۱۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۷:۱۸
کد خبرنگار: 1918
کد خبر: 83511270
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بهترین راه کار حل بحران شمال سوریه بازگشت به توافق آدنا است

تهران – ایرنا -کارشناس مسائل بین الملل بهترین راهکار برای حل بحران در شمال سوریه و رفع نگرانی ترکیه را بازگشت به «توافق آدنا» دانست و گفت: براساس پیمان آدنا ترکیه و سوریه با همکاری یکدیگر مانع از ارتباط و همکاری میان کردهای سوریه و ترکیه می‌شوند. اینک نیز بهترین راهکار حل آن نگرانی این است که ترک‌ها با سوری‌ها ارتباط گرفته و پیمان آدنا اجرایی شود.

«افشار سلیمانی» در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره دلیل و اهداف حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه گفت: اردوغان در حمله نظامی به سوریه دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست آنکه او می‌خواهد شکست داخلی در انتخابات شهرداری‌ها و شوراهای شهر و کاهش محبوبیت حزب عدالت و توسعه به بوته فراموشی سپرده شود و اخبار منتشر شده مبنی بر انشعاب در حزبش تحت شعاع این عملیات قرار گیرد.
وی ادامه داد: در واقع اردوغان می‌خواهد با انجام این عملیات، شکست‌های خود را پوشانده و با امنیتی کردن فضای انتخابات، مانع از تحرک مخالفان خود شود. هر چند رویه‌ای که او در پنج سال اخیر بارها استفاده کرده اما به نظر من، این بار با توفیق همراه نخواهد بود.
کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به نگرانی ترکیه از ارتباط میان کردهای سوریه و کردهای ترکیه اظهار داشت: کردهای سوریه و ترکیه با یکدیگر در ارتباط هستند و ترکیه از این ارتباط نگران است. ترکیه با این حمله می‌خواهد این ارتباط قطع شود و با حضور خود در شمال سوریه یک حائلی میان کردهای سوری و ترک ایجاد شود تا از پیوستگی آنها با یکدیگر جلوگیری کند.
سلیمانی بهترین راهکار برای حل این نگرانی را بازگشت به «توافق آدنا» دانست و تصریح کرد: براساس پیمان آدنا ترکیه و سوریه با همکاری یکدیگر مانع از ارتباط و همکاری میان کردهای سوریه و ترکیه می‌شوند. سوری‌ها براساس این پیمان اقداماتی را انجام داده و در چارچوب آن، افرادی مانند اوجالان را به ترکیه تحویل داده بودند. اینک نیز بهترین راهکار حل آن نگرانی این است که ترک‌ها با سوری‌ها ارتباط گرفته و پیمان آدنا اجرایی شود.
وی با اشاره به حضور بیش از سه میلیون و نیم مهاجر سوری در ترکیه خاطرنشان کرد: عملیات نظامی ترکیه در سوریه به شمار آسیب‌دیدگان جنگی و مهاجران خواهد افزود اما اردوغان در پس این حمله، اهداف دیگری هم را دنبال می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون سه میلیون و نیم مهاجر سوری در ترکیه حضور دارند و ممکن است اردوغان بخواهد این مهاجران را هرچند که اکثریت آنها کرد نبوده و عرب هستند را در منطقه شمال سوریه مستقر کند.
دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه ترکیه می‌خواهد ترکیب جمعیتی شمال سوریه را به نفع خود تغییر دهد، ابراز داشت: اگر ترکیه چنین هدفی را دنبال می‌کند، من فکر نمی‌کنم که چنین اقدامی موفقیت آمیز باشد و عمر آن، درازمدت باشد چون به هرحال مهاجران اگر قصد بازگشت داشته باشند، مایل خواهند بود در سرزمین آبا و اجدادی خودشان مستقر شوند.
سلیمانی افزود: دلیل دیگر این امر را آن می‌دانم که فکر نمی‌کنم حمله ترکیه به شمال سوریه گسترده باشد هرچند آمریکا نیروهایش را در مناطقی از شمال سوریه خارج کرده باشد.
وی گفت: این حمله به نفع ترکیه نیست چراکه موجب تشدید تنش‌ها در مرز سوریه و ترکیه و افزایش هزینه‌های آنکارا می‌شود.
سلیمانی درباره تغییر سیاست آمریکا نسبت به کردهای سوریه هم گفت: من فکر نمی‌کنم آمریکا نسبت به کردها تغییر سیاست داده باشد بلکه نوع حمایتش از آنها را عوض کرده است و از این پس، حمایت‌ها بیشتر سیاسی خواهد بود.
کارشناس مسائل بین الملل گفت: برخی از اخبار روزهای اخیر حاکی از کمک تسلیحاتی و لجستیکی به کردها بوده است. با این حال، تصمیم ترامپ برای خروج از شمال سوریه، با مخالفت‌های گسترده سیاستمداران آمریکایی حتی هم‌حزبی‌ها و افراد نزدیک به ترامپ روبه‌رو شده است.
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ترامپ دو بار در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که آمریکا نیروهای نظامی‌اش از سوریه را خارج می‌کند ولی در دو مقطع، چنین اتفاقی رخ نداد، یادآور شد: من فکر نمی‌کنم در این مقطع هم آمریکا نیروهای نظامی‌اش از سوریه را خارج کند. تعداد نیروهای خارج شده طی روزهای اخیر هم بسیار اندک بوده‌اند. ضمن اینکه بسیاری از سیاستمداران آمریکایی نیز با خروج کامل آمریکا از سوریه مخالفند.
سلیمانی با بیان اینکه معلوم نیست عملیات نظامی ترکیه راهبردی است یا تاکتیکی عنوان کرد: کردهای سوریه انتظارات زیادی از آمریکایی‌ها داشتند در این حد که با حمایت‌های آمریکا بتوانند کشور مستقلی داشته و اعلام استقلال کنند. در این چارچوب، بهتر است کردها گفت‌وگوهایشان را با دمشق آغاز کنند.
وی با بیان اینکه ایران و روسیه مخالف حمله نظامی ترکیه هستند، گفت: ایران و روسیه باید وارد گفت‌وگو با ترکیه شده و آنکارا را از تداوم حمله منصرف سازند و ارتش سوریه باید در شمال سوریه مستقر شود و ترکیه به توافق آدنا بازگردد. این بهترین راهکار برای کاهش تنش منطقه‌ای و رفع نگرانی ترک‌ها است.
این دیپلمات پیشین ایران درباره تاثیر حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه اظهار داشت: هر تحولی که سوریه را به سمت ناامنی و تشدید جنگ و تنش بکشاند، بی‌تردید بر روند صلح در سوریه چه روند آستانه که ایران، ترکیه و روسیه دنبال می‌کنند و چه روند ژنو که سازمان ملل آن را دنبال می‌کند، تاثیر منفی گذاشته و موجب فرسایشی‌تر شدن بحران سوریه می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha