۲۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۴۱
کد خبرنگار: 1159
کد خبر: 83441776
T T
۰ نفر
برکناری منتخبان شهری؛ اصفهان بعد از شیراز

تهران- ایرنا- تایید حکم «سلب عضویت» از «مهدی مقدری» عضو شورای شهر اصفهان، موضوعی بود که کاربران شبکه اجتماعی توئیتر، ضمن مقایسه با سلب عضویت «مهدی حاجتی» عضو شورای شهر شیراز، از آن انتقاد کردند.

به گزارش گروه تحلیل، ‌تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا،‌ موضوعاتی همچون انتشار خبر اجرای حکم سلب حق عضویت «مهدی مقدری» عضو شورای شهر اصفهان و بازداشت چند ساعته دخترانی که پیش از این با گریم مردانه وارد ورزشگاه‌ها شده بودند، طی ۲۴ ساعت گذشته مورد توجه کاربران  شبکه اجتماعی توییتر قرار گرفت.

دیروز شیراز، امروز اصفهان

انتشار حکم سلب حق عضویت «مهدی مقدری» عضو شورای شهر اصفهان برای حضور در این شورا، واکنش کاربران شبکه اجتماعی توئیتر را برانگیخت.

«آذر منصوری» فعال سیاسی، در تویئتی نوشت:«مهدی مقدری» منتخب مردم در پنجمین دوره شورای شهر اصفهان به دلیل دفاع از «مهدی حاجتی» عضو منتخب زندانی شورای شهر شیراز، با حکم دادگاه علاوه بر محرومیت های دیگر از شورای شهر اصفهان سلب عضویت شد. این دو از ضد فسادترین اعضاء اصلاح طلب شورای شهر خود بودند. بر شاخ نشسته بن می‌برند.

برخی دیگر از کاربران نیز با همین رویکرد به موضوع نگاه کردند و معتقد بودند برخورد با مهدی مقدری و مهدی حاجتی، به مقابله با فساد کمکی نخواهد کرد. کاربری نوشت ضمن یادآوری این نکته که مقدری، در ابتدای عضویت در شورای شهر، در یک خود اظهاری میزان ثروتش را اعلام کرده بود، وی را از جمله افرادی دانست که تلاش کردند تا با فساد مبارزه کنند.

انفعال اصلاح طلبان و اعضای شورای شهر اصفهان، موضوعی بود که کاربران از آن به شدت انتقاد داشتند.  بسیاری از کاربران به عدم واکنش از سوی سایر اعضای شورای شهر اصفهان و سکوت حساب‌های کاربری توئیتری این اعضا، اشاره کردند و آن را به معنای تنها ماندن مقدری و حاجتی دانستند. کاربران این شبکه به ویژه از فعالان اصلاح طلب این پرسش را داشتند که چرا هیچ اقدامی در این ارتباط صورت نمی‌دهند؟ کاربری در همین ارتباط، توئیت کرد: «امروز در صحن علنی شورای شهر اصفهان صندلی مهدی مقدری خالی بود. گویی دیگر اعضا هم یادشان رفته که درحق همکارشان کم لطفی شده است. صدا از هیچکس درنیامد.»

برخی از کاربران نیز از «ذبح اصول اصلاح طلبی بر سر مصلحت» سخن به میان آوردند. کاربری نوشت: «مهدی مقدری تنها است. چرا دروغ به خودمان بگوییم؟ کدام ما این قدر سرسختانه بر موضع اصلاح طلبانه خودمان می‌ایستیم؟ کدام ما اصول‌مان را بر سر مصلحت‌ها ذبح نکرده‌ایم؟ کدام ما چنین فشارهایی را تحمل کرده‌ایم و باز هم ادامه داده‌ایم؟»

همچنین عجیب بودن این حکم نیز مورد توجه کاربران قرار گرفت. کاربری ضمن اشاره به این حکم آورد:   «تجلیل از مهدی مقدری دبیرکل سازمان عدالت و آزادی برای یک دهه دبیرکلی مقدری پس از این احتمالا با حکم دادگاه امکان ادامه حضور در حزبی که برایش زحمت بسیار کشید را نخواهد داشت، همچنین از حضور در شبکه‌های اجتماعی و عضویت شورای شهر منع خواهد شد. حکمی که هنوز هم عجیب است»

اما برخی نیز این حکم را فرصتی برای مقدری دانستند. کاربری نوشت: «مهدی مقدری از ادامۀ حضور در شورای شهر اصفهان و فعالیت در احزاب و فضای مجازی محروم شد. این حکم، فرصتی برای او است تا استعدادهای کم‌نظیرش در تحصیل، ترجمه، پژوهش و تدریس را بیش‌ازپیش شکوفا کند، اما افسوس که اصفهان و سپهر سیاسی کشور از شخصیتی پاک‌دست، شریف و اندیشمند محروم می‌شود.»

از سوی دیگر، برخی از فعالان طیف اصولگرا مدعی شدند که اصلاح طلبان تلاش دارند از طریق پرداخت نوعی رشوه، یعنی واگذاری یک ساختمان، باعث تجدید نظر در حکم مقدری شوند؛ هرچند که برای این اتهام خود هیچگونه سند و مدرکی منتشر نکردند.

درهایی که هنوز به روی زنان بسته‌ است

خبر بازداشت کوتاه مدت برخی زنان که با گریم مردانه وارد ورزشگاه‌ها شده بودند و همچنین تداوم بحث‌ها بر سر ورود یا عدم ورود زنان به این مراکز، موضوعی است که کاربران با هشتگ «#زنان_ورزشگاه» به آن پرداختند. برخی کاربران به بازنشر اظهارات مسوولان دولتی همچون وزیر ورزش و معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری پرداختند.

گروهی از کاربران، بازداشت و برخورد با زنانی را که با گریم مردانه به ورزشگاه رفته‌اند به صلاح ندانستند. کاربری ضمن ضمن مقایسه بازیگران زن و زنانی که به ورزشگاه می‌روند، نوشت: «خانم‌های بازیگر، گریم مردانه می‌کنند و حتی کلاه گیس می گذارند تا موهای خودشان معلوم نباشد. صرف گریم مردانه برای رفتن بعضی دختران به استادیوم آیا باید جرم محسوب شود؟ زندان جای تبهکاران، مفسدین اقتصادی، دزدها و قاتلان است و نه دختران.»

نبود قانون مشخص در این زمینه نیز موضوع توئیت‌های کاربران بود. بسیاری از کاربران از بلاتکلیفی در مورد وضعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها گلایه کردند و از مسوولان خواستند تا هرچه سریعتر به تهیه و تدوین دستور العمل‌های در این خصوص، اقدام کنند.

کاربری ضمن مقایسه تصاویر «مرجان شیخ اسلامی» متهم پرونده فساد اقتصادی و دختران گریم کرده، نوشت: «این دختر با گریم، رکورد بزرگترین اختلاس کشور را شکست و هیچ دلواپسی نگران بازگرداندن میلیاردها پول دزدی نیست. آن دختر با گریم، به جرم دیدن فوتبال در استادیوم مجرم شناخته می‌شود. براستی تفاوت در گریم است یا نوعی علاقه؟»

گروهی از کاربران نیز به بحث درباره این شایعه پرداختند که بازداشت این دختران به درخواست رییس فدراسیون فوتبال بوده است. این کاربران از رییس فدراسیون فوتبال خواستند که در این زمینه شفاف سازی کند.

در مقابل، گروهی نیز این بازداشت را خارج از اختیارات دولت دانستند؛ اما خواستار آن بودند تا دولت در برابر این برخوردها، اقدامی صورت دهد.

این در حالی بود که برخی کاربران، با حضور زنان در ورزشگاه‌ها مخالف بودند. کاربری در همین ارتباط نوشت: «بنظر من حرمت زنان شکسته خواهد شد. ورزشگاه‌های کشورمان فعلا برای زنان و کودکان مناسب نیستند. چه فرهنگی و چه ساختاری»

از سوی دیگر دستورالعمل‌های فدراسیون جهانی فوتبال نیز موضوع بحث کاربران بود و آنان این پرسش را مطرح می‌کردند که این دستورالعمل‌ها به صورت دقیق چیستند و آیا در صورتی که در مسابقات بعدی تیم ملی، زنان در ورزشگاه‌ها حاضر نباشند، تیم ملی فوتبال با محرومیت مواجه خواهد شد یا آنکه این موضع یک شایعه است؟

اخبار مرتبط

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha