب ایجاد شور نشاط خاصی در میان مردم شده بود.

استقبال جانبازان بر روی ویلچر

مراسم جاماندگان اربعین در شهرری با حضور پرشور جانبازان همراه بود به گونه‌ای که استقبال جانبازان قطع نخاعی روی ویلچرهای افتخارشان موجب ادای احترام مردم به مقام والای این افراد شده بود و جلوه خاصی به مراسم بخشیده بود.

یکی از جانبازان قطع نخاعی به نام عباس به خبرنگار ایرنا می گوید: مراسم جاماندگان اربعین سنت خوبی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود چرا که این مراسم به ما که توان حضور در کشور عراق را نداریم همان حس بین الحرمین و پیاده روی نجف تا کربلا را می‌دهد.

جلوه‌ای باشکوه توسط زنان و کودکان

زنانی که کودکان خود را در آغوش گرفته و در طول مسیر با زینب کبری و کودکان اسیر کربلا همدردی می کردند، سربند قرمز و سبز رنگ 'یا حسین' و 'یا رقیه' بر پیشانی کودکان نمایانگر اسارت و زجرهای کودکانی است که در کاروان حسینی حضور داشتند.

حضور پرشور مادران با کودکانشان در سال‌های قبل به گونه‌ای پرشور بود که مسئولان امسال چادرهای زیادی در سطح شهرستان ری به نام مادر و کودک ایجاد کردند تا مادران خسته و کودکان گرسنه بتوانند به راحتی در طول مسیر استراحت و تجدید قوا کنند.

مشاوره روحانیون

امسال روحانیون و طلاب در ۷۰ پایگاه فرهنگی و موکب در طول مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین خدمات مشاوره، پرسش و پاسخ به مسائل شرعی و رفع شبهات در حوزه‌های مختلف دینی و مذهبی را به شرکت کنندگان در مراسم جاماندگان اربعین می‌دادند.

پایگاه‌های فرهنگی علاوه بر خدمات مشاوره دینی شخصیت‌ها و افراد مذهبی معروف مدفون در شهرری و نیز آثار تاریخی این شهرستان را نیز به زائران عبدالعظیم(ع) می کردند که حال و هوای خاصی به مراسم داده بود.

حضور چشمگیر نیروهای آتشنشانی و امدادی

مسئولان برگزاری مراسم جاماندگان اربعین حسینی(ع) امسال با استفاده از ۳۶۰ امدادگر هلال احمر و تعداد زیادی آمبولانس و آتشنشانی در طول مسیر پیاده روی امنیت خوبی برای زئران ایجاد کرده بودند.

عوامل اجرایی اورژانس و نیروهای امدادی در طول مسیر، چهار سوی حرم عبدالعظیم(ع) و نقاط حساس شهرری مستقر بودند تا در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی به زائران مراسم جاماندگان اربعین حسینی خدمات‌رسانی کنند.

وجود ۱۸ دستگاه خودرو آتشنشانی، سه دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۳۱ دستگاه آمبولانس و خودرو امداد و نجات نشان از اهمیت مراسم جاماندگان اربعین حسینی برای مسئولان شهرستان ری را داشت.

اقامه نماز ظهر اربعین

مسئولان حرم عبدالعظیم(ع) به خاطر ازدحام بالای جمعیت از زائران خواستند به یک سلام از راه دور بسنده کنند و همچنین برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناخوشایند احتمالی، نماز جماعت ظهر اربعین حسینی(ع) در ضلع‌های مختلف حرم اقامه برپا نمودند.

امسال علاوه بر برگزاری نماز جماعت در داخل حرم، مصلی، شبستان و مسجد جامع برای رفاه حال زائران و جلوگیری از هرگونه ازدحام جمعیت در اضلاع شرقی و غربی نیز نماز ظهر اربعین اقامه ‌شد.

برنامه‌های متنوع فرهنگی مذهبی از جمله تلاوت زیارت اربعین، مداحی، سخنرانی مذهبی و قرائت قرآن برای حضور زائران در حرم تدارک دیده شده بود.

ازدحام در مترو

مترو تهران برای جلوگیری از هرگونه شلوغی و سرفاصله‌های حرکت قطارهای خط یک مترو را به سه دقیقه و نیم رساند تا زائران به راحتی به از شهرری به تهران بازگردند که علی‌رغم این پیش بینی‌ها، زائران در مسیر برگشت با مشکل مواجه بودند و زائران مدتهای زیادی را در صف مترو ایستاده بودند.

از طرفی ایستگاه های تاکسی که در میدان فرمانداری و اضلاع جنوبی آستان مقدس مستقر بود بدون هیچ بنر یا راهنمایی غیر مشخص بود و ازدحام جمعیت به حدی بود که روند برگشت زائران با مشکل همراه بود.

هفتمین مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی شهر تهران از میدان امام‌حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم(ع) امسال برگزار می‌شود و در منطقه ۲۰ خیابان‌های فدائیان اسلام، شهید رجایی، ورامین و دسترسی‌های بزرگراهی پیرامون حرم مطهر از جمله مسیرهای پیاده‌روی روز اربعین هستند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha