۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۸:۳۷
کد خبر: 83469632
T T
۰ نفر
شاخص‌های حقوق شهروندی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شد

 تهران- ایرنا- معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها و دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین شاخص‌های حقوق شهروندی در معاونت‌های تخصصی این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش معاونت حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  علی اصغر کاراندیش مروستی  روز یکشنبه درباره منشور حقوق شهروندی گفت: تدوین شاخص های کمی و کیفی به منظور پایش و ارزیابی فعالیت دستگاه های اجرائی در حوزه حقوق شهروندی در بند ٧ بخش الف بیانیه مقدماتی رییس جمهوری در منشور به عنوان برنامه های دولت برای پیشبرد اهداف منشور حقوق شهروندی بیان شده است.

وی یادآور شد: این سند که مجموعه‌ای از مفاد قانون اساسی، قوانین عادی، مقررات و معاهدات حقوق بشری بین‌المللی است، توسط رییس جمهوری در آذر ماه  سال ١٣٩٥ رونمایی، ابلاغ و لازم‌الاجرا شده است .

کاراندیش ادامه داد : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظایف و اهداف بسیار مهمی در دولت دارد و معاونت‌ها و مراکز آن، نقش قابل توجهی در ساختار اداری نظام جمهوری اسلامی ایران و نقش غیرقابل انکاری در جامه عمل پوشاندن به منشور حقوق شهروندی داراست.

معاون وزیر ارشاد افزود: بند ٦ بخش الف بیانیه مقدماتی رئیس جمهور در منشور حقوق شهروندی به گسترش مطالعات و بررسی های علمی و کاربردی برای شناسایی چالش ها و موانع فراروی تحقق حقوق شهروندی و یافتن راهکارهای عملی در نظام حقوقی ایران اشاره دارد همچنین رییس جمهوری در بند ١١ به التزام مدیران و مسئولان اجرائی به رعایت حقوق شهروندی در همه برنامه ریزی ها و سیاستگذاریها و تصمیمات و اقدامات تاکید کرده است.

دستیار وزیر ارشاد اضافه کرد: کارگروه علمی حقوق شهروندی متشکل از جمعی از استادان دانشگاه و صاحب نظران عرصه حقوق شهروندی در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نسبت به تدوین شاخص های حقوق شهروندی اقدام کرد.

وی گفت: طرح تدوین شاخص های حقوق شهروندی با تدقیق در وظایف و اهداف ساختار وزارتخانه، در پی تطبیق رسالت وزارت فرهنگ با منشور حقوق شهروندی و قانون اهداف و وظایف وزارتخانه برآمده‌ و این مهم طی جداولی مشخص شده است همچنین معیارهایی با استفاده از منشور حقوق شهروندی برای هریک از عملکردهای معاونت‌ها و ادارات معین شده است که با توجه به این معیارها باید عملکرد خود را تنظیم کنند یا آن را ارتقا بخشند.

کاراندیش افزود : در این طرح، ساختار داخلی وزارتخانه مطالعه شده است که طی دو مرحله کار صورت گرفت؛ مرحله اول شامل تطبیق عملکردها و استخراج معیارهای منشور حقوق شهروندی در معاونت‌ قرآن و عترت،  معاونت حقوقی، امور مجلس و استان‌ها،   معاونت امور فرهنگی،  معاونت توسعه مدیریت و منابع و مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انجام شد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم سایر معاونت ها شامل  امور هنری، ‌ امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری بررسی شد.

معاون وزیر ارشاد گفت: برای اجرای طرح پیش‌رو ابتدا اقدام به استخراج اهداف و وظایف هریک از معاونت‌ها، ادارات کل و مراکز نامبرده شده، سپس نحوه اجرا و اعمال این سیاست‌ها و وظایف در نهادهای مزبور بررسی و میزان انطباق این عملکردها با منشور حقوق شهروندی و قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحلیل شده است.

کاراندیش اضافه کرد: در این طرح در جدول های اختصاصی برای هر معاونت و مرکز، مواد مربوط به منشور حقوق شهروندی که با عملکرد مزبور معاونت یا مرکز مرتبط است، مشخص شده  و ماده یا بند مرتبط قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابل عملکرد مزبور آمده است.

دستیار وزیر ارشاد گفت: معیارها و شاخص های حقوق شهروندی در مراسمی با حضور معاونان و نمایندگان معاونت ها و مراکز اعلام و اطلاع رسانی می شود.

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha