پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی تقاضامحور شد

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش این وزارتخانه در یکی دو سال گذشته به طور خاص تقاضا محورکردن رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، «منصور غلامی» صبح امروز سه شنبه با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به سوالی با این عنوان که علت بی توجهی و ضعف در ارتقاء رشد کیفی اساتید، کارمندان، پرسنل قراردادی و دانشجویان از نظر امکانات رفاهی و فرصت مطالعاتی در شیوه متمرکز آزمون دانشجویان دکتری و تفاوت بین استادان وزارت علوم و سایر اعضای هیات علمی از نظر دریافت حقوق و معیشت‌ چیست؟ پاسخ داد.
وی در این زمینه اظهار داشت: با وجود تمام تلاش ها برای حمایت از دانشجویان، اگر جای حمایت کامل نیست مربوط به توانمندی و ظرفیت در اختیار گذاشته شده برای صندوق رفاه است که بخش قابل توجهی از منابع ردیف های قانون بودجه را دریافت می کند.
وی افزود: این بخش تحت تاثیر تصمیم گیری های قانون بودجه است و در تخصیص های سالانه از جمله ۹۷ تخصیص به طور کامل اعتبار نداشتیم.
وزیر علوم تاکید کرد: در مورد آنچه که توانمندسازی تحصیلات تکمیلی و کمک به فراهم شدن اشتغال بعد از دانش آموختگی صورت می گیرد تلاش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در یکی دو سال گذشته به طور خاص تقاضا محور کردن رساله ها و پایان نامه های دانشجویی بوده است.
غلامی تاکید کرد: تدوین یک سامانه برای تامین اعتبار با عنوان سامانه تامین اعتبار پژوهشی برای این اهداف در دست انجام است که از پژوهش ها و پایان نامه های تحصیلات تکمیلی حمایت کند و بر حسب اولویت دستگاه های اجرایی این حمایت ها هدایت شود.
وی افزود: ایجاد زمینه حمایت از دانشجویان برای معیشت آنها هم در دستور کار بوده و علاوه بر وام تحصیلی از طریق حق‌الزحمه طرح های کاربردی توسط دستگاه های اجرایی پرداخت می شود.
به گفته وزیر علوم، ساز و کار مناسبی برای ارتباط با صنعت تعریف کردیم که آشنایی دانشجویان در دوره تحصیل با بخش های صنعتی و ادامه ارتباط بعد از دانش آموختگی در بخش خصوصی و دولتی را فراهم می سازد و از این طریق به کارآفرینی بعد از پایان تحصیل خواهند پرداخت.
غلامی یادآورشد: حمایت های مالی از استادان و دانشجویان به این ترتیب است که در سال ۹۸ برای طرح های دکتری و کارشناسی ارشد به ترتیب ۷۵، ۲۵ و ۴۰ میلیون تومان بر حسب موضوع تامین می کنیم که ۶۰ درصد برای هزینه های دانشجویان و کسانی که در طرح کار می کنند، پرداخت می شود.
وی افزود: همچنین ۴۰ درصد هم برای هزینه های پشتیبانی در اختیار دانشگاه قرار می گیرد که رقم آن ۲۲۵ میلیارد ریال است و با عنوان پژوهش تقاضا محور در زمینه های علمی قرار گرفته است که تا آخر سال منابع مالی را دریافت می کنیم.
وی همچنین گفت: طرح ارتباط با صنعت و فرصت مطالعاتی استادان در صنعت را پیگیری کردیم که حاصل آن، ارتباط نزدیک تر و تنگاتنگ دانشگاه ها با مراکز صنعتی، خدماتی و به طور عام جامعه است.
وزیر علوم تاکید کرد: مشکلات به دانشگاه ها و استادان و دانشجویان منتقل می شود و این ارتباط باعث حل مسائل و در نهایت اشتغال برای دانش آموختگان خواهد شد و ضمن آشنایی با زمینه های کار، مسائل و مشکلات را پیدا و تسهیل می کنند.
غلامی اعلام کرد که این مسئله به صورت بخش خصوصی و تاسیس شرکت های دانش بنیان در جامعه پیش می رود.
وی به حمایت از دانشجویان دکتری اشاره کرد و گفت: از دانشجویان دکتری حمایت های رفاهی اعم از تامین مسکن با اولویت و شرایط متفاوت با سایر مقاطع همچنین حمایت های تامین وام های تحصیلی داریم که این مبالغ و اعداد این وام ها در حد توان صندوق رفاه دانشجویان است.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: سال 95 معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبالغی به عنوان پرداخت های بلاعوض به دانشجویان دکتری داشت که به دلیل عدم تامین اعتبار متوقف شد و وزارت علوم هیچ وقت هم منابعی از این نوع در اختیار نداشت که این مسیر را ادامه دهد.
غلامی تاکید کرد: با این حال در تامین وام ماهیانه 700 هزار تومان، مسکن و اضطراری صندوق رفاه تمام تلاش خود صرف کرده است.
وی افزود: جایگاه علمی کشور توسط استادان و دانشجویان به دست آمده است و به همین دلیل هم جایگاه شان از نظر ما و کل جامعه ارزشمند است. حمایت های پشتیبانی از فرایند پیشرفت تحقیقات می تواند در خصوص این دانشجویان اعمال شود و مجلس در جریان این موضوع قرار دارد.
به گفته غلامی، لوایح بودجه با ظرفیتی که در آن وجود دارد در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد و هر چقدر توان بیشتری برای حمایت از تحقیق و توسعه قرار دهیم همانقدر ظرفیت افزایش می یابد.
وزیر علوم تاکید کرد: میان امکاناتی که خارج از کشور در اختیار نخبگان ما قرار می گیرد و مشاهده شرایط داخل، تفاوت محسوسی است اما به این معنی نیست که نخبگان ما علاقه به دانشگاه و آب و خاک خود ندارند و آن را با منابع مالی عوض می کنند؛ اکثریت نخبگان ما در داخل کشور مشغول به کار هستند.
غلامی گفت: اگر بعضی از جوانان کار در خارج از کشور را ترجیح می دهند خارج از اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد و به جاذبه های مرتبط می شود که برای آنها در آن سوی مرزها ایجاد شده است.
وی اعلام کرد: وزارت علوم درخواست خود را برای حمایت بیشتر از نخبگان در لایحه بودجه 99 قید می کند.

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha