۱۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۳
کد خبرنگار: 1020
کد خبر: 83511673
T T
۰ نفر
کشاورزان موضوع کم‌آبی را جدی بگیرند

شهرکرد- ایرنا-معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت گفت: کشاورزان در تغییر الگوی کشت باید توجه به میزان آب دسترسی داشته باشند و موضوع کمی و بحرانی بودن آب را در بخش کشاورزی جدی بگیرند.

عباس کشاورز روز پنجشنبه در نخستین همایش کشت پاییزه چهارمحال و بختیاری افزود: با بررسی انجام شده  ۷۰درصد از خاک کشاورزی کشور کمتر از یک درصد مواد آلی دارد که این یک فاجعه و است و رابطه مستقیم  در مصرف آب کشاورزی دارد که باید برای حل این مشکل چاره اندیشی شود.

وی همچین درباره  تحول ایجاد شده در سبد درآمد بهره‌برداران بخش کشاورزی گفت: تغییر نرخ ارز بطور یقین به نفع کشاورزان شده است و در صورت حذف یارانه دولتی ، برخی از محصولات قیمت واقعی خود را پیدا خواهند کرد.

به گفته وی ، حذف ارز  ۲ هزار و ۲۰۰ تومان و جایگزین ارز نیمایی در قیمت محصول گوشت، چای، حبوبات و کشمش موجب رونق بازار و مشخص شدن قیمت واقعی این محصولات برای تولید کنندگان شده است. 

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: افزایش و بالاتر رفتن قیمت محصول جو  نسبت به قیمت کنترل شده گندم نشان از واقعی شدن محصولات کشاورزی است که امید است تا سال آینده بخشی دیگر از محصولات از جمله شکر نیز از یارانه دولت خارج شود.

 استاندارچهارمحال و بختیاری نیز گفت: حمایت دولت از بخش کشاورزی نقش مستقیم و موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

اقبال عباسی با اشاره به جایگاه بخش کشاورزی در استقلال غذایی و خودکفایی کشور گفت: در همین راستا بیشترین حمایت‌های دولت به بخش کشاورزی است.

وی تصریح کرد: یک سوم تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی است که در مقایسه با کشور که ۲۰ تا ۲۲ درصد است نشان از ظرفیت و جایگاه خوب بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان دارد.
عباسی تصریح کرد: رتبه نخست بادام آبی کشور با ۲۴ هزار تن در سال، رتبه ششم تولید قارچ خوراکی با سالانه ۷ هزار تن، تولید ۲۵۰ تن شیر معادل ۳.۲ درصد شیر کشور، تولید ۲۱ هزار و ۲۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۷ هزار تن گوشت مرغ و تولید یک هزار و ۵۰۰ تن عسل از مهمترین ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان است که قابل افزایش است.
استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه میانگین اشتغال کشور در بخش کشاورزی ۱۶ تا ۱۸ درصد است، افزود: این در حالی است که این بخش ۲۲ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده که حاکی از ظرفیت بالای اشتغال این بخش در استان است.
رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین گفت: ۶۵درصد از بخش کشاورزی استان در بخش زراعت و ۴۵درصد مابقی نیز در بخش باغی است که در مجموع ۶۶ هزار بهره بردار در امر تولید محصولات کشاورزی استان مشغول کارند.   
ذبیح الله غریب از کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی و افزایش عملکرد تولید محصولات با اصلاح بذر، اجرای آبیاری نوین و افزایش آوزش و ترویج نیروی انسانی خبر داد و گفت: با توجه به تشدید پدیده خشکسالی در این استان ، هیچ تاثیری  در کمیت و کیفیت تولید محصولات نداشته است .

وی با اشاره به تولید ۹۴۰ هزار تن محصولات زراعی در استان در سال جاری تاکید کرد: امسال با افزایش تولید از ۲۸۰ هزار تن به ۴۴۰ هزار تن ذرت علوفه ای، میزان تولید مازاد بر مصرف دامداران استان تولید شده است .

رییس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در دوران دولت یازدهم و دوازدهم سالیانه بطور متوسط  ۴ هزار هکتار سیستم آبیاری نوین در استان اجرا می‌شود این در حالی است که در قبل از سال ۹۲ سالانه اجرای آبیاری نوین ۸۰۰ هکتار به ثبت رسیده است.

غریب تصریح کرد: افزایش سیستم آبیاری نوین در افزایش تولید محصولات زراعی بخصوص ذرت علوفه‌ای تاثیر بسزایی داشته بهطوری که مصرف آب مورد استفاده به ۵۰ درصد کاهش یافته است .

به گزارش ایرنا، در نخستین همایش کشت پاییزه سازمان جهادکشاورزی  چهارمحال و بختیاری بیش از ۳۰۰ نفر از بهره برداران ، هیات های علمی و پژوهشی بخش کشاورزی با بحث و تبادل نظر مشکلات کشت  پاییزه محصولات کشاورزی را مورد بررسی قرار دادند.

سالانه بیش از ۱.۴ میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود که از این مقدار، حدود ۸۲۰ هزار تن (۶۵ درصد) مربوط به محصولات زراعی، حدود ۲۰۰ هزار تن (۱۶ درصد) به محصولات باغی و مابقی به محصولات دام و طیور و کشت گلخانه‌ای اختصاص دارد.

۶۱۹۹/۲۰۹۷

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha