۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۱۲
کد خبر: 83407011
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مایع خاکستری به کمک منابع آب بوشهر می‌آید

۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۱۲
کد خبر: 83407011
مایع خاکستری به کمک منابع آب بوشهر می‌آید

بوشهر- ایرنا- با سرمایه‌گذاری اندک و مدیریت بهینه پساب‌های شهری، در برداشت از حجم عظیمی از منابع آب زیرزمینی صرفه جویی می شود و به این وسیله از آب خاکستری برای کمک به منابع آب استان بوشهر که با مشکلات جدی در زمینه تامین منابع آبی پایدار روبرست استفاده می‌شود.

مدیرمحیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: طرح مطالعات استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر بوشهر با هدف ساماندهی وضعیت پساب خروجی از این تصفیه خانه و ارائه راهکارهای استفاده بهینه از آن در حال انجام است.

جابر مظفری زاده روز دوشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: حجم ورودی به ایستگاه تصفیه خانه فاضلاب بوشهر ۳۸ هزار مترمکعب در روز برآورد می‌شود که خروجی آن دارای EC میانگین سه هزار و ۳۸۶ است.

وی با اشاره به برنامه ریزی بلند مدت جهت استفاده از آب خاکستری در استان بوشهر گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده و پس از اتصال شبکه فاصلاب شهرهای عالیشهر و چغادک به این تصفیه خانه، حجم ورودی به بیش از ۶۶ هزار مترمکعب در روز می‌رسد.

مظفری زاده افزود: حجم پساب ارسالی به تصفیه خانه فوق در افق ۱۴۰۵ به رقم قابل توجه ۲۳ میلیون مترمکعب در سال افزایش می‌یابد.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: استفاده از فاضلاب تصفیه شده به عنوان یک منبع تأمین آب به مدت چندین دهه در مناطق مختلف دنیا از جمله تگزاس شناخته شده است و به همین دلیل استفاده از فاضلاب تصفیه شده یکی از مهمترین راهبردها برای برآورد نیازهای آبی تگزاس تا سال ۲۰۶۰ درنظرگرفته شده است.

وی افزود: طبق برآوردها در سال ۱۹۹۹ در ایالت تگزاس حدود ۷۳ هزار هکتار با فاضلاب تصفیه شده آبیاری می‌شده است که این رقم در سال ۲۰۰۲ به ۲۱۰ هزار هکتار رسیده است.

مظفری زاده اضافه کرد: در ایران نیز تجارب موفقی در ستفاده از پساب تصفیه شده در استان‌های خراسان رضوی، تهران، اصفهان و یزد به ویژه در حوزه‌های کشاورزی، فضای سبز و صنعت وجود دارد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود تا افق ۱۴۲۰ از پساب تصفیه شده در تغذیه آبخوان، تأمین بخشی از حقابه های کشاورزی تنگستان، تأمین آب فضای سبز شهرهای بوشهر، عالیشهر و چغادک و همچنین مصارف صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: با توجه به استانداردهای ملی، در حال حاضر امکان استفاده از این پساب در فضای سبز شهری وجود نداشته و می‌بایست برای استفاده آن، مدول دوم تصفیه خانه احداث شود.

مظفری زاده یادآور شد: در حال حاضر کسری مخزن سالانه آبخوان‌های استان بوشهر حدود ۳۰ میلیون مترمکعب و پساب موجود در شهر بوشهر به تنهایی حدود ۱۲ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: این پساب که بدون استفاده در حاشیه عالیشهر و در نهایت به سمت دریا رها می‌شود، با سرمایه گذاری اندک و مدیریت بهینه پتانسیل عظیمی را برای استفاده در طرح‌های احیا و تعادل بخشی آبخوان‌ها و توسعه پایدار استان دارد.

۶۰۴۷/‏‬ ۶۰۴۵

برچسب‌ها

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha