۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۴۰
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 83424328
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آبگذاری کانال های آبیاری کشاورزی پایان یافت

۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۴۰
کد خبر: 83424328
 آبگذاری کانال های آبیاری کشاورزی پایان یافت

رشت - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از پایان آبگذاری کانال های آبیاری کشاورزی استان در سال زراعی جاری خبر داد.

وحید  خرمی  روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی ۹۸ - ۹۷ از ۲۸ اسفند سال گذشته عملیات آبگذاری در کانال های آبیاری کشاورزی برای  مشروب کردن  ۱۷۲ هزار هکتار از اراضی شالیزارهای تحت شبکه استان گیلان آغاز کرده و تا پایان این دوره، یک میلیارد و ۷۸۵  میلیون متر مکعب آب به شبکه تحویل داده ایم.

وی در خصوص وضعیت فعلی سد سفید رود گفت : در حال حاضر،  حجم آب ذخیره شده پشت سد سفید رود ۵۳۱ میلیون متر مکعب  و ورودی آب ۱۲ متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن نیز به میزان  ۶۳ متر مکعب بر ثانیه برای مصارف زیست محیطی ، شیلات و  اراضی رستم آباد رودبار و مزارع دیر کاشت تنظیم شده است .

به گفته  خرمی ؛ بر اساس استعلام از سازمان جهاد کشاورزی؛  هم اکنون  حدود ۲۳ هزار هکتار معادل ۱۰ درصد از شالیزارهای برنج گیلان برداشت شده و   حدود ۸۳  هزار هکتار از اراضی معادل ۳۵ درصد از شالیزارهای استان نیز در مرحله رسیدن خوشه هستند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است و در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان به سد سفیدرود وابسته و از این منبع تامین می‌شود.
سد مخزنی سفیدرود بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود، در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده و ظرفیت فعلی آن، یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب است.

۷۲۹۶/۲۰۰۷/

برچسب‌ها

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha