۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۳
کد خبرنگار: 2536
کد خبر: 83393715
T T
۰ نفر

همبستگی شرقی مقابل هجمه آنگلوآمریکایی

۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۳
کد خبر: 83393715
همبستگی شرقی مقابل هجمه آنگلوآمریکایی

تهران- ایرنا- دفاع جمهوری اسلامی ایران از سیاست «چین واحد» بازتابی از ضرورت ایجاد همگرایی میان قدرت های مستقل بین المللی مقابل رویکردهای تهاجمی و یکجانبه گرایانه است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، دیروز سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به مواجهه اخیر محور آنگلوآمریکایی با پکن و تاختن واشنگتن و لندن به حق حاکمیت ملی چین اعلام داشت تهران از سیاست چین واحد حمایتی کامل به عمل می آورد و مداخلات آمریکا و انگلیس در امور این کشور را محکوم می کند.

دور تازه مداخلات از کجا شروع شد؟

هنگ کنگ طی هفته های اخیر به خاطر بررسی لایحه استرداد مظنونان به چین شاهد اعتراضاتی خیابانی بوده است؛ تحرکاتی که حدود دو هفته پیش به حمله برخی مهاجمان نقابدار به ساختمان پارلمان هنگ کنگ منتهی شد. در جریان این حمله بود که مهاجمان پرچم دوره استعمار انگلیس را برفراز ساختمان پارلمان نصب کردند.

هنگ کنگ که اکنون به همراه ماکائو منطقه ویژه اداری در جمهوری خلق چین به حساب می آید، پس از ۱۵۰ سال استعمار انگلیس در سال ۱۹۹۷ به سرزمین اصلی ملحق شد اما بارها موضع گیری های مداخله جویانه انگلیسی ها حساسیت رهبران پکن را برانگیخته است.

اوایل هفته گذشته بود که سفیر چین در لندن، به اظهارات انگلیسی ها در مورد وقایع هنگ کنگ واکنش نشان داد و گفت این اظهارات علاوه بر مداخله در امور چین، اعلام حمایت از خشونت های یکی از مناطق این کشور است.

علاوه بر تنش در روابط دیپلماتیک پکن و لندن، بار دیگر روابط آمریکا و تایوان خشم و واکنش چینی ها را به دنبال داشت. هر چند تایوان وضعیتی متفاوت با هنگ کنگ دارد و تایوانی ها خود را واحدی ملی و جدا از حاکمیت پکن قلمداد می کنند اما چین، تایوان را جزئی جدایی ناپذیر از خاک خود می داند.

هر چند اختلافات چین و تایوان طی یک دهه اخیر رو به کاهش نهاده ولی اقدامات تحریک آمیز کشورهایی چون آمریکا بارها چین تایپه یا همان تایوان را ملتهب ساخته است.

اواسط هفته گذشته و همزمان با تنش دیپلماتیک میان لندن و پکن، ماجرای فروش ۲.۲ میلیارد دلاری سلاح از آمریکا به تایوان با اعتراض شدید پکن همراه شد و مقامات چینی اعلام کردند این معامله توافقات و اعلامیه های مشترک پیشین واشنگتن و پکن در مورد عدم مداخله آمریکایی ها در تایوان را نقض کرده است.

چینی ها ضمن محکومیت شدید این اقدام اعلام کردند شرکت های آمریکایی فروشنده سلاح به تایوان را تحریم می کند.

هماوردی مشترک آمریکا و انگلیس با چینی ها در هفته گذشته در حالی صورت گرفت که این دو کشور غربی پیوندهایی تازه و نانوشته را هم برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران شکل داده اند.

به موازات افزایش فشارهای آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران برای به تسلیم واداشتن تهران جهت مذاکره، انگلیسی ها هم به رغم بسیاری از مواضع اعلانی خود، دست در دست دولت «دونالد ترامپ» نهاده اند.

با توجه به وضعیتی که می توان آن را جنگ اقتصادی تمام عیار آمریکا و شیطنت شرکای واشنگتن علیه کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران و چین توصیف کرد، ایجاد جبهه ای متقابل بیش از پیش ضرورت های خود را می نمایاند

توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق از آشکارترین نمودهای همکاری لندن با کاخ سفید برای اعمال فشار مضاعف بر تهران بوده و رخدادی است که مواضع عمومی انگلیسی ها در زمینه پایبندی به برجام، تلاش برای حفظ آن و انتقادهای پیشین از سیاست های یکجانبه گرایانه ترامپ را اساساً زیر سوال می برد.

آنچه تهران و پکن را در کنار یکدیگر قرار می دهد

آمریکایی ها که خود را پشتگرم به حمایت برخی شرکای خود همچون انگلیس می بینند، اینک آشکارتر از هر زمانی بر چین می تازند و این کشور را دشمن درجه یک خود می شمارند.

ترامپ بارها از اشتیاق خود برای رهایی از قید و بندهایی چون تحولات و تنش های خاورمیانه جهت تمرکز بر امور آسیا پاسیفیک و به خصوص پروژه تحدید چین سخن گفته است.

یکی از اصلی ترین نقاط اصطکاک دولت ترامپ و چین، واقعیت های تجاری دو کشور است که رئیس جمهوری آمریکا تداوم وضعیت موجود را خطری جدی پیش روی هژمونی این کشور و استیلای اقتصادی آن می بیند.

اوایل سال جاری میلادی (دی ماه ۱۳۹۷) بود که اداره گمرک چین اعلام کرد مازاد تجاری این کشور با آمریکا با ۱۷ درصد رشد به بیش از ۳۲۳ میلیارد دلار یعنی بالاترین حد طی ۱۲ سال گذشته رسیده است.

این اوضاع و نگرانی درباره غلبه اقتصادی چین بر آمریکا از اصلی ترین عوامل سوق یافتن ترامپ به سوی جنگ تجاری با چین بوده است چنان که اردیبهشت ماه امسال و درکشاکش مذاکرات نمایندگان دو کشور، رئیس جمهوری آمریکا تهدید خود به وضع تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری روی کالاهای چینی را عملی ساخت و به چین هشدار داد در صورت اقدام متقابل، ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای تجاری چین را با تعرفه تازه و مضاعف مواجه می سازد.

چینی ها البته در برابر این تهدید عقب ننشستند و اعلام کردند بیش از پنج هزار کالای آمریکایی به ارزش تقریبی ۶۰ میلیارد دلار مشمول تعرفه هایی بین ۵ تا ۲۵ درصد خواهد شد.

حوزه تقابل واشنگتن و پکن تنها اقتصادی نیست. آذرماه ۱۳۹۶ بود که ترامپ راهبرد امنیتی خود را منتشر ساخت و در آن اژدهای زرد را به عنوان یکی از اصلی ترین کانون های تهدید آمریکا معرفی کرد.

اخیراً نامزد تصدی ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا هم چین را اصلی ترین چالش پیش روی نیروها و توان نظامی کشورش طی پنجاه تا یکصد سال پیش رو دانسته است.

افزایش سطح و گسترده تقابل میان دو کشور در حالی صورت می گیرد که کاخ سفید شدیدترین تحریم های خود را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده و از طریق سیاست فشار حداکثری قصد دارد، تهران را به سوی تن دادن به خواسته های ترامپ بکشاند.

در این میان حمایت چین از حقوق ایران در توافق هسته ای سال ۲۰۱۵، تداوم روابط بازرگانی و خرید نفت از ایران مسائلی است که پکن و واشنگتن را در موقعیتی متعارض قرار داده است. دیروز رسانه ها به نقل از برخی منابع در کاخ سفید خبر دادند که دولت آمریکا از نقض تحریم خرید نفت ایران از سوی چین خبر دارد و در تدارک اقدامات متقابل و تنبیه پکن است.

با توجه به وضعیتی که می توان آن را جنگ اقتصادی تمام عیار آمریکا و شیطنت شرکای واشنگتن علیه کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران و چین توصیف کرد، ایجاد جبهه ای متقابل بیش از پیش ضرورت های خود را می نمایاند؛ وضعیتی که یکی از نمودهای آن اعلام حمایت ایران از سیاست چین واحد است و به نظر می رسد با پیوستن دیگر قدرت های مستقل به جبهه مقابله با یکجانبه گرایی و مداخله جویی انگلوآمریکایی، می توان به توقف روند تهاجمی آتلانتیکی ها امیدوار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha