۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۲
کد خبرنگار: 1092
کد خبر: 83394507
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آسمان کم توانان ذهنی یک دَوَران است

۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۲
کد خبر: 83394507
آسمان کم توانان ذهنی یک دَوَران است

تهران- ایرنا- ناشنوا است و اوتیسم دارد، آنقدر می آید و می رود تا بالاخره موفق می شود کارش را بگوید، می خواهد نقاشی اش را نشان دهد، عقابی زیبا که قدرت دست او با ظرافت تمام آن را ترسیم کرده است.

تعدادی از آثار نقاشی کم توانان ذهنی و افراد دارای اوتیسم در سالن بهزیستی به نمایش گذاشته شده است. آثاری که خلق آنها از سوی این افراد دور از ذهن است چون معمولاً این افراد صبر و شکیبایی ندارند که مدت‌ها جایی بنشینند اما پای نقاشی که وسط می‌آید، موضوع فرق می‌کند.
حسین مفیدی مدرس سبک خاصی از توانبخشی هنری است که برای افراد دارای نیازهای خاص طراحی شده است. در این روش ابتدا آزمون استاندارد سنجش میزان ترسیم از کم توانان ذهنی و اوتیستیک ها به عمل می‌آید و آن‌وقت با حرکت‌های عمودی، افقی و ضربه تصاویری خلق می‌شود که هنر آنها را به رخ می‌کشد. هرچند اگر به آنها بگویی که مثلاً درختی یا دشتی نقاشی کن، نمی‌توانند اما به آنها بگویی دایره بکش، خط بکش، با خوشحالی این کار را می‌کنند و در نهایت نقاشی رنگارنگ و زیبا خلق می‌شود.
مریم هم یکی از کم توانان ذهنی است که دو دقیقه نمی‌تواند آرام بنشیند اما یک ساعت تمام است که اینجا نشسته و با رنگ‌ها، نقش می‌آفریند. لازم است که حتماً مفاهیم انتزاعی به موضوعات قابل لمس تبدیل شوند به طور مثال آسمان برای آنان حرکت دَوَرانی است و با حرکت دَوَرانی اسفنج با رنگ آبی، آسمان را خلق می‌کنند. حرکت افقی قلم و سه ضربه پشت سر هم نیز کافی است تا یک بافت گیاهی خلق شود.

توانبخشی هنری چیست؟
حسین مفیدی مدرس سبک خاصی از توانبخشی هنری درباره توانبخشی هنری می‌گوید: توانبخشی هنری با اتکا به روش‌های هنر درمانی، فرآیندی پویا و ارزشمند در حوزه توانبخشی افراد دارای معلولیت است.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می‌افزاید: آموزش و استفاده از ابزار و روش‌های هنری علاوه بر کاربردهای درمانی و غیردارویی هنر، راهبردی کارآمد برای ایجاد فرصت‌های برابر اجتماعی و شغلی برای افراد دارای معلولیت محسوب می‌شود.
به گفته مفیدی تاکنون ۷۰۳ اتاق هنر درمانی در مراکز توانبخشی کشور تجهیز و راه اندازی شده، ۱۴۱۹ نفر از مربیان و مسئولان فنی این مراکز در زمینه شیوه‌های هنردرمانی آموزش دیده و ۲۳ هزار و ۸۱۷ توانجو از خدمات ارائه شده در اتاق‌های هنردرمانی بهره مند شده‌اند، همچنین ۳۱ نفر از کارشناسان رابط توانبخشی هنری ادارات کل بهزیستی در استان‌ها نیز در این زمینه آموزش دیده و بر روند اجرای برنامه نظارت داشته‌اند.

تابلوهای نقاشی طیف اوتیسم، عقب ماندگی ذهنی و سندروم داون در بهزیستی
نمایشگاهی از تابلوهای نقاشی افراد دارای کم توانی در طبقه همکف سازمان بهزیستی کشور تا چهارشنبه این هفته دایر است؛ تابلوهای نقاشی به نمایش درآمده در این مکان با روش‌های خاص برای افراد دارای نیازهای ویژه توسط توانجویان طیف اوتیسم، عقب ماندگی ذهنی و سندروم داون خلق شده است.
نمایش تابلوها و تولیدات کاربردی در این نمایشگاه، فرصت مناسبی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است تا با کاربردهای این آثار در محیطی با کارکردهای اجتماعی از نزدیک آشنا شوند.
خرید این آثار نیز موجب گسترش فعالیت‌ها و تقویت عزت نفس افراد معلول با کسب هویت فردی به عنوان شهروندی توانمند و دارای استقلال مالی خواهد شد.


گزارش از سادات حسینی خواه

اخبار مرتبط

  • رقص اوتیسم و سیلی جهل

    رقص اوتیسم و سیلی جهل

    تهران- ایرنا - بلند بلند در خیابان آواز می خواند و می خندد، آن هم با چه صدایی، آن هم در این…

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha