۲۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۸
کد خبرنگار: 1822
کد خبر: 83391566
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سند راهبردی مدیریت اجتماعی استان کرمان تدوین می شود

کرمان - ایرنا - سند راهبردی اجتماعی استان کرمان با هدف ارتقای شاخص های فرهنگی و اجتماعی در دست طراحی است که مقدمات این سند از ۲ سال گذشته با همکاری مرکز آینده پژوهی آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل بهزیستی استان کرمان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران؛ با بیان اینکه سند راهبردی مدیریت اجتماعی استان در دست اجرا و طراحی است و تاکنون ۲ گام از این سند برداشته شده که براساس برنامه عقب نیستیم اما نسخه‌ای که قابلیت اجرا پیدا کند؛ تولید نشده است گفت: در این سند مسائل اجتماعی برای ۱۰ سال آینده بررسی و پیش بینی شده است.

به گفته عباس صادق زاده از ۲ سال گذشته مقدمات تدوین سند راهبردی اجتماعی استان با همکاری مرکز آینده پژوهی آغاز شده است

وی بهزیستی در گام دوم، شفافیت، توانمندسازی و ارتقا سلامت اجتماعی را شعار هفته بهزیستی عنوان کرد و افزود: مأموریت‌ها و برنامه‌های بهزیستی استان کرمان طی سال‌های اخیر مبتنی بر رویکردهای اجتماع محور و براساس اقلیم استان طراحی شده است.

صادق زاده ادامه داد: بهزیستی استان کرمان با همراهی مسئولان ارشد استان و همکاری مردم از ایده‌ها و خلاقیت‌های نو در اجرای برنامه‌ها استفاده کرده است.

افتتاح ۲۹ پروژه و ۱۲۲ واحد مسکونی معلولان در کرمان

مدیرکل بهزیستی استان کرمان از بهره برداری ۲۹ پروژه فیزیکی و ساختمانی همزمان با هفته بهزیستی خبرداد و افزود: مرکز اورژانس اجتماعی شهرستان انار دولتی است و مابقی پروژه‌های غیردولتی هستند.

صادق زاده ادامه داد: از ۲۸ مرکز غیردولتی، ۱۵ مرکز در حوزه پیشگیری، ۹ مرکز در حوزه اجتماعی، هفت مرکز در حوزه توانبخشی در شهرستان‌های استان به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه همزمان با هفته بهزیستی ۱۲۲ واحد مسکونی به بهره برداری می‌رسد گفت: تاکنون هشت هزار واحد مسکونی توسط بهزیستی استان ساخته شده و بخشی در حال ساخت است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: قرار بود که تمام پروژه‌ها تا پایان سال ۹۸ به اتمام برسند اما به دلیل مسائل اقتصادی بخشی از آنها به تأخیر افتاد.

سیر و روند پیشگیری از معلولیت‌ها در استان کرمان

صادق زاده به تهیه و تدوین تفاهم نامه‌های مربوط به پیشگیری از معلولیت‌ها از سوی استان کرمان که به یک قانون در سطح کشور تبدیل شد اشاره کرد و گفت: اجرای یک قانون مستلزم تدوین شیوه نامه‌های آن است و با وجود قانونی شدن این طرح اما شیوه‌های اجرایی آن را دریافت نکرده‌ایم.

وی با اشاره به سیر و روند پیشگیری از معلولیت در استان کرمان افزود: ۳ هزار و ۴۰۰ نفر در سطح استان از مشاوره‌های ژنتیک استفاده کردند که از این تعداد ۸۰۰ نفر برای انجام آزمایشات ژنتیک به آزمایشگاه ارجاع داده شدند و هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از سوی بهزیستی برای افرادی که بضاعت مالی برای انجام این آزمایشات داشته‌اند؛ هزینه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان ادامه داد: مردم هراس دارند اگر امروز به مشاوره ژنتیک مراجعه کردند باید رقم هنگفتی را پرداخت کنند در حالی که این چنین نیست قبل از انجام آزمایشات؛ مشاوره انجام و در صورت نیاز به آزمایشگاه ارجاع داده می‌شوند و افرادی که مشکلات مالی دارند از طریق بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای برنامه آگاهسازی ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌ها برای ۶۸ هزار نفر در پایه دهم و یازدهم تحصیلی اجرای غربالگری ژنتیک برای ۳ هزار و ۹۰۰ نفر از افراد ۱۵ تا ۲۵ سال شهرستان‌های سیرجان، رفسنجان، جیرفت، کهنوج و کرمان انجام شد که ۱۰۰ نفر نیازمند مشاوره شناسایی و ارجاع شدند.

غربالگری شنوایی بیش از ۴۷ هزار کرمانی

صادق زاده افزود: غربالگری شنوایی نوزادان از دیگر برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها است که در سطح استان به جد در حال پیگیری است و پیش بینی می‌شود تا پنح سال آینده معلولیتی در این زمنیه وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای ۴۷ هزار و ۵۰۰ نفر غربالگری شنوایی در سطح استان انجام شده است گفت: از این تعداد ۱۰۴ نفر دارای افت شنوایی، ۸۰ نفر نیاز به عمل کاشت حلزون و ۵۰ نفر نیاز به سمعک داشتند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به پیشگیری از معلولیت‌های نابینایان در راستای اجرای طرح آمبلیوپی گفت: طی تفاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش استان کرمان قرار شد که این طرح برای ۲ مقطع ورودی و متوسطه اول انجام شود که با اجرای این طرح پیش بینی می‌شود که در سال آینده شاهد تبنلی چشم در سطح استان نباشیم.

صادق زاده با بیان اینکه در طرح بینایی سنجی ۱۳۷ هزار و ۲۰۰ مورد غربالگری قرار گرفتند تصریح کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر دارای اختلال بینایی شناسایی شدند که اقدامات پزشکی برای آنها انجام گرفت.

روند سالمندی پرشتاب است

وی با بیان اینکه روند سالمندی ما پرشتاب است گفت: برطبق سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۹۵ میزان ۹.۲ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که این رقم در استان کرمان ۸.۲ درصد است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: تدوین سند راهبردی سالمندی، ارتقا سامانه ‘توان به’، راه اندازی ۲ بنیاد فرزانگان و راه اندازی مرکز روزانه و خدمت در منزل به منظور کیفیت زندگی سالمندان در کرمان انجام شده است.

سیر و روند اوتیسم

وی با اشاره به اینکه براساس آمار جهانی نرخ شیوع اوتیسم ۲۰ برابر شده است و میزان شیوع آن در دنیا با آخرین آمارها از ۶۸ یک نفر اوتیسم دارد گفت: هشت مرکز روزانه و یک مرکز اقامت موقت اوتیسم در سطح استان وجود دارد که آموزش‌ها را به این قشر ارائه می‌دهند.

صادق زاده از اجرای طرح غربال اوتیسمی ها در مهدهای کودک خبرداد و افزود: در این طرح از کودکان تست‌های تخصصی گرفته می‌شود تا آموزش‌ها را برای این افراد از سن کودکی انجام شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: ۴۷ خانه کوچک معلولان ذهنی در ۱۹ استان کشور وجود دارد که ۵۲۰ معلول ذهنی در این خانه‌ها خدمت می‌گیرند و ۱۰ مرکز در استان کرمان دایر است.

وی با اشاره به مراقبت از کودکان خردسال در مهدهای کودک گفت: حدود ۷.۲ درصد کودکان تحت آموزش‌های پیش دبستانی هستند که متأسفانه این آمار به دلیل مداخله سایر سازمان‌ها و وجود مراکز مستقل آموزش و پرورش، خانه‌ها خلاقیت و غیره در فضاهای رسمی و غیراستاندارد آموزش می‌بینند.

ارائه خدمات تخصصی بهزیستی توسط یکهزار و ۱۹۵ مرکز دولتی و غیردولتی

صادق زاده با اشاره به اینکه ۴ هزار و ۵۰۰ کودک در استان کرمان توسط بهزیستی نگهداری می‌شود که ۸۵ درصد از این کودکان بدسرپرست هستند افزود: در سال ۹۷ تعداد ۲۳۴ کودک برای نگهداری به خانواده‌های خودی و بستگان و تعداد ۲۱۹ مورد به خانواده جایگزین واگذار شده است.

وی افزود: اقدامات تخصصی کودکان تحت مراقبت و حمایت در خانواده (امدادبگیران) به ۲۸ مؤسسه خیریه و کلنیک مددکاری واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۸۶ مرکز توانبحشی، ۸۱۱ مرکز در حوزه اجتماعی، ۲۹۸ مرکز در حوزه پیشگیری که در مجموع یکهزار و ۱۹۵ مرکز دولتی و غیردولتی خدمات تخصصی بهزیستی را ارائه می‌کنند و تنها ۲۰ مرکز دولتی است.

۹۸۹۵/ ۵۰۵۴

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha