انتقال ۸۰ هزار پرونده تاریخی دفاع مقدس از هلال‌احمر به سازمان اسناد و کتابخانه ملی

تهران- ایرنا- ۸۰ هزار پرونده تاریخی دفاع مقدس جمعیت هلال‌احمر که ۴۰ هزار مورد آن مربوط به استان تهران است و حدود ۴۰ هزار پرونده دیگر در ساختمان صلح هلال‌ احمر نگهداری می‌شد، در مراسمی و همراه با امضای تفاهم‌نامه، به سازمان اسناد و کتابخانه ملی اهدا شد.

به گزارش عصر سه‌شنبه پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، علی‌اصغر پیوندی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس درباره اهدای اسناد دفاع مقدس هلال‌احمر به سازمان اسناد و کتابخانه ملی، گفت: امیدوارم سایر سازمان‌ها به تبعیت از مصوبه دولت، اسناد را به این سازمان منتقل کنند تا در فضایی تخصصی از آنها حفاظت و نگهداری شود.

وی گفت: باید از زحمات بانیان این کار در بخش‌های مختلف جمعیت و سازمان اسناد تشکر و قدردانی کرد، جمعیت هلال احمر پس از گذشت ۴۱ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی، خدمات بسیاری در حوزه‌های مختلف ارائه کرده است. در امداد و نجات و حوادث مختلف و در سایر بخش‌ها از جمله داوطلبان، جوانان و آموزش همگانی به برکت تلاش‌های پرسنل و مدیران پیشین و امدادگران خدمات خوبی ارائه شده است. اما نکته ای که شاید از نگاه فعالان فرهنگی و انقلابی کمی مغفول مانده، خدماتی است که هلال‌احمر در هشت سال دفاع مقدس ارائه کرده است که متاسفانه چندان شناخته شده نیست.

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، نام امدادگر همراه هر هم‌رزمی که برای حفاظت از خاک میهن و ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع می‌کرد، بود، این زحمات باید به صورت مکتوب و به اشکال مختلف به نسل‌های دیگر ارائه شود. هلال‌احمر در دفاع مقدس ۴۷۶ هزار شهید امدادگر تقدیم کرد و ۷۲ هزار و ۴۴۲ نفر از سوی هلال‌احمر به جبهه اعزام شدند و بیش از ۴ میلیون خدمات مختلف از سوی هلال‌احمر در جنگ ارائه شد. اینها خدمات ارزشمند ی بود که توانست مکمل خوبی برای دفاع باشد؛ بنابراین باید این اسناد را جمع‌آوری و حفظ کرد که خوشبختانه امروز بخشی از این کار انجام شد.

وی افزود: جمعیت هلال احمر نه تنها در جبهه رزم بلکه در مراکز استان و شهرستان ها نیز به پشتیبانی مشغول بود و فعالیت های زیادی در این حوزه ها انجام داد. ارائه خدمات به مجروحین انتقالی و حتی آنها که از بیمارستان ترخیص می‌شدند از موارد دیگری بود که هلال احمر انجام می‌داد و تلاش می‌کرد زخم رزم را به شکلی کاهش دهد.

 پیوندی گفت: هلال‌احمر آماده همکاری و کمک به افرادی است که قصد ساخت فیلم در حوزه امدادگری جنگ را دارند، جا دارد در این مراسم هم یاد مرحومه بهجت افراز، مرحوم ابوترابی و همچنین امیر معتمدی فرزند اشرف بروجردی که در حین ماموریت در سازمان جوانان هلال‌احمر فوت کرد، گرامی داشت.

محمودرضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر هم در این مراسم گفت: هر کدام از ما که امروز در جایگاهی قرار داریم، حاصل جان نثاری هزاران نفری است که امنیت، آرامش و عزت امروز کشور را مدیون آنها هستیم و باید برای حفظ ا ین ارزش‌ها تلاش کنیم.

وی با تقدیر از همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: این سرمایه‌های عظیم و تاریخی باید حفظ و به آیندگان منتقل شود. حفظ این آثار بسیار ارزشمند است و قطعا نسل‌های آینده با نگاه به این آثار مطالب زیادی را خواهند آموخت.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: در این زمینه از همکاران خود در هلال‌احمر تشکر می‌کنم که برای جمع‌آوری این اسناد زحمت زیادی کشیدند و جا دارد یادی کنیم از مرحومه بهجت افراز، ام‌الاسرای جنگ که در هشت سال دفاع مقدس بیش از چند میلیون نامه با مدیریت وی میان اسرا و خانواده‌های آنها جابه‌جا شد.

اشرف بروجردی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم در این مراسم با بیان اینکه شهدا با اخلاص تمام و به پیروی از دستورات الهی خود را تقدیم این سرزمین و ملت کردند، گفت: این عزیزان مبارزه کرده و آسایش خود را تقدیم مردم سرزمینشان کردند. ما هم آسایش امروزمان را مدیون تلاش های آنها هستیم.

وی با اشاره به ضرورت حفظ آثار دفاع مقدس در شرایط تخصصی، گفت: همه موظفیم از اسناد و آنچه از این عزیزان باقی مانده، حفاظت و صیانت کنیم. شاید خیلی از جوانان امروز با حال و هوای روزهای جنگ آشنا نباشند و ندانند که سلامت جامعه امروز حاصل ایثارگری آنهایی که برای آرامش مردم کشورشان از جان گذشتند. باید به این موضوع واقف باشید و بتوانیم حرمت شهدا را نگه داریم.

بروجردی افزود: یکی از مصادیق نگه داشتن حرمت صیانت از آثار، افکار و دیدگاه‌های شهدا در جایی به عنوان حافظه ملت است و در این زمینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مخزن و گنجینه‌ای برای حفظ آثار است. بر این اساس با توجه به مصوبه دولت، تمام اسناد مرتبط با شهدا و وقایع و حوادث هشت سال دفاع مقدس باید به سازمان اسناد و کتابخانه ملی سپرده و در این مکان نگهداری شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: آرشیو ملی ایران مکان امنی برای نگهداری این اسناد از نظر فیزیکی و غیر فیزیکی است، در مورد اسناد جمعیت هلال احمر در توافق با جمعیت هلال احمر، جمعا ۸۱ هزار و ۱۸۷ پرونده تحویل سازمان اسناد و کتابخانه ملی شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تقدیر از همکاری و پیشگامی هلال‌احمر در انتقال اسناد، گفت: هلال‌احمر پیشگام اجرای مصوبه دولت بود و این اسناد در آینده نزدیک به صورت دیجیتال در اختیار همگان قرار خواهد گرفت. امیدوارم سایر نهادها نیز همچنان به اجرای این مصوبه اهتمام ورزیده و آرشیو ملی ایران هم به رسالت و ماموریتی که بر عهده آن گذاشته شده، به خوبی عمل کند.

زرافشان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این مراسم گفت: ارزش‌آفرینی کاری بود که ایثارگران کردند و حفظ و نشر آن وظیفه ما است، باید ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس را در مرحله نخست ثبت و نگهداری و سپس منتشر کرده و در اختیار مردم، پژوهشگران، محققین و اصحاب فرهنگ و هنر قرار داد؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی بر اساس قانون مکلف شده تا در این زمینه عمل کند؛ بر این اساس اسنادی که واجد ارزش ملی است باید به سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتقل و در آنجا تحت انضباط خاص حفظ و نگهداری شود. یکی از این اسناد، مربوط به مفقودین، اسرا و افرادی است که در جمعیت هلال‌احمر و در دفاع مقدس، پرونده آنها تشکیل و امروز به سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتقل شده و بخشی در حال انتقال است.

وی همچنین بر ضرورت ثبت و حفظ مکاتبات اداری پیام‌های اسرا، گفت: بخش تاریخ شفاهی در سازمان اسناد وجود دارد که در آن آزادگان می‌توانند با روایت دوران آزادگی و آنچه بر آنها گذشته است، لایه‌هایی را که با سند مکتوب قابل حفاظت نیست را در اختیار قرار دهند.

در این مراسم از تمبر یادبود تفاهم نامه انتقال اسناد دفاع مقدس جمعیت هلال احمر و همین طور کتاب «امدادگر کجایی» رونمایی شد و در پایان تفاهم نامه تبادل اسناد میان جمعیت هلال احمر و سازمان اسناد و کتابخانه ملی به امضای روسای دو نهاد رسید.

رضا ملکی، از اسرای دوران جنگ و استاد دانشگاه و ظاهر رستمی، مدیرعامل شرکت صنایع نساجی هلال و از رزمندگان دفاع مقدس و همچنین معصومه رامهرمزی نویسنده کتاب امدادگر کجایی (خاطرات علی عچرش) در این مراسم به خاطره‌گویی پرداختند.

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha