۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۴
کد خبرنگار: 2176
کد خبر: 83424030
T T
۰ نفر
عطوان : ترامپ در منجلاب بحران روابط با ایران گیر کرده است

تهران-ایرنا- عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل منظقه در واکنش به تحریم وزیر خارجه ایران از سوی دولت آمریکا این اقدام را بسیار سخیف برشمرد و نوشت که این تصمیم ترامپ نشان دهنده به بن بست رسیدن آنها و گیر کردن در منجلاب بحران روابط با ایران است .

وی در ادامه این مطلب در روزنامه رای الیوم، نوشت که زبان اعمال تحریم تنها زبانی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آن را بخصوص درباره ایران و جنبش های عربی و اسلامی همپیمان با آن مانند حزب الله در لبنانٰ ،جهاد اسلامی و حماس در غزه و انصارالله در یمن و الحشد الشعبی در عراق خوب می داند اما کار به جایی رسیده که دولت آمریکا این تحریم ها را علیه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اعمال می کند که نشان دهنده افلاس وضعف آمریکا و پایان یافتن بانک تحریم های آن است.
ترامپ پیش از این تحریم ها را علیه رهبری عالی ایران ، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران از جمله سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران اعمال کرده بود اما زمانی که دیگر شخصیتی باقی نمانده بود این بار ظریف را انتخاب کرد .
این اقدام ترامپ بسیار سخیف و پست بود بطوری که هیچ کشور اروپایی حتی انگلیس آن را تایید نکرد.این اقدام پست است به این دلیل که وزیر خارجه ایرانٰ رهبری و رئیس جمهوری یا دبیر کل حزب الله لبنان دلاری در بانک های آمریکایی ندارند که مسدود شود. کسانی که کشورشان را جز در زمان ضرورت ترک نمی کنند.
تصمیم اعمال تحریم ها علیه ظریف همزمان بود با مطلبی که مجله نیویورکر آمریکا درباره دعوت ترامپ از ظریف به واشنگتن برای گفت و گو درباره بحران میان دو کشور  منتشر کرد، اما ظریف که این دعوت را از راند پل سناتور جمهوریخواه دریافت کرد ، رد کرده است.
دولت هایی که کرامت و روح ملی گرایی دارند و به ارزش های دینی و تمدنی خود احترام می گذارند هیچگاه به سمت دعوت آمریکا بخصوص در سایه فشارها و تحریم های جاری نمی روند.
رئیس جمهوری آمریکا که به سرسپردگی برخی کشورهای عربی و اذعان آنها به رهبری و تبعیت از اوامر آن عادت دارد گمان می کند همه مانند هم هستند و خیال می کند که رهبران ایران بلافاصله از پیام ترامپ خوشحال شده و فرصت را غنیمت می شمارند تا از کاخ سفید دیدار کنند و در اتاق بیضی  عکس بگیرند اما  ترامپ این بار هم جهل و ناآگاهی خود را به جهان ثابت کردند.
ترامپ وارد منجلاب تنش با ایران شده و نمی داند چطور از آن خارج شود بخصوص که ایران هرگونه میانجی را نیز رد می کند و حتی اقدام به ساقط کردن پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته آمریکا در حریم هوایی خود کرده است . ایرانی ها غنی سازی هسته ای را درپیش گرفته اند و همچنان به آزمایش های موشکی بالستیک ادامه می دهند.
بعید نیست که تحریم ها علیه ظریف در واکنش به ساقط شدن پهپاد این کشور به دست ایران بوده و ترامپ جز این اقدام محدود دیگر چاره ای نداشته است. بی شک خنده های ظریف بعد از این تحریم های ترامپ بیشتر و تاثیر گذار تر خواهد بود.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha