۱۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۴۵
کد خبر: 83470578
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین « پرسه زنی » در استان یزد برگزار شد

۱۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۴۵
کد خبر: 83470578
آیین « پرسه زنی » در استان  یزد برگزار شد

یزد - ایرنا - آیین سنتی « پرسه زنی» از رسوم مهم و قدیمی عزاداری مردم دارالعباده یزد و اکثر مناطق این استان است که روز دوشنبه (نهم محرم و تاسوعای حسینی) با حضور گسترده مردم و جوانان مومن در سطح برخی از محلات و تکایا با حرکت دستجات عزادار برگزار شد.

در جریان این  مراسم معنوی، اعضای هیات‌های عزادار و سوگواران خامس آل‌عبا (ع) با حضور در منزل خانواده‌هایی که یکی از بستگان آنها در یکسال گذشته به رحمت ایزدی پیوسته‌اند به عزاداری پرداختند .

همچنین در برخی از شهرستان‌ها  این مراسم با حضور پرشور مردم و خانواده‌ها در گلزارهای شهدا و در کنار قبور افراد متوفی در آرامستان‌ها برگزار شد.

در استان یزد علاوه بر آیین پرسه زنی، نخل‌برداری، علم‌برداری، شبیه‌گردانی ، تعزیه‌خوانی، جوش‌دوره، سینه‌زنی ، زنجیرزنی، اطعام عزاداران و آیین جوانان عاشورایی و مراسم شیرخوارگان حسینی نیز برگزار می‌شود.

یکی از مهمترین مراسم‌ عزاداری محرم نخل‌گردانی یا نخل‌برداری است که هر سال با شکوه تر از سال قبل با حضور گسترده مردم در شهرستان‌های تفت ، ابرکوه، یزد، اشکذر، میبد، اردکان، مهریز، بافق، بهاباد و خاتم برگزار می‌شود.

در یزد، نخل را به شکل تابوت نمادین سیدالشهدا (ع) یا نمادی از یکی از شهدای کربلا آذین بندی می‌کنند و آن از جنس چوب و به شکل برگ درخت یا سرو ساخته می‌شود و هیچ شباهتی به درخت نخل( خرما) ندارد ، اما به این نام معروف است.

استان یزد با یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت، افزون بر یکهزار و ۵۰۰ هیات مذهبی دارد و مردم این استان سه هزار و ۸۵۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند که در ۳۲۷ گلزار مدفون هستند.

۷۵۳۶/ ۶۱۹۷

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha