۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۰۵
کد خبرنگار: 866
کد خبر: 83407597
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بارندگی‌های یزد در خاک نفوذ می‌کند

یزد - ایرنا - با وجود بارش‌های مناسب امسال و افزایش ۶۸ درصد میزان بارندگی‌ها در یزد نسبت به سال قبل ، به دلیل بالا بودن میزان تبخیر آب ، ۱۰ تا ۱۵ درصد آن در خاک نفوذ می‌کند.

میزان تبخیر آب در یزد به دلیل وجود عرصه‌های بیابانی حدود چهار هزار میلیمتر است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : در سال ۹۸ هفت میلیارد مترمکعب بارندگی در استان گزارش شد که با مصرف یک میلیارد مترمکعب آب در سالو با در نظر گرفتن جذب ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب آن در سفره‌های زیرزمینی، باز هم با ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن روبروست.

محمدمهدی جوادیان زاده افزود: به همین دلیل و با توجه به اینکه در بعضی نقاط نظیر بافق، بهاباد و اردکان منابع آب شیرین بسیار محدود است، باید صرفه جویی و حفاظت از منابع آب در اولویت شهروندان  قرار گیرد.

وی تامین آب شرب را اولویت اصلی این شرکت عنوان کرد و اظهار داشت: باید در راستای حفاظت از سفره‌ها، مصرف آب در سایر بخش‌ها در چارچوب قوانین مدیریت شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد با انتقاد از اضافه برداشت از منابع آبی استان تصریح کرد: این امر منجر به توسعه کشت در مناطق مختلف استان شده و مدیریت منابع را با مشکل مواجه کرده است به همین دلیل معتقدیم تنها راه کنترل این بخش، نصب کنتورهای هوشمند است.

جوادیان زاده با بیان اینکه خطرناک‌ترین نوع آلودگی منابع آب زیرزمینی، تهدید منابع با تخلیه زباله در نزدیکی آن است، ادامه داد: اگر شیره حاصل از زباله‌ها به منابع آب برسد، آلودگی آن قابل رفع نیست.

وی در عین حال با تأکید بر لزوم استفاده از فرهنگ مردم استان یزد در حوزه کار و کشاورزی، جلوگیری از ایجاد گلخانه‌های جدید را خواستار شد و گفت: با توجه به کمبود منابع آبی، باید حرکت به سمت توسعه گلخانه‌های موجود باشد.

این مسئول در پایان از برخی برنامه‌های این مجموعه در راستای مدیریت مصرف آب خبر داد و افزود: طرح ۱۰۰ درصد مدیریت مصرف آب شامل کاهش  نیمی از مصرف آب در بخش کشاورزی، ۳۰ درصد مصرف بخش صنعت و ۲۰ درصد بخش خانگی، اجرای طرح‌های داناب و سپاس آب و خاموشی چاه‌های کشاورزی از مهمترین اقدامات سال گذشته و امسال این شرکت است. 

۱۹۶۸/ ۲۰۴۷

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha