۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۹:۵۹
کد خبرنگار: 1110
کد خبر: 83499438
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عراقی ها خواستار پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی شدند

تهران-ایرنا- به دنبال سخنان اخیر نخست وزیر عراق درباره مسئولیت رژیم صهیونیستی در حمله به مواضع الحشد الشعبی، گروه های عراقی خواستار شکایت از رژیم صهیونیستی به شورای امنیت شدند و بر حق خود برای پاسخگویی کامل به این حملات تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، "محمدرضا الحیدری" رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق روز سه شنبه خواستار شکایت از رژیم صهیونیستی به شورای امنیت سازمان ملل شد.

وی افزود: با توجه به سخنان عبدالمهدی درباره ثابت شدن نقش رژیم صهیونیستی در حمله به مواضع الحشد الشعبی که نقض حاکمیت عراق به شمار می رود، از دولت می خواهیم از این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند.

الحیدری در عین حال خواستار عقد توافقنامه های نظامی برای خرید سامانه های دفاعی پیشرفته و حفظ حق پاسخگویی به این حملات در زمان مناسب، شد.

"عادل عبدالمهدی" نخست وزیر عراق روز گذشته (دوشنبه)فاش کرد که تحقیقات انجام شده درباره حملات اخیر به برخی از مواضع الحشد الشعبی در عراق، نشان می دهد که رژیم صهیونیستی عامل این حملات بوده است.

این در حالی است که رهبران الحشد الشعبی و در راس آنها "ابومهدی المهندس" در 21 آگوست( 30 مرداد) در بیانه ای تاکید کرده بود که چهار پهپاد اسرائیلی که در ناوگان آمریکا فعالیت می کردند، پایگاه های نظامی حشد شعبی را هدف قرار داده است.

 زمان واکنش به اسرائیل فرا رسیده است

گروه مقاومت اسلامی "جنبش عصائب اهل الحق" عراق نیز با اشاره به "دست داشتن اسرائیل" در حمله به مواضع الحشد الشعبی، تاکید کرد که زمان پاسخگویی به اسرائیل فرا رسیده است.

"حسن سالم" نماینده این جنبش در پارلمان عراق به رسانه ها گفت: پس از اینکه عادل عبدالمهدی نخست وزیر، تل آویو را مسئول بمباران مواضع الحشد الشعبی معرفی کرد، واکنش علیه آن، ضروری و حتمی شده است.

وی افزود: دولت خواستار لغو توافق امنیتی با آمریکاست؛ زیرا با این توافق حریم هوایی عراق را از حملات مصون نداشته و حفظ نکرده، بلکه برعکس پهپادهای صهیونیستی از پایگاه های آمریکایی در عراق استفاده می کنند.

سالم همچنین، شجاعت نخست وزیر عراق را در فاش کردن نتایج تحقیقات اخیر درباره بمباران مواضع الحشد الشعبی، ستود.

دست داشتن اسرائیل در این  حملات به معنای دست داشتن آمریکاست

"احمد الکنانی" نماینده پارلمان عراق از جناح "صادقون" نیز در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک، گفت: علت تاخیر در اعلام عامل حمله به مواضع الحشد الشعبی، فشارهای فراوان بر کابینه عبدالمهدی بود.

وی افزود: متهم کردن اسرائیل به معنای متهم کردن غیر مستقیم آمریکاست. زیرا واشنگتن حریم هوایی عراق را به ویژه از طریق ائتلاف ضد داعش، تحت کنترل دارد.

این نماینده پارلمان عراق پیش بینی کرد که تحقیقات تازه به زودی اسامی طرف های داخلی که در این حمله دست داشتند و با طرف اسرائیلی همکاری کردند و اطلاعاتی در اختیارشان قرار دادند، فاش می کند.

الکنانی ادامه داد: بعد از اتمام تحقیقات، در صورتی که عاملیت اسرائیل در این حملات ثابت شود، عراق شکایت خود را به مجامع  بین المللی خواهد برد و برای خود حق مشروع پاسخگویی به این حملات قائل خواهد بود.

این نخستین بار است که یک مقام رسمی عراق، رژیم صهیونیستی را عامل این حملات اعلام می کند.

طی هفته های اخیر چند پایگاه الحشد الشعبی توسط پهپادهای ناشناس مورد حمله قرار گرفت و در اثر آن شماری از نیروهای الحشد الشعبی کشته شدند.

الحشد الشعبی پیشتر آمریکا را نیز به حمایت هوایی از رژیم صهیونیستی برای انجام این حملات، متهم کرده بود.

تل آویو تاکنون به سخنان مقامات عراقی در این باره واکنش نشان نداده است.

سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر قدس در واکنش به سخنان اخیر عبدالمهدی گفت: این سخنان از رسانه های بیگانه منتشر شده و ما درباره آن اظهار نظر نمی کنیم.

در مقابل، وزارت  دفاع آمریکا (پنتاگون) مشارکت نیروهای آمریکایی در حمله به مواضع الحشد الشعبی را رد کرده است.

تاکید دبیرکل عصائب اهل الحق بر اتحاد ملی عراق علیه اسرائیل

قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق هم در واکنش به سخنان نخست وزیر عراق در صفحه شخصی اش در توییتر نوشت: پس از این که عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق اعلام کرد که رژیم صهیونیستی مسئول حمله به انبارهای حشد شعبی است، تمامی عراقی‌ ها باید در برابر این دشمن ابدی موضع واحدی داشته باشند و با یکدیگر متحد شوند.

الخزعلی از دولت عراق خواست تا اقدامات لازم را در محافل بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کند.

دبیر کل جنبش عصائب اهل حق، گفت: حق پاسخگویی کامل به این حملات برای ما محفوظ است.

سخنان ابوالمهدی به معنای نشان دادن چراغ سبز برای گرفتن انتقام است

"ابوالا الولائی" دبیر کل "گردان های سید الشهداء"عراق نیز به سخنان عبدالمهدی واکنش نشان داد.

 وی در صفحه شخصی اش در توئیتر نوشت: این سخنان به معنای " نشان دادن چراغ سبز برای گرفتن انتقام" است.

حمله اسرائیل به مواضع حشد شعبی بخشیدنی نیست

"اسعد المرشدی" نماینده جریان "حکمت" عراق نیز در مصاحبه با سومریه نیوز تاکید کرد که به دنبال اعلام نتایج تحقیقات درباره حملات به مواضع الحشد الشعبی و اثبات دست داشتن اسرائیل، دیگر نباید به راحتی از این مسئله گذشت و از آن چشم پوشید.

وی افزود: پارلمان هفته آتی اقدامات لازم را در این باره اتخاذ خواهد کرد و میزبان نخست وزیر و فرماندهان امنیتی از جمله فرمانده نیروی هوایی خواهد بود.

المرشدی تصریح کرد: دولت نتایج تحقیقات را برای کشورهای عضو ائتلاف داعش که مسئول تامین امنیت حریم هوایی عراق هستند، ارسال خواهد کرد.

وی  گفت: اعلام نتایج این تحقیقات، ما را موظف می کند که درباره این تجاوز علیه اسرائیل به سازمان های بین المللی و سازمان ملل شکایت کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha