۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۴۱
کد خبر: 83437494
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کارآفرین فرهنگی مورد توجه مسئولان نیست

۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۴۱
کد خبر: 83437494
کارآفرین فرهنگی مورد توجه مسئولان نیست

تهران- ایرنا- استاد دانشگاه و نویسنده مجموعه کتاب‌های مدیریت، گفت: هیچگاه کارآفرینی در علوم انسانی به اندازه کارآفرینی صنعتی از سوی مسئولان و متولیان جدی گرفته نشد.

محمد صابری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار داشت: اگر چه طی چند سال اخیر در کارآفرینی صنعتی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی رشد قابل توجهی صورت گرفته ولی کارآفرینی در علوم انسانی همچنان ناشناخته و گام های ابتدایی این حوزه را برمی داریم.

وی تصریح کرد: وقتی صحبت از کارآفرینی در حوزه علوم انسانی می شود بسیاری تصور می کنند که برای ورود به این عرصه باید نرم افزار و اپلیکیشن های آموزشی مذهبی و معارف تولید کرد درحالی که علوم انسانی دارای لایه های متعددی است که با نیازسنجی و خلاقیت می توان در این حوزه اقدام به راه اندازی کسب و کارهای جدید کرد.

وی ادامه داد: مدل غالب در کارآفرینی که در مفاهیم و روش­های اجرایی و تصمیم گیری نیز به روشنی مشخص است، مدل کارآفرینی صنعتی است، اما از آن جایی که در علوم انسانی مولفه ها و پارمترهای متفاوتی وجود دارد، نمی توان این مدل کارآفرینی را به سایر کسب و کارهای نوظهور صنعتی و خدماتی مرتبط کرد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: بانکداری اسلامی، طرح های جهادی، صنایع ارزش آفرین و مواردی از این دست، تنها بخشی از گره خوردن صنعت با علوم انسانی است که نظام تلاش دارد با درآمیختن آنها مدل و الگوی تازه ای را به اقتصاد دنیا معرفی کند موضوعی که در اسناد بالا دستی نظیر سند چشم اندازه 20 ساله به خوبی مشهود است به همین دلیل باید با نگاه جدی تری به مقوله کارآفرینی در علوم انسانی  توجه داشت.

وی با بیان اینکه کارآفرینان علوم انسانی باید توانایی تلفیق فرصت های اقتصادی با فرهنگ و رفتار جامعه را داشته باشند؛ افزود: کارآفرینی در حوزه علوم انسانی از موجودیت انسان شروع و تا  ارتباطات و تفکراتش ادامه دارد علاقمندان به این حوزه باید تلاش کنند تا ایده های تازه ای را خلق کنند که در آن تاثیرات و اثرات حوزه‌های علوم انسانی - علوم اجتماعی، مدیریت، اقتصاد، زبان، الهیات، علوم سیاسی و غیره در تولیدات صنعتی و غیرصنعتی متبلور شود بی شک این همان حوزه میان رشته ای در مدل های جدید کسب و کار است که تاکنون به آن کمتر توجه شده است.

وی گفت: کارآفرینی در تشخیص فرصت­ ها و امکانات بالقوه در عرصه خدمات و کالاهای فرهنگی، ارائه خدمات در ارزیابی آثار و منافع اقتصادی و منافع میراث های هنری، کشف زمینه های جذب سرمایه گذاری ریسک پذیر در حوزۀ فرهنگ، کشف زمینه های ترکیب صنعت و فرهنگ برای عرضه به بازار جهانی، صدور خدمات، سرمایه گذاری، بازاریابی و مدیریت تولید تنها بخشی از فرصت های جدید در ایجاد کسب و کار علوم انسانی است.

صابری خاطرنشان کرد: در کارآفرینی علوم انسانی یک دانش‌آموخته علوم اجتماعی می‌تواند با آسیب شناسی موضوع بزهکاری، یک مدل کسب و کار را تعریف کند که در آن شاهد کاهش جرم در کشور باشیم و یا یک رفتار شناس می تواند بر اساس نوع رفتار یک جامعه مدل کسب و کار و بازاریابی و تبلیغات جدید طراحی کند و این تنها نمونه کوچکی از کارآفرینی علوم انسانی است.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha